In 2005, serviciile de telefonie VoIP au atras aproape 19 milioane de utilizatori, cu 83% mai mult fata de 2004, cand numarul lor era de doar 10 milioane

In ultimii 11 ani a avut loc o adevarata explozie a numarului de utilizatori de internet. Astfel, in 1996 nu existau decat 16 milioane de utilizatori in intreaga lume, pentru ca in anul 2006 numarul acestora sa depaseasca pragul de un miliard.

Succesul telefoniei prin internet ii indreptateste pe multi analisti sa creada ca modalitatea traditionala de a initia si primi apeluri telefonice va fi data uitarii. Iar motive de ingrijorare sunt multe. De exemplu, incercati sa primiti sau sa initiati un apel din Japonia sau China, unde nici mobilul si, cu atat mai mult, o cartela telefonica nu va sunt de prea mare folos.

In primul rand, din cauza diferentelor tehnologice intre Asia si Europa, dar si a celor culturale. Daca nu stiti chineza sau japoneza, degeaba va cumparati o cartela telefonica, pentru ca nu o sa fiti in stare sa deslusiti instructiunile de folosire. Nu incercati sa apelati la locuitori, pentru ca stau foarte prost la capitolul limbi straine. Asa ca nu va ramane decat o singura solutie la indemana, si anume telefonia prin internet.

Potential mare de dezvoltare

Ca urmare a potentialului deosebit pe care-l prezinta in economisirea costurilor in convorbirile pe lunga distanta, telefonia prin intermediul internetului a luat un avant considerabil. Daca pana acum cativa ani serviciile de telefonie erau oferite doar de operatorii traditionali, in prezent pe fir au intrat si furnizorii de servicii internet.

Telefonia IP cuprinde tehnologii de transmitere de voce, fax si multimedia prin intermediul internetului. Cu toate acestea, de pe urma spargerii monopolului nu vor beneficia doar utilizatorii finali.

Astfel, furnizorii de internet vor oferi telefonie prin internet ca si serviciu cu valoare adaugata, in timp ce producatorii de aparate pentru telefonie IP vor avea serios de lucru, ca urmare a exploziei iminente a pietei. Studiile internationale estimau ca Skype, cel mai mare provider de astfel de servicii, avea 4,73 milioane de utilizatori la sfarsitul lui 2005.

Acestia plateau pentru apelurile de pe internet catre retelele de telefonie, in medie, doi dolari pe luna. Skype anunta, la sfarsitul lui iunie 2006, ca a depasit 100 milioane de utilizatori, iar veniturile pe tot anul au atins 200 milioane de dolari.

Pe langa raspandirea cu repeziciune a telefoniei prin internet in randul utilizatorilor rezidentiali si in companii, pana in 2011 vor exista si 100 milioane de utilizatori de VoIP. Studiile prevad ca 36% din dispozitivele mobile pe care le vor folosi utilizatorii pentru servicii VoIP in 2011 vor fi de divertisment, asemanatoare cu iPod-urile compatibile WiFi.

Skype va fi unul dintre marii castigatori de pe aceasta piata, cu 25% din utilizatorii mobili de VoIP ai lumii abonati la serviciile sale in 2011. Presupunand o medie a venitului per utilizator mobil de VoIP de 4 dolari pe luna, suma totala anuala va ajunge la 1,2 miliarde de dolari.

Computerul, pe post de centrala telefonica

Marele castig al acestui tip de telefonie il reprezinta posibilitatea de a primi si initia apeluri telefonice la distante foarte mari, cu costuri incomparabil mai mici.

Daca aveti o ruda sau un prieten prin Australia sau Noua Zeelanda, sigur nu va veti permite sa il sunati saptamanal, pentru ca tarifele practicate de operatorii traditionali sunt destul de piperate. Debutul in telefonia IP s-a realizat in anul 1995, cand o companie din Israel a introdus pe piata produsul Internet Phone. Cu toate ca nu ea a fost cea care a inventat conceptul de voce prin IP, aceasta a fost prima care l-a comercializat cu succes.

Cu un software ca Internet Phone, un PC multimedia poate apela pentru o convorbire telefonica prin internet, un alt PC multimedia.

Pentru realizarea unei conexiuni, apelantul stabileste initial o conexiune cu furnizorul sau de servicii de internet, dupa care lanseaza softul client Internet Phone. Apoi, dintr-o lista in care se afla toti utilizatorii on-line care folosesc programul, poate selecta cu cine sa vorbeasca. In prezent, pe piata exista mai multi furnizori de astfel de servicii, cel mai cunoscut fiind Skype, companie fondata in 2002 de Niklas Zennstrom si Janus Friis.

Skype ofera servicii gratuite de comunicatie si voce, de calitate, catre orice utilizator care are o conexiune la internet. La inceput, perspectivele Skype pareau strans legate de contestarea sistemelor clasice de telefonie. Programul poate fi descarcat si instalat extrem de usor pe aproape orice computer din lume.
Skype mai ofera, pentru cei interesati, servicii de telefonie catre destinatii fixe ori mobile din toata lumea la preturi modice.

Tarifele incep de la 2 centi minutul pentru convorbirile cu destinatii fixe in tarile europene. Utilizatorii care achita o anumita suma pot opta pentru servicii de voicemail, similar robotului telefonic, instant messaging, apel in asteptare sau apel in conferinta.

Pe viitor, Skype isi propune sa ofere si comunicatii video intre utilizatori. Cand incearca programul pentru prima data, utilizatorul este surprins de calitatea buna a sunetului, pentru ca este ca si cum ai vorbi la un telefon digital.

Si calitatea se pastreaza, indiferent ca vorbesti in Romania sau in Australia. Skype spune ca aproape trei milioane de utilizatori folosesc simultan programul in fiecare zi, noua comunitate fiind extinsa, deja, in peste 225 de tari.


Despre autor:

Adevarul

Sursa: Adevarul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.