Peste 135 de centre comerciale sint anuntate in Romania, insa specialistii considera ca doar 50%-60% din proiectele de pe hirtie vor fi realizate. Chiar si asa, concurenta va fi acerba, avind in vedere ca in marile orase vor exista cite cinci-sase mall-uri.

Batalia cea mai mare se duce in Bucuresti, unde sint anuntate 14 noi mall-uri, dar si in Constanta si Arad, unde se vor construi cite sase astfel de centre comerciale. Analistii imobiliari spun ca in urmatorul an se va dubla numarul de metri patrati de spatii comerciale moderne si se va ajunge la un stoc de 1.000.000 mp la nivelul intregii tari. Pina in 2012 stocul va ajunge la peste 4,7 milioane mp, cu mult peste potentialul pietei, estimat la 1,7 milioane mp. Investitorii se inghesuie in Romania, pentru ca in acest moment stocul este inca mic, de numai 584.000 mp.

"Media este de 26,2 metri patrati la mia de locuitori, fata de 146,1 metri patrati in Cehia, de 133 de metri patrati in Polonia sau de 110,5 metri patrat in Ungaria, ceea ce indica un mare potential de crestere si explica multitudinea de proiecte anuntate de developeri", a precizat Florian Gheorghe, Research Department Cushman &Wakefield Activ Consulting.

BUCURESTI. Majoritatea dezvoltatorilor se orienteaza spre Capitala, pentru ca Bucurestiul are in acest moment un potential urias. "La finalul lui 2007, stocul era de 161.600 mp inchiriabili, ceea ce inseamna circa 0,07 mp pe cap de bucurestean, adica de aproape cinci ori mai putin decit in Budapesta si de opt ori in urma Varsoviei", a precizat Georgiana Andrei, retail broker la compania Colliers.

Cele mai importante deschideri anuntate pentru 2008 includ Baneasa Shopping City, care ofera 85.000 mp suprafata inchiriabila, Sun Plaza - cu 76.000 mp, Vitantis Shopping Center - cu 37.000 mp si primul proiect de outlet din Romania: Fashion House Outlet Center Bucuresti, a declarat Florian Gheorghe.

PROVINCIE. Analistii imobiliari considera ca in toate orasele cu peste 80.000 de locuitori poate fi dezvoltat cu succes un mall, iar in localitatile mai mari pot concura mai multe proiecte, atit timp cit nu sint foarte aproape ca distanta unele de altele si sint complementare ca mix de chiriasi si concept. "Investitorii analizeaza numarul de locuitori, puterea de cumparare pe locuitor si dezvoltarea economica in regiune. In general, sint foarte interesante orasele cu peste 300.000 de locuitori", a spus Luiza Moraru, seful departamentului retail de la compania imobiliara CB Richard Ellis - Eurisko.


Despre autor:

Jurnalul National

Sursa: Jurnalul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.