Business 2 Iunie 2009 13:49
Ion Mihai Pacepa, fostul sef al spionajului extern romanesc, a declarat intr-un interviu acordat cotidianului Wall Street Journal ca implicarea guvernului SUA in industria auto, prin preluarea GM, nu reprezinta o alternativa viabila.
"Se spune ca istoria se repeta. Daca esti ca mine si ai trait doua vieti, ai o sansa de a vedea cum istoria se rescrie in fata propriilor ochi. Preluarea grupului General Motors de catre guvernul american si sindicatul UAW ma face sa ma gandesc la managementul catastrofal al industriei auto romanesti din perioada comunista, construita in colaborare cu producatorii francezi Renault si Citroen", a spus Pacepa, potrivit NewsIn.

Cand dictatorul roman Nicolae Ceausescu a decis la jumatatea anilor 1960 ca doreste o industrie producatoare de masini, proiectul a fost pus rapid in functiune.

"Nu stiam nimic despre productia de automobile, dar oricum nimeni din anturajul lui Ceausescu nu se pricepea. Tatal meu fusese o perioada indelungata sef al departamentului de service al subsidiarei General Motors din Bucuresti. In acea perioada, eu eram sef al programului romanesc de spionaj.

Ceausescu m-a insarcinat cu medierea procesului de achizitionare a unei licente de productie a unui automobil de mici dimensiuni de la un constructor occidental, urmand apoi a fura tot ce ar fi fost necesar pentru productia automobilului
", a declarat Pacepa, pentru WSJ.

Trei companii occidentale au intrat in competitie, iar Ceausescu s-a decis in cele din urma pentru firma Renault, ce era detinuta de guvernul francez.

"In cele din urma am obtinut licenta pentru productia unui model Renault-12, foarte vechi si gata de a fi scos din productie, doar pentru ca era cea mai ieftina licenta", a explicat Pacepa.

"E numai buna pentru idioti", a decis Ceausescu, aratand prin asta ce gandea despre poporul roman, a declarat Pacepa. Automobilul a fost botezat Dacia, pentru a comemora istoria de doua mii de ani a regiunii. Intr-o economie condusa de la centru, simbolismul conta cel mai mult, mai ales in ceea ce priveste produsele ce se gaseau rar.

"Prea luxoasa pentru idioti", a decretat Ceausescu cand a vazut primul automobil Dacia produs in Romania, scrie WSJ, citand-ul pe Pacepa. In scurt timp, radioul, oglinda din dreapta si incalzirea din scaune au fost eliminate. Alte luxuri au fost apoi eliminare de birocrati si de sindicatele muncitoresti care conduceau fabrica. In cele din urma automobilul a intrat pe piata intr-o forma mult mai slab dotata decat modelul Renault-12.

"Perfecta pentru idioti", a declarat Ceausescu, aproband in cele din urma proiectul. Intradevar, poporul roman, pentru care modelul acesta de automobil reprezenta ceva inedit, a indragit in cele din urma Dacia. Pentru piata occidentala insa, Dacia era un cosmar. "Din cate stiu eu, niciun automobil Dacia nu a fost vandut in Statele Unite ale Americii", afirma Pacepa.


Despre autor:

Wall-Street

Citeste articolul integral in Wall-Street

Sursa: Wall-Street


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.