Google vine in ajutorul publicatiilor al caror viitor pare periclitat de migrarea cititorilor catre editiile online gratuite, anuntand ca editorii pot limita accesul gratuit al internautilor la continut, in contextul in care presa se confrunta cu o criza fara precedent, transmite AFP.

Intr-un mesaj publicat in ziua in care autoritatile americane ale concurentei au organizat o conferinta pe tema "supravietuirii" jurnalismului in era internetului, Google a anuntat ca isi va reforma politica, pentru a da mai mult control publicatiilor. "Am decis sa le permitem editorilor sa limiteze numarul accesarilor gratuite (...) la cinci accesari de internaut pe zi", a explicat unul dintre responsabilii Google la Zurich, John Mueller, pe blogul oficial al comapaniei.

Aceasta politica va fi aplicata tuturor publicatiilor care figureaza in paginile "Google News". "Suntem incantati sa ajutam presa, facand astfel incat continutul jurnalistic sa fie accesibil unui grup cat mai mare de cititori. (...) In acelasi timp, suntem constienti ca a crea un continut de calitate nu este usor si de multe ori este scump", a mai spus acesta.

Potrivit NewsIn, anuntul intervine in contextul in care Google a fost acuzat de magnatul Rupert Murdoch ca "fura" informatiile publicatiilor si televiziunilor pe care le detine.

Google a precizat ca politica sa se aplica automat articolelor care apar in motorul de cautare generalist si ca fiecare editor va avea posibilitatea de a alege sa beneficieze sau nu de articolele care pot figura in "Google News". Pentru internauti, "inseamna ca puteti vedea o pagina de inscriere dupa ce ati accesat deja mai mult de cinci articole pe site-ul editorului", a mentionat un alt responsabil Google, Josh Cohen, pe blogul oficial al Google News.

Google va mentine accesul gratuit la titluri si la primele paragrafe ale tutror articolelor, precizand daca textul integral este gratuit sau nu. "Vom continua sa discutam cu reprezentantii media, pentru a imbunatati aceste metode", a promis Cohen, pe un ton vadit conciliant, evitand sa se pronunte in dezbaterea despre necesitatea ca editiile online sa fie sau nu contra cost.

Marti, Arianna Huffington,care detine site-ul Huffington Post, unul dintre principalii agregatori americani de informatii, si-a asumat rolul de purtator de cuvant al celor care militeaza pentru gratuitatea continutului, opunandu-se lui Murdoch, care si-a afirmat dreptul de a impune un drept de acces, pe principiul ca "jurnalismul de calitate este scump", iar "continutul de calitate nu este gratuit". "Vechiul mod de a functiona pe baza de publicitate a murit", iar "pe viitor, jurnalismul de calitate se va baza pe capacitatea media de a atrage cititori, furnizandu-le informatiile pentru care acestia sunt pregatiti sa plateasca", a argumentat Murdoch.

Magnatul australo-american a criticat vehement Google, amenintand cu blocarea accesului la continuturile sale furnizate de motorul de cautare, pintre care serviciul Google News care indexeaza site-urile de informatii. "Sunt persoane care se multumesc sa ia tot ceea ce le intereseaza, sa fure informatiile noastre - afirmam ca ne fura informatiile, pentru ca se servesc de ele fara a plati", a spus Murdoch.

Grupul News Corporation a anuntat, de asemenea, ca va introduce o taxa pentru accesarea editiilor online ale publicatiilor pe care le detine, printre care New York Post din Statele Unite, dar si Times si The Sun in Marea Britanie. Aceasta masura a fost deja aplicata pentru editia web a Wall Street Journal.

Google a reactionat cu calm la criticile lui Murdoch, reamintind ca publicatiile isi mentin proprietatea asupra continuturilor pe care accepta sa le plaseze pe Google News. "Editorii isi pun continutul pe web pentru ca vor ca noi sa il gasim si foarte putini dintre ei aleg sa nu isi includa materialul pe Google News. Dar daca ne spun sa nu il includem, nu o mai facem", a mentionat Google.

Pentru Michael Wolff, autorul unei biografii al lui Murdoch, ultimele declaratii ale acestuia constituie ultima manifestare a "razboiului sau contra internetului". "Este posibil sa nu inteleaga ca retragerea publicatiilor lui News Corp. de pe Google inseamna sa inceteze sa mai influenteze o mare parte a pietei de informatii", explica acesta. Si daca Wall Street Journal poate fi rentabil pe internet, modelul risca sa nu poata fi imprumutat altor publicatii mai putin specializate sau prestigioase, avertizeaza Kennedy, iar "daca (Murdoch, n.r.) se gandeste ca cineva va plati pentru a avea acces la New York Post sau pe site-ul canalului Fox News, eu sunt dezolat, dar nu va functiona".

Ideea de a percepe taxe pentru accesul digital la produsul jurnalistic a aparut inca din luna aprilie cand, la intalnirea anuala organizata de Associated Press la San Diego, directorul agentiei, Dean Singleton, si directorul executiv al MediaNews Group Inc au reactionat dur la "insusirea" stirilor de catre mediile online. "Nu mai putem sta deoparte si privi cum altii pleaca cu munca noastra, fiind protejati de legi proaste".

Tonul l-a dat Rupert Murdoch, care, pornind de la premisa ca "revolutia digitala a deschis canale noi si ieftine, dar nu a facut continutul gratuit", a anuntat introducerea unor taxe pentru accesul la editiile online ale tuturor publicatiilor pe care le detine.

Associated Press, una dintre cele mai puternice agentii media, a decis sa-si modifice strategia si modul de lucru, pe acelasi principiu al diferentei specifice, furnizand continut impachetat si dezvoltand pagini tematice pe fiecare subiect al actualitatii. Pentru a face diferenta fata de editiile online ale publicatiilor si fata de site-urile gratuite de stiri, agentia a decis sa ridice miza si sa livreze un continut original.

Regulile jocului au inceput sa se modifice, spun pe un ton mai mult sau mai putin increzator patronii de presa. Peste 500 de publicatii si-au anuntat intentia de a introduce un sistem de plata pentru editiile online, pe un portal unic initiat de grupul Journalism Online, lansat pentru a face fata concurentei neloiale din partea site-urile gratuite de stiri.

Cotidianul Le Figaro a anuntat ca va introduce din ianuarie 2010 un model de semi-plata pentru editia online, care va contine o zona rezervata abonatilor, numita "premium".


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.