IT&C 7 Noiembrie 2007 01:43
Unele companii trimit SMS-uri de promovare la care nu este vizibil numarul de telefon al expeditorului.Utilizatorii se plang ca au primit mesaje text cu caracter comercial, continand oferte si informatii pe care nu le-au solicitat, iar numarul expeditorului nu apare

Operatorii de telefonie mobila spun ca trebuie sa se vada cel putin numele firmei sau un cuvant pe care aceasta l-a ales drept cod.

Reprezentantii operatorilor de telefonie sustin ca majoritatea clientilor accepta sa primeasca mesaje comerciale in diverse situatii - la banca, la asigurari, in magazine, apoi uita si considera mesajele publicitare drept SPAM (mesaje comerciale nesolicitate). Ei spun ca, tehnic vorbind, nu se poate ascunde numarul expeditorului, ci poate fi un numar scurt, din 4 cifre, sau un cuvant, numele firmei in cele mai multe cazuri.

Orange a anuntat ca incepand din septembrie nu se mai pot trimite in reteaua sa mesaje SMS cu expeditor ascuns, iar Vodafone recomanda clientilor sa sune la *222 daca au nedumeriri in privinta mesajelor SMS primite. Cosmote sustine ca va intrerupe contractele de colaborare cu firmele partenere daca se dovedeste ca au trimis mesaje unor utilizatori care nu au acceptat acest lucru sau daca mesajele au un continut obscen sau ilegal.

SMS Marketing

Companiile au descoperit posibilitatea de a realiza campanii de promovare prin intermediul mesajelor text trimise pe telefoanele mobile in ultimii doi ani. In general, astfel de servicii nu sunt oferite direct de operatorul de telefonie mobila, ci de o serie intreaga de firme intermediare, care au tehnologia necesara si un contract de colaborare cu firma de telefonie. Practic, sunt aceleasi companii care ofera diverse alte servicii, precum aplicatiile SMS pe numere de telefon din patru cifre - horoscop, stiri, curs valutar sau chiar celebrele sondaje de opinie cu vot prin SMS afisate prin emisiunile TV.

Contractele cu marii operatori obliga aceste firme sa se abtina de la SPAM, sa trimita mesaje doar celor care doresc sa le primeasca si numai pe temele de interes pe care acestia le-au mentionat. De asemenea, numarul destinatarilor mesajelor este limitat. Firmele de acest gen ofera companiilor si posibilitatea, ceruta chiar in mod expres de unii clienti, de a trimite mesaje publicitare fara a afisa numarul expeditorului. Ei pot alege de la cateva sute de destinatari pana la cateva zeci de mii, pretul crescand in functie de numarul de viitori potentiali clienti. Companii mari, precum Porsche Romania sau Duracell, au realizat astfel de campanii.

Masuri de protectie

Chiar daca apare pe ecran un numar scurt sau un cuvant in loc de numarul de telefon, se poate afla expeditorul. Operatorii spun ca majoritatea cazurilor sunt rezolvate printr-un simplu apel la serviciul de relatii cu clientii.

Au existat si abuzuri, precum mesajele care anuntau „castigarea unor premii“, dar si atunci se putea afla expeditorul. „De la inceputul lunii septembrie, transmiterea mesajelor scrise cu identitate ascunsa in reteaua Orange Romania nu mai este functionala“, a declarat pentru SFin Gabriela Voinea, senior product manager la Orange Romania. „Masura a fost luata in incercarea de a descuraja practicile de phishing, tentative de inselaciune prin colectarea codurilor de reincarcare valide, care au utilizat aceasta functionalitate“, a explicat ea.

Exista numeroase companii care ofera acum servicii de SMS marketing, dar acestea se desfasoara cu respectarea legilor in vigoare, asigura oficialii Vodafone. „Parteneriatele dintre Vodafone Romania si furnizorii de servicii pe baza de SMS, inclusiv servicii de marketing, sunt incheiate cu respectarea expresa a Legii 677/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal“, sustin reprezentantii operatorului de telefonie mobila. „In reteaua Vodafone aceste situatii sunt monitorizate, numarul plangerilor fiind foarte mic“, au asigurat responsabilii operatorului de telefonie.

Cosmote spune, de asemenea, ca ofera maximum de protectie pentru clientii sai. „Pentru a se asigura ca utilizatorii sai nu sunt supusi tehnicilor de marketing agresive, Cosmote are incluse in contractele incheiate cu parteneri de servicii cu valoare adaugata o serie de prevederi foarte stricte“, sustin reprezentantii companiei. „Partenerii care organizeaza campanii de marketing prin SMS sunt direct raspunzatori de continutul transmis catre utilizatori“, adauga acestia.

Confuzii legate de SMS

Operatorii de telefonie mobila sustin ca unii utilizatori confunda mesajele SPAM cu mesajele primite direct de la operator, cu caracter informal. „Sunt persoane care se inscriu la diverse promotii si concursuri si isi ofera benevol datele personale, ceea ce reprezinta un acord implicit pentru utilizarea acestora in scopuri de marketing“, a explicat Gabriela Voinea. „De asemenea, Orange utilizeaza serviciul de mesaje scrise pentru promovarea serviciilor proprii. Clientii Orange care nu doresc sa mai primeasca mesaje promotionale de tip Enjoy de la Orange pot sa dezactiveze aceasta functionalitate prin transmiterea mesajului gratuit cu textul RENUNT la numarul 367, iar pentru a anula programarile facute la info servicii pot trimite mesajul gratuit cu textul ANULTOT la numarul 311“, a explicat ea. Chiar si cei care apeleaza la ultima optiune vor primi in continuare mesaje SMS care se refera la produse, servicii si oferte Orange.

Este necesar sa se faca o distinctie clara intre mesajele nesolicitate care au un continut cu caracter comercial - fiind incadrate de lege ca SPAM - si mesajele cu scop informativ, cum ar fi mesajele de informare referitoare la facturare, mesaje de confirmare a programarii etc. Acestea din urma nu au fost solicitate in mod expres de utilizatori, dar deservesc o nevoie directa a acestora, au explicat, la randul lor, oficialii Cosmote. „Daca un utilizator considera ca a primit in mod abuziv un astfel de mesaj, se poate adresa pentru remedierea situatiei atat operatorului de telefonie mobila, cat si organizatorului campaniei“, spun ei.


Despre autor:

Saptamana Finaciara

Sursa: Saptamana Finaciara


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.