Conform topului BrandZ al celor mai valoroase 100 de marci, dat publicitatii astazi de Millward Brown Optimor, marcile isi mentin valoarea in ciuda contextului economic dificil. Google este primul brand care a depasit pragul de 100 miliarde de dolari, fiind leader-ul topului pentru al treilea consecutiv.

Marcile puternice reprezinta active importante pentru companii. Impactul lor nu se rezuma doar la venituri si marje de profit; in plus, ele sunt si o sursa de avantaje competitive prin faptul ca pot sustine un pret mai ridicat si pot reduce costurile de intrare pe noi piete si noi categorii. Mai mult, ele reduc riscurile companiei si ajuta la atragerea si mentinerea angajatilor, potrivit reprezentantilor Daedalus Millward Brown.

Topul BrandZ clasifica marcile in functie de valoarea lor in dolari. Clasificarea se bazeaza pe combinarea datelor financiare cu rezultatele asupra consumatorilor si a clientilor business to business din BrandZ, cel mai mare studiu asupra valorii marcilor la nivel mondial.

Valoarea cumulata a primelor 100 marci s-a mentinut la 1.95 trilioane de dolari (o crestere marginala de 1.7 procente). Google domina clasamentul cu o valoare de 100 miliarde dolari, Microsoft este pe locul doi cu o valoare estimata la 76.2 miliarde dolari, iar Coca Cola intra in premiera in topul primelor trei marci, cu o valoare estimata la 67.6 miliarde dolari.

“In contextul economic actual, in care valoarea multor companii a scazut, marca a devenit si mai importanta decat era inainte, deoarece poate sustine companiile in perioade dificile. Cei care continua sa investeasca in marcile lor vor fi intr-o postura mai favorabila cresterii atunci cand situatia economica se va imbunatati decat cei care reduc acum investitiile”, este de parere Joanna Seddon, CEO al Millward Brown Optimor.

15 marci intra in topul primelor 100 in premiera in acest an. Pampers intra pe cea mai inalta pozitie – pe locul 31, urmat de Nintendo (locul 32) si VISA (locul 36).

Din ierarhia marcilor in acest an, specialistii au remarcat urmatoarele trenduri:

  • Raportul bun intre calitate si pret – Marcile care ofera un raport bun calitate-pret au avut o performanta buna, de exemplu Auchan (crestere de 48%), ALDI (crestere de 49%), Wal-Mart (crestere de 19 %). H&M, cu o crestere de 8%, este prima marca de imbracaminte.
  • “Micile tratatii” – Oamenii inca se recompenseaza cu mici tratatii chiar si atunci cand veniturile se restrang. Marci ca McDonald’s (crestere de 34%), Marlboro (+33%) si Budweiser (23%) au avut o performanta foarte buna.
  • Marcile care pot fi utilizate de acasa – Marcile care pot fi utilizate/ accesate de acasa au avut o crestere puternica. Acestea includ marci care pot fi achizitionate de acasa: Amazon (+85%) si eBay (+16%); cafea care poate fi preparata acasa: Nespresso (+27%) si Nescafe (+23%); si jocuri - Nintendo a intrat pentru prima oara in top, ajungand direct pe locul 32.
  • Wireless – Popularitatea ridicata a utilizarii internetului mobil prin dispozitive ca iPhone sau BlackBerry a condus la cresteri extraordinare pentru operatorii de telefonie mobila, datorita cererii de servicii de date. In acest an, Vodafone intra pentru prima oara in topul primilor zece clasati (crestere de 45%).

Clasamentul BrandZ, dezvoltat de Millward Brown Optimor, este unic deoarece in fiecare an ia in considerare opiniile consumatorilor si ale utilizatorilor business to business din peste 20 tari, prin intermediul studiului BrandZ, care a inclus mii de marci – atat marci relevante pentru consumatorii finali, cat si marci din sectorul business to business – si a fost efectuat pe mai mult de 1 milion de consumatori la nivel global.

Perceptia consumatorilor este un aspect-cheie in determinarea valorii marcii, deoarece succesul marcilor depinde de o combinatie de factori: fundamente solide ale afacerii, produs, claritatea pozitionarii si imaginea de leader.

Modalitatea de calcul a valorii marcilor se bazeaza pe rolul pe marca marca il joaca in decizia de cumparare si identificarea ponderii din valoarea companiei care poate fi atribuita marcii. In afara rezultatelor din studiul BrandZ, topul utilizeaza date financiare de la Bloomberg si date despre piata si produs de la Datamonitor.

Millward Brown este una dintre primele companii de cercetare la nivel mondial si este specializata in evaluarea eficacitatii reclamelor si comunicarii de marketing, a canalelor media si in masurarea valorii marcilor.

Daedalus s-a afiliat retelei Millward Brown din 2005 ca agentie licentiata, iar in 2008 a devenit Daedalus Millward Brown.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.