Business 21 Mai 2009 16:26
Cele doua companii intentioneaza sa abordeze diferit cautarile online, dupa ce Google a adaugat noi optiuni si lansarea Wolfram Alpha capteaza atentia si criticile specialistilor.
Google domina piata cautarilor in primul rand datorita rapiditatii cu care reuseste sa indexeze siteurile si sa le afiseze in functie de popularitate. In conditiile in care statisticile Netcraft pe luna aprilie 2009 numara peste 231 de milioane de siteuri, cu 6 milioane mai multe decat in martie, incepe sa devina evident ca avem de-a face cu o masa de informatii greu de clasificat ca relevanta. Volumul de date in format digital produse in 2008 se ridica, conform Reuters, la peste 486 de miliarde de giga. Toate acestea ii obliga pe marii jucatori ai pietei cautarilor online sa incerce sa gaseasca noi modalitati de a sorta si de a intelege tot acest babilon digital, la a carui evolutie contribuim cu fiecare minut petrecut in www.

Clasamentul motoarelor de cautare pe piata americana arata in ultima vreme neschimbat, cu Google pe primul loc, permanent in evolutie ascendenta, lucru confirmat si de statisticile comScore pe aprilie, care aloca marelui G o cota de 63,7%, la mare distanta de Yahoo! (20,5%) si de Microsoft (8,3%). Avand in vedere ca saptamana trecuta Google a facut un pas important inspre imbunatatirea rezultatelor la care ajunge, prin introducerea unui nou set de optiuni de sortare care experimenteaza, printre altele, cautarile in timp real, iar proaspat-lansatul motor computational de cunoastere Wolfram Alpha incepe sa interpreteze semantic ce il intrebi, probabilitatile sunt foarte mari ca pierzatorii cursei sa ramana Yahoo! si Microsoft.

Dupa ce anul trecut Microsoft a incercat, fara succes, sa cumpere Yahoo! pentru aproape 45 de miliarde de dolari, compania din Redmond si-a schimbat strategia si a anuntat ca va lansa un nou motor de cautare, in tentativa de a-si imbunatati pozitia in clasament, in acelasi timp posibilitatea unui parteneriat cu Yahoo ramanand de actualitate. Prima demonstratie publica a proiectului cunoscut sub numele de cod Kumo, care ar putea la fel de bine sa se cheme Bing, dupa cum speculeaza cei de la SearchEngineLand, ar avea loc, potrivit celor de la Wall Street Journal, in cadrul conferintei D:All Things Digital organizata de acestia saptamana vitoare. Noul motor de cautare, aflat in teste de cateva luni, grupeaza informatiile gasite in functie de diferite criterii, aranjand, de exemplu, rezultatele cautarii unei masini in categorii cum ar fi “piese”, “video”, “second-hand” sau “forumuri”.

Yahoo! isi propune acelasi lucru, incercand sa recapete pozitia privilegiata pe care o avea inainte de aparitia Google in urma cu 11 ani, cand impartirea informatiilor in directoare parea cea mai buna solutie, dar fara a lansa vreun produs nou. Prabhakar Raghavan, cel care conduce Yahoo Labs si Yahoo Search Strategy, a anuntat in cadrul unei conferinte de presa desfasurate ieri la San Francisco ca scopul companiei nu este sa puna la dispozitie shortcut-uri catre continutul prezent pe internet, ci sa il structureze in functie de obiecte si concepte din lumea reala.

“Trebuie sa evoluam de la un web compus din pagini catre un web al obiectelor”, a declarat Raghavan, acest lucru fiind posibil datorita unor programe ca Search Monkey, care analizeaza continutul gasit, permite business-urilor sa participe cu informatii relevante si structureaza datele intr-un mod inteligent, amintesc cei de la Wall Street Journal. E vorba despre proiecte aflate deja in desfasurare, cum ar fi BOSS, o platforma prin intermediul careia dezvoltatorii pot contribui “live” la indexul Yahoo!, proiecte ale caror imbunatatiri capata vizibilitate mult prea lent, insa, ca sa constituie o diferenta semnificativa, comenteaza TechCrunch. Si cei de la Wired sunt critici si de parere ca inovatiile Yahoo! sunt deocamdata mai mult teoretice decat practice, adaugand ca pe langa algoritmii proprii compania se bazeaza si pe marii publisheri de content, cum ar fi Facebook, care prin adoptarea de micro-formate vor ajuta motoarele de cautare sa stie mai multe despre continutul pe care il indexeaza.

Chiar daca pozitiile Yahoo! si Microsoft in clasamentul celor mai bine cotate motoare de cautare nu vor evolua spectaculos in viitorul apropiat, faptul ca ambele companii incearca sa puna capat suprematiei Google apeland la noi unelte si concepte nu poate sa duca decat la evolutia ecosistemului media inspre transparenta si accesibilitate, pe masura ce webul semantic se impune si software-ul care interpreteaza “ce vrem” devine mai “destept”. Pana la urma, adevaratii castigatori nu sunt Google, Yahoo! sau Microsoft, ci utilizatorii.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.