IT&C 7 Noiembrie 2007 22:32
O masina fara sofer botezata Boss a cistigat doua milioane de dolari intr-o cursa destinata vehiculelor robotizate

Boss a navigat de jur imprejurul unui oras simulat, instalat intr-o baza abandonata a Fortelor Aeriene ale SUA din desertul californian, ferindu-se de alte autoturisme si acoperind 85 de kilometri in mai putin de sase ore, totul fara manipulare umana, scrie BBC. Computerele de bord si instalatiile folosite pentru autodirijare si pentru proiectarea rutelor au facut toata treaba. Boss, construita de Tartan Racing, o echipa formata de Universitatea Carnegie Mellon din Pennsylvania si de General Motors, a avut de infruntat un traseu presarat cu una sau cu doua benzi, cu noduri de cale ferata, cladiri si parcari cu masini stationate, si a impartit drumul cu peste 30 de soferi profesionisti in carne si oase, care au simulat aglomerari de trafic.

Sase masini au trecut linia de sosire, dintr-un set de 11 vehicule care si-au dat singure cheie in zorii zilei de duminica. Celelalte au fost nevoite sa se retraga din cursa dupa accidente sau probleme tehnice. Concurentii motorizati fara sofer aveau alura unor incepatori care invatau pentru permisul de conducere, potrivit Reuters. Opreau la fiecare stop si se straduiau sa respecte grijuliu regulile de circulatie din California, desi se mai impiedicau de cite o smucitura sau se mai aventurau in afara benzii de circulatie. Competitia, a treia in patru ani, a fost organizata de Agentia pentru Proiecte de Cercetare Inaintate de Aparare a SUA (DARPA), avind drept scop construirea unor vehicule de aprovizionare ghidate de roboti in loc de soldati, care ar putea fi folosite in situatii de lupta. Camionul ecologic TerraMax, inalt de aproape patru metri, a fost proiectat de Oshkosh Truck Corp exact in acest sens. „Monstrul“ robotizat a lasat spectatorii cu gura cascata cind a luat startul si le-a taiat respiratia citeva ore mai tirziu, cind a devenit confuz si s-a izbit de un magazin gol.

Majoritatea competitorilor aratau precum autoturismele normale, dar aveau manunchiuri de senzori montate pe acoperis, pe fiecare colt si in barele de protectie. Piesa de rezistenta a masinii cistigatoare Boss a fost insa Lidar, un scanner rotitor cu laser. „Are incorporate 64 de lasere individuale si se invirteste de zece ori pe secunda pentru a realiza in jur de un milion de masuratori ale mediului inconjurator“, a explicat liderul tehnologic al echipei Tartan Racing, Chris Urmson, citat de BBC. Timpul in care laserul ajunge la un obiect si inapoi ii permite unui computer sa calculeze cit de indepartat este obiectul respectiv. Informatia este combinata apoi cu datele emise de senzori, pentru o bataie mai lunga, si cu dispozitive de fotografiat.


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.