Cea de-a treia editie a evenimentului RoNewMedia (3.0) a reunit jucatori importanti ai mediului online, atat din Romania cat si din strainatate, aducand in discutie diferite aspecte ale business-urilor pe internet si cele mai noi tendinte in marketingul digital si in exploatarea continutului video.
RoNewMedia 3.0 a debutat in forta, cu o prezentare informala si relaxata a vietii secrete a jurnalistilor si bloggerilor, apartinand fondatorului retelei de bloguri b5media, Jeremy Wright. Interventia canadianului a subliniat cateva caracteristici ale jurnalismului online, in care bloggerii trebuie sa-si construiasca, atenti, propriul brand personal, daca vor sa se remarce intr-un mediu suprasaturat de informatie, in timp ce ziaristii de tip clasic beneficiaza din start de increderea cititorilor, datorita brandurilor media pe care le reprezinta.



"Daca nu ai ceva nou si proaspat de spus, nu-ti face blog", sustine Jeremy Wright, vorbind din propria experienta si adaugand ca procesul de strangere si verificare a informatiilor este similar atat pentru jurnalisti cat si pentru bloggeri. Acestia din urma au, insa, ocazia sa se remarce atat prin rapiditatea cu care publica si contextualizeaza informatia, cat si prin punctul de vedere subiectiv pe care si-l asuma din start.

Jurnalisti sau bloggeri?

Moderata de Petrisor Obae, fost redactor-sef al departamentului media al Evenimentului Zilei, care a preferat sa abandoneze jurnalismul offline in favoarea propriului brand, Paginademedia.ro, dezbatarea care a urmat si-a propus sa stabileasca diferentele dintre un blogger si un jurnalist. Petrisor Obae a pornit de la premisa ca jurnalistii respecta anumite standarde de calitate si un cod deontologic, argument contrat de Zoso, cel mai popular blogger roman acuzand institutiile media ca au obiceiul sa preia informatii fara sa citeze surse. Lucru sustinut si de Bobby Voicu, care e de parere ca majoritatea "sparlelor" sunt date de jurnalistii specializati pe mediul politic, ex-community managerul Yahoo! Romania amintind ca originea conflictului se afla cu doi ani in urma, cand unii dintre jurnalisti au inceput sa-si faca bloguri. In ceea ce-i priveste pe bloggeri, Bobby Voicu crede ca acestia sunt de admirat pentru munca pe care o depun, de multe ori functionand ca niste adevarate redactii de stiri care, spre deosebire de ziaristi, trebuie nu doar sa scrie ci si sa-si promoveze activ articolele, neavand la dispozitie nicio infrastructura care sa-i sustina logistic.



Daca Victor Ciutacu, redactor-sef al Jurnalului National, a preferat sa trimita un mesaj video sustinand falsitatea dezbaterii si motivandu-si absenta pentru ca "nu a vrut sa strice evenimentul", iar Ionut Oprea crede ca e vorba doar de conflicte punctuale, autohtone, si nu de diferente esentiale intre breasla jurnalistilor si bloggeri, Zoso a preferat sa fie taios. "Sunteti la fel de lepre ca si noi, numai ca voi aveti o legitimatie", e de parere Zoso, care acuza jurnalistii ca se inchid in standarde si in coduri deontologice care le justifica actiunile, adaugand ca "bloggerii le trag jurnalistilor presul de sub picioare", fiind mereu cu un pas inainte.



In vreme ce ziaristii sunt mai incordati in vechea ierarhie care le produce capital simboli stilistic, bloggerii isi permit sa fie nonsalanti, e de parere Costi Rogozanu, redactor-sef adjunct Cotidianul, unul dintre putinele cotidiene romanesti al carui continut online depaseste semnificativ cantitatea de informatie prezenta in editia pe hartie. Potrivit lui Rogozanu, atat jurnalistii cat si bloggerii au aceleasi scopuri si respecta aceleasi principii, diferenta dintre ei putand fi observata in felul in care se raporteaza fiecare la text.

Concluzionand, Petrisor Obae considera ca munca jurnalistilor o completeaza, de multe ori, pe cea a bloggerilor, lucru confirmat si de Jeremy Wright, care e de parere ca linia de demarcatie dintre unii si ceilaltii incepe sa se estompeze. Canadianul a pus punctul pe i adaugand ca peste doi ani discutiile de acest fel vor fi complet irelevante: oricine poate sa fie jurnalist.

Campanii online inteligente

Al doilea panel, dedicat campaniilor de marketing online, i-a avut ca vorbitori pe Tomasz Musial, general manager al BusinessClick (Polonia), Tomasz Teodorczyk, sales director al agentiei Nugg.ad (Polonia), si pe Pascal Viguie, fondator al BlueSky Capital&123auto.com (Franta). In timp ce Tomasz Musial a laudat beneficiile unei targetari precise prin advertisingul contextual, reprezentantul agentiei Nugg.ad si-a inceput prezentarea pe tema diferentelor dintre o campanie online de succes si una facuta "ca sa fie", amintind ca industria advertisingului pe internet este una dintre putinele industrii care cresc in aceasta perioada. Nu e important doar sa maresti rata de click, e de parere polonezul, ci si sa inovezi, targetarea comportamentala si preintampinarea dorintelor consumatorului trebuind dublate si de ajustarea produsului la obiceiurile sofisticate ale acestuia. Teodorczyk a adaugat ca mare parte din bugetele de marketing sunt irosite pentru ca nu-si ating audientele potrivite, care nu mai sunt obisnuite sa viziteze doar cateva portaluri web ci multe siteuri nisate si bloguri.

Pascal Viguie, presedintele KanKanSA si fondator al BlueSky Capital&123auto.com (Franta), si-a axat prezentarea pe specificul campaniilor online, care au la indemana instrumente care nu sunt prezente in mediile traditionale. Sustinand ca fiecare piata este diferita si reactia consumatorilor trebuie anticipata prin localizarea strategiilor abordate, Viguie e de parere ca fiecare produs trebuie sa beneficieze de un "nor" de opinii care sa influenteze decizia de cumparare.

E o greseala sa te axezi doar pe online, efectul fiind mai usor de atins in cazul cross-media, crede Viguie, subliniind ca optimizarea alocarii bugetului si testarea strategiei trebuie sa aiba loc in fiecare etapa a desfasurarii unei campanii. Calcularea ratei de conversie este mai importanta decat clickurile date pe bannere, la cresterea acestei rate contribuind, de exemplu, mentinerea unei legaturi permanente cu potentialii cumparatori. Referitor la situatia din Romania, francezul considera ca preturile practicate in publicitatea online autohtona sunt mai mari decat ar fi normal, amintind ca piata slovaca e la fel de dezvoltata ca si cea romaneasca, desi Slovacia are doar 5 milioane de locuitori.



Avandu-l ca moderator pe Dragos Stanca, managing director al F5, compania de web a grupului Realitatea-Catavencu care organizeaza evenimentele RoNewMedia, dezbatarea care a urmat a fost prilejul unei concluzii interesante. Potrivit lui Mircea Gheorghe, digital director al Starcom, valoarea raportata a publicitatii online pe anul trecut, evaluata recent de cei de la IAB Romania si PricewaterhouseCoopers la 20 de milioane de euro, ar fi, de fapt, cu 20 pana la 30% mai mare. Responsabile de aceasta diferenta sunt atat bugetele "underground", neraportate oficial, cat si faptul ca Google nu face publice sumele investite de firmele romanesti in campanii AdSense.



Piata de publicitate online romaneasca nu este inca una matura, avand in vedere ca eficienta campaniilor desfasurate nu este intotdeauna masurata corect, lucru la care contribuie si agentiile. Potrivit lui Mihai Trandafir, managing director al Universal McCann, discutiile tehnice ar trebui depasite in relatia cu clientii, agentiile trebuind sa targeteze corect produsele marketate si sa inteleaga specificul fiecaruia in parte.

Online dating. Cum sa faci bani din sentimentele oamenilor?

Panel-ul dedicat datingului online a fost deschis de speech-ul lui Robert Wuttke, fondator&CEO al retelei Be2. Prezent in 36 de tari, serviciul de dating Be2 are peste 15.500.00 de membri, secretul popularitatii sale internationale datorandu-se in principal unui algoritm de gasire a perechii potrivite, bazat pe un extensiv test de personalitate, si abordarii umaniste a fondatorului, sociolog si istoric. Robert Wuttke a povestit care sunt pasii dezvoltarii unui business specific mediului online, sustinand ca rolul cel mai important il au sistemele de masurare si analiza a pietei si adaptarea la situatia locala specifica. Fondatorul Be2 a acordat, de altfel, si un interviu in exclusivitate redactiei 9am.



Detasat si glumind ca a inventat datingul online in Romania, Calin Fusu (Neogen) a vorbit despre pasiune si ratiune in monetizarea retelelor sociale, prezentand o serie de studii de caz, atat din reteaua noi2 cat si din versiunile bulgaresti sau moldovenesti ale altor siteuri pe care le detine. Subliniind ca Neogen nu este neaparat o platforma de dating, ci o retea sociala pe care multi o folosesc si ca platforma de dating, Fusu e adeptul comunicarii bidirectionale intre branduri si utilizatori. Ca exemplu concret al implicarii marketerilor in dialogul cu utilizatorii, Calin Fusu a apreciat curajul celor de la Orange Moldova, care intretin activ relatia cu utilizatorii siteului Faces.md.



Referindu-se la monetizarea siteurilor de dating in .ro si .com, Dan Boabes, directorul general al SimPlus, a trecut in revista problemele clasice care pot aparea, printre ele numarandu-se lipsa increderii in profile, in relevanta acestora si in modul de utilizare a datelor personale. Aparitia unor sisteme de geolocalizare a utilizatorilor si introducerea de profile care sa contina fisiere video sau audio ar putea duce la rezolvarea acestor probleme. Ca tendinte, Boabes crede ca siteurile cu acces gratuit vor predomina, alte schimbari din viitorul apropiat incluzand folosirea de asistenti virtuali, servicii de certificare (de exemplu, prin Facebook), raspandirea microplatilor si a serviciilor de geolocalizare. Vom asista, de asemenea, si la aparitia din ce in ce mai multor siteuri de nisa, exemplele variind de la retele sociale dedicate celor cu probleme de greutate (Overweightdate.com) pana la retele specializate pe iubitorii de animale. Ca sa avem o imagine a potentialului siteurilor de dating in .ro, Boabes a amintit ca piata romaneasca este estimata la 2 milioane de euro, comparativ cu cea britanica, de 110 milioane de euro anual.


Digital signage si mobile web

Cel de-al patrulea panel a fost dedicat internetului mobil si sistemelor de digital signage. Numite de Gabriel Falfei, CEO al Monopoly Media, "personal mass-media", posturile de televiziune cu circuit inchis si displayurile publicitare interactive sunt din ce in ce mai raspandite si isi arata eficienta afisand continut de proximitate, targetat fie dinspre companii inspre utilizatori fie direct intre utilizatori.

Vorbind despre miturile, greselile frecvente si tendintele intalnite in utilizarea solutiilor mobile, Dan Boabes (SimPlus) e de parere ca metodele de plata prin intermediul mobilelor vor fi intalnite la tot pasul, dand ca exemplu solutii de achitare a calatoriilor cu metroul prin intermediul unui cip similar cu cele rfid, cip montat direct pe SIM si actionand independent de modelul telefonului. Printre tendintele din viitorul apropiat, Boabes a mentionat cresterea numarului de furnizori de servicii mobile, solutii tip premium sms sau click2buy si integrarea de servicii de localizare. Avand in vedere ca upload-ul de fisiere de pe mobile creste ca rata de transfer, facand posibila trimiterea rapida de filmulete direct de pe dispozitivul mobil, iar touch-screen-urile si aparitia standardului usb 3.0 maresc gradul de interactiune, dezvoltarea de aplicatii pentru mobile va fi realizata nu prin adaugarea de module software ci prin portarea aplicatiilor pentru mobi-site-uri.

Stefan Tanase, regional researcher in cadrul laboratoarelor Kaspersky, a trecut in revista cele mai noi tendinte in modurile de raspandire a virusilor, una dintre cele mai sofisticate si periculoase, demonstrata ca "proof of concept" in martie 2009, fiind o retea tip botnet formata nu din computere ci din routere wireless si modemuri. Un alt pericol vine si din playerele multimedia, responsabile in multe cazuri pentru stocarea si instalarea tacuta de malware.



Analizand starea actuala a marketingului mobil, Jasper de Vreugt, head of sales EMEA (Olanda) si-a inceput prezentarea observand ca situatia in Romania evolueaza rapid, comparativ cu editiile trecute ale RoNewMedia la care a fost invitat. Printre tendintele la a caror dezvoltare vom asista in urmatorii cinci ani se numara cresterea numarului de criterii de targetare si inlocuirea bannerelor cu continut video, sms/mms push si aplicatii interactive, un bun exemplu fiind cel al unei linii aeriene din Noua Zeelanda, care permite transformarea mobilului in bilet de calatorie, orice alta hartie sau autentificare fiind eliminate. De Vreugt crede ca pana in 2014 piata de marketing mobil va creste de la 20 de miliarde de dolari la 55 de miliarde.

In incheierea discutiei despre posibilitatile advertisingului pe dispozitive mobile a intervenit Steven Keith Platt, director al Platt Retail Institute, via Skype. Acesta s-a referit in special la cresterea continutului "on demand", atat pe mobile cat si pe tot ce tine de digital signage, anuntandu-de ca trebuie sa ne pregatim sa avem de-a face si sa interactionam cu din ce in ce mai multe ecrane, al caror continut il vom influenta.




De la WebTV la IPTV


Ultimul panel al RoNewMedia 3.0, la capatul unei zile desfasurate pe fast-forward, a fost dedicat transformarilor pe care le sufera continutul tv in contextul personalizarii experientei pe care o cer utilizatorii obisnuiti sa nu mai fie pasivi in fata ecranelor.

Pionier al revolutiei jurnalismului video in SUA, Michael Rosenblum este unul dintre primii care si-au dat seama printre ca platformele online permit din plin exploatarea continutului video. In ultimii ani, Rosenblum s-a concentrat exclusiv pe zona videojurnalismului, participand la impunerea paradigmei de VJ (video-jockey) in conglomerate media cum ar fi BBC, Voice of America, Tokyo Broadcasting sau Korea Broadcasting, punand bazele si propriului canal, New York Times Television.



Proprietarul retelei Rosenblum TV a impartasit, tot prin intermediul Skype, cateva din ideile sale care schimba felul in care percepem produsul televizual. "Oricine poate sa faca televiziune", a repetat de mai multe ori audientei, sustinand ca revolutia video la care asistam se datoreaza atat cresterii disponibilitatii si capacitatilor hardware cat si dezvoltarii mediului online. Agitand entuziast o camera de filmat Flip Mino, cu care au fost filmate si o parte din clipurile prezente in acest articol, cea mai ieftina solutie (~150$) care poate inlocui cu succes camere mult mai scumpe si mai putin portabile, Michael Rosenblum sustine ca secretul speciei de videojurnalism pe care a inventat-o implica eliminarea costurilor de productie si a managementului, toti jurnalistii care lucreaza pentru el editandu-si materialele pe propriile laptopuri si functionand ca producatori independenti. Publicul va veni singur catre content iar advertiserii isi vor putea targeta produsele fie prin contextualizarea de reclame in streamul video fie prin branduirea playerului specific unei anumite emisiuni sau transmisii live.

A urmat prezentarea directorului departamentului New Media al retelei Euronews, care considera prioritara in viitorul apropiat distributia programelor in retele mobile din 25 de tari. Peter Schmitz a vorbit despre deschiderea Euronews catre noile media, cele mai bune exemple fiind canalul de YouTube al companiei, cu peste 14 milioane de view-uri, si prezenta acesteia in reteaua de microblogging Twitter. Un alt aspect interesant este si transformarea celui mai reprezentativ brand al Euronews, No Comment, intr-o entitate separata pe YouTube, cu mai mult de 2000 de video-uri uploadate incepand cu 2007, precum si adaugarea de canale personalizate pentru filialele din Germania, Franta, Spania, Italia, Rusia si Portugalia.



Din partea trustului Realitatea-Catavencu a fost prezent Mihai Bostinaru, coordonator de vanzari mass-media in cadrul NewsIN, care a vorbit despre profilul si evolutia serviciului Video News Network, prima agentie de stiri romaneasca axata exclusiv pe continut video. Cu peste 60 de siteuri afiliate si producand o medie de 40 de stiri pe zi, VNN se dovedeste a fi o idee de succes, la mai putin de un an de la lansare, intr-un mediu in care incepe sa predomine continutul video.

Si cei de la HappyFish si-au prezentat realizarile si evolutia din 2007 pana acum, Sorin Milutinovici, partener al GreenNewMedia incepandu-si speech-ul cu un montaj in care echipa site-ului care "vrea alta Romanie" se prezinta, succint, cu umorul caracteristic. Pentru a se impune pe piata si a obtine notorietate, strategia HappyFish se concentreaza pe continutul video si nu neaparat pe site, ceea ce se traduce in faptul ca toate clipurile sunt publicate si in alte retele, cum ar fi YouTube sau 220.ro.

Milutinovici a anuntat cu aceasta ocazie ca incepand cu 15 iunie toate clipurile prezente pe site pot fi preluate (cu embed) de catre oricine, ceea ce va contribui masiv la raspandirea emisiunilor HappyFish in onlineul romanesc. Recordurile de audienta au fost evidente in luna mai, cand au existat peste 550.000 de afisari, la acest succes contribuind masiv parodierea imnului turstic al Romaniei, "The end of choice", care are numai pe YouTube peste 170 de mii de vizualizari, fiind preluat de mai mult de 100 de surse. Campania desfasurata pe tema prezentarii Romaniei turistice le-a dat, de altfel, si ideea schimbarii sloganului HappyFish din "nu-ti fute timpul", care fusese precedat de "generatia trei minute", in "vrem alta Romanie".

In ceea ce tine de monetizarea platformei video, in plan incepand cu acest an dar nesigura din cauza instabilitatii situatiei economice, cei de la HappyFish se arata deschisi atat fata de integrarea de reclame in clipuri cat si fata de producerea de emisiuni la cerere, varianta publicitatii prin bannere nedovedindu-se, inca, eficienta.

Ultimul invitat al conferintei a fost Johannes Jauch, managing director IT&System Solutions al companiei germane Axinom, care a vorbit despre cresterea numarului de ore petrecute online, corelate cu scaderea timpului petrecut in fata televizoarelor. In sufrageria viitorului va conta nu marimea ecranului ci mai degraba convergenta dintre tv si online si experienta interactiva, imbunatatita de interfetele bazate pe ecrane sensibile. Sufrageria se va transforma, treptat, dintr-un mediu privat intr-unul public, e de parere Jauch.

RoNewMedia 3.0 a avut aproximativ 500 de participanti, potrivit organizatorilor, evenimentul fiind transmis live de Business Standard standard.ro si beneficiind de cateva sute de mentionari in mediul online autohton.


Despre autor:


Abonează-te pe

Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.