In arta de a desfasura o campanie prezidentiala victorioasa in Statele Unite exista, incepand cu 2008, un "inainte" si un "dupa", iar internetul este cel caruia i se datoreaza aceasta revolutie, relateaza AFP

In opinia lui Joe Trippi, un consultant democrat caruia i se atribuite folosirea internetului ca instrument politic, este ca si cum in patru ani s-ar fi trecut de la primii pasi in aviatie la primii pasi pe luna. "In 2004, eram cumva ca fratii Wright si deodata, iata Apollo 11: responsabilii de campanie ai lui Obama au lansat un candidat si au reusit sa-l faca sa aterizeze fara probleme la Casa Alba", spune Trippi, fost consilier al candidatului democrat Howard Dean in cursa prezidentiala din 2004.

"Cu toate aceste instrumente noi, lucrurile s-au schimbat radical intre 2004 si 2008", a spus el recent, la o conferinta. "Fara internet, Barack Obama nu ar fi fost presedinte", spune Ariana Huffington, creatoarea influentului blog politic Huffington Post.

Micah Sifry, cofondator al Techpresident.com, un blog consacrat relatiilor dintre politica si internet, spune ca echipa de campanie a lui Obama - prima persoana de culoare care ajunge presedinte al SUA - a precipitat "era participarii politice in masa".

Aspectul atragator al site-ului lui Obama, modul de folosire a mesageriei electronice, utilizarea site-ului YouTube, a retelelor de socializare MySpace si Facebook si a site-ului de mesaje Twitter au deja ecou dincolo de frontierele americane. Site-ul lui Benjamin Netanyahu, candidatul Likud la viitoarele alegeri legislative din Israel, se inspira din cel al lui Obama, chiar si in privinta culorilor si a unor elemente de grafica.

Noile tehnologii nu influenetaza politica numai in tarile dezvoltate, spune Trippui, care poveste despre calatoria sa in NIgeria, unde telefonul mobil este singurul instrument tehnologic larg raspandit.

"Trimiteam mesaje pentru a spune: aveti in miini flacara democratiei, treceti-o si altor nigerieni", explica el. "Este uimitor sa vezi cat de mult folosesc oamenii tehnologia in aceasta tara, unde chiar si cel mai sarac sat are un telefon mobil, care circula", explica el.

Pana acum foarte discreti, artizanii campaniei de internet a lui Obama au participat la inceputul lunii decembrie la o conferinta despre noile tehnologii la New York.

Joe Rospars, directorul new media, Scott Goodstein, care s-a ocupat de actualizarea site-ului, si Sam Graham-Felsen, responsabil pentru bloguri, au povestit cum au provocat o "revolutie" internet pornind de la un simplu iPhone.

Internetul le-a oferit mijloace inedite de organizare, iar locul internetului in viitoarele campanii politice pare garantat. Goodstein subliniaza totusi ca unele lucruri raman neschimbate. "Campaniile sunt afaceri care iti mananca timpul, resursele, banii", spune el.

Rospars recunoaste ca victoria tine si de altceva, nu numai de internet. "In final, daca nu ai un mesaj bun bun, ai probleme in a recruta voluntari, iar oamenii nu te vor vota", rezuma el.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.