„Viitorul muncii“ nu este nicidecum o tema noua: de-a lungul ultimilor douazeci si cinci de ani, peste 20 de carti au avut in titlu acesta sintagma care fascineaza companiile din intreaga lume. Intr-un dosar special, saptaminalul „BusinessWeek“ a incercat sa repereze noile tendinte in materie de joburi, concluzionind ca mondializarea si noile tehnologii ne schimba radical obiceiurile de la locul de munca.

Delocalizarea, o actiune prin care marile corporatii isi farimiteaza sarcinile din propria ograda pentru a le redistribui mai apoi pe alte meridiane, sau dezvoltarea rapida si pe scara larga a retelelor de comunicatie modifica din temelii sensul verbului „a munci“, noteaza jurnalistii publicatiei economice. In ciuda progresului stiintific si organizational, acestia se intreaba totusi daca noile perspective de la locul de munca trebuie sa ne entuziasmeze sau mai degraba sa ne infricoseze: va fi mai interesant sa muncim in Statele Unite o data ce sarcinile plictisitoare vor fi delegate in alte tari sau pur si simplu eliminate gratie progresului tehnologic? Sau, din contra, atit angajatorii, cit si angajatii vor fi depasiti de constringerile concurentei, care le va oferi prea putina mina libera pentru creativitate si inovatie?

„BusinessWeek“ lasa totusi loc sperantei, anuntind ca angajatii trebuie sa fie din ce in ce mai pregatiti, iar sarcinile care li se dau, tot mai complexe: in SUA, 34% dintre muncitori au cel putin o diploma de licenta, fata de numai 29% cit reprezenta aceasta pondere acum zece ani. Mai mult, valorile esentiale tot mai promovate la locul de munca sint colaborarea si inovatia, in detrimentul unei munci repetitive. Noile provocari de la birou pe care revista le prevede sint complet rupte de intreprinderile cu care ne-am obisnuit pina acum: organizarea unei echipe virtuale la nivel mondial, introducerea de cipuri in creier pentru potentarea performantelor in rindul angajatilor.

Cisco System a facut deja pasi importanti spre viitor pentru angajatii sai, iar Margaret Hooshmand este cel mai neconventional exemplu pentru compania din Silicon Valley. Mutata in Texas, Hooshmand a fost intens curtata de seful sau, Marthin de Beer, care si-a dorit sa o pastreze in firma. Cum Cisco a dorit sa testeze totodata noile sisteme de teleprezenta in valoare de 80.000 de dolari, angajata preferata a lui De Beer poate sa stea acum in biroul companiei din Texas, sa fie prezenta totodata pe un ecran de plasma de 65 de inch, iar vocea ei sa se auda printr-un sistem stereo direct in biroul sefului.


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.