Business 15 Mai 2009 15:39
Pe o piata care, in Romania, se ridica la aproximativ 4 milioane de euro, marketingul pe mobil se loveste de problema preturilor: prea mari, atunci cand e vorba de bannere pe site-urile mobile, si prea mici pentru a aduce un comision satisfacator agentiilor de publicitate, astfel incat acestea sa fie interesate sa integreze mobilul in mixul de marketing. Tomas Zeman, CEO Wirenode Cehia, si Maia Novolan, general manager Intertel, invitati la Mobile Marketing Conference, au vorbit pentru Wall-Street despre oportunitatile si obstacolele marketingului pe mobil.
Wall-Street: Care sunt principalele reguli pentru ca o campanie de mobile marketing sa aiba succes?

Tomas Zeman: Prima regula este sa fie cat de simpla se poate, pentru ca oamenii sa o inteleaga. Cateodata campaniile pe Internet sau pe TV sunt complicate, nu transmit un mesaj clar catre consumatori. De asemenea, o campanie pe mobil trebuie sa fie mai creativa decat una pe alte medii, pentru a atrage si a implica oamenii. Trebuie sa aduca un plus de valoare pentru consumatori, o informatie care sa le foloseasca si care sa-i intereseze si astfel rata de raspuns va fi foarte buna.

Maia Novolan:
Targetare, personalizare si continut - ce urmaresc, ce dau, ce informatie livrez. Si cand spun “targetare” ma refer la cei catre care ma indrept cand trimit mesajul. Nu target-ul ipotetic al campaniei, intre 20 si 30 de ani, ci ma refer efectiv la selectarea bazei de date catre care ma adresez.

Wall-Street: Ce cauta consumatorii de Internet pe telefonul mobil?

Tomas Zeman: Comportamentul utilizatorului de mobil este diferit fata de cel al utilizatorului de Internet. Pe mobil, oamenii cauta informatii concrete pentru ca sunt pe strada, in miscare. Cei mai multi dintre ei cauta numere de telefon de la restaurante sau cinematografe, indicatii despre cum sa ajunga intr-un anumit loc. Unii dintre ei au timp liber, se joaca, citesc ziare si bloguri. Dar in cele mai multe cazuri, au nevoie rapida de o anumita informatie. In acest caz, publicitatea trebui sa fie direct legata de ce cauta consumatorul.

Maia Novolan: Eu, de exemplu, in fiecare dimineata intru si caut comunicate de presa, si asta in masina, in drum spre birou, fac un search sa vad ce alte activari de mobile s-au mai facut. Si sunt multi ca mine, deci cred ca in principal e vorba de oamenii de business care cauta informatie din domeniul in care activeaza. Apoi mai exista transa de varsta a tinerilor, pentru care folosirea Internetului, chiar si pe mobil e ceva care vine de la sine.

Wall-Street:
Cat de eficiente sunt bannerele de pe website-urile mobile?

Tomas Zeman: In momentul de fata rata de click este intre 3 si 6%, ceea ce inseamna ca sunt eficiente. Dar trebuie sa facem studii mai aprofundate, pentru ca nu stim exact ce fac oamenii pe website-ul mobil, daca nu dau click pe banner din greseala, daca nu se intorc in site-ul initial imediat dupa ce au dat click.

Bineinteles, exista actiuni asociate cu bannerul – inregistrari, autentificare. Se poate masura cati dintre cei care au dat click pe banner au completat apoi informatiile care li se cereau. Din perspectiva noastra, intre 10 si 30% dintre cei care au dat click vor face o actiune pe website-ul mobil pe care sunt trimisi din banner.

Maia Novolan: Colegul din Cehia spunea in prezentare ceva despre rate de raspuns de 3-6%. Mie mi se pare foarte mult. Adica depaseste rata de raspuns a site-urilor “www” (site-uri clasice, de Internet – n.red.). Statistica mondiala a ratei de click pe site-urile mobile indica undeva intre 1,5 si 2,5%.

Eu cred ca bannerele pe Internet, daca site-urile nu vor abuza de ele cum se intampla pe www-ul normal – si in mod firesc ar trebui sa nu o faca pentru ca spatiul pe telefon este foarte mic si nu iti permite sa pui multe reclame – daca se vor limita la putine bannere, intr-adevar rata de click s-ar putea sa o depaseasca cu mult pe cea de la www-ul normal.

Acum sunt foarte, foarte putine site-uri mobile (in Romania – n.red.).In general sunt site-uri ale furnizorilor de continut, canale de stiri, radio. Unii lucreaza acum la ele si probabil in toamna vor aparea dintr-o data mai multe. Chiar si site-uri de brand, de companie.

Cred ca ar trebui sa-si faca toti un site de mobil, nu foarte incarcat. Acolo va fi extrem de important cum selectezi informatia, cum o pozitionezi, cat de importanta e, pentru ca omul n-o sa-si piarda vremea. Daca intra o data si este prea multa informatie si e greu de citit, n-o sa mai intre a doua oara.


Despre autor:

Wall-Street

Citeste articolul integral in Wall-Street

Sursa: Wall-Street


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.