Cel mai recent tablou de bord al Comisiei Europene arata ca inclinatia statelor membre de a acorda ajutoare de stat este in scadere (State Aid Scoreboard, 18 noiembrie 2008). In anii ’80, ponderea lor in PIB depasea 2% din PIB. In anul 2007, procentul a scazut la 0,5% din PIB.

Trei surse majore explica aceasta tendinta:

• Ajutoarele acordate industriei miniere scad;
• Ajutoarele pentru salvare si restructurare scad la randul lor;
• In consecinta, noile state membre ale UE (12) cunosc o viteza mai accentuata de reducere a ajutoarelor de stat fata de vechile state membre.

Politica concurentiala europeana a fost revizitata succesiv in ultimii trei ani pentru a simplifica procedurile de alocare si pentru a garanta o eficienta sporita in corectarea esecurilor pietei. In august 2008 au intrat in vigoare si noile reguli de exceptare ale ajutoarelor de stat, care largesc aria la 26 de domenii (fata de doar 10 exceptate anterior). De pilda, ajutoarele de stat pentru cercetare-dezvoltare-inovare, pentru promovarea spiritului antreprenorial sau pentru mediu nu mai trebuie notificate in prealabil la Comisia Europeana. Concret, 13% din totalul ajutoarelor au fost acordate prin exceptare pe categorii in 2007, comparativ cu 6% in 2006.

DG Concurenta se concentreze acum asupra celor mai grave cazuri de denaturare a concurentei si lasa mai multa libertate de decizie statelor membre in alegerea tipului adecvat de ajutor de stat. Facilitarea accesului IMM-urilor la finantare, de pilda, permite o reactie mai rapida la problemele generate de actuala criza financiara si economica.

UE-27: 64,8 miliarde de euro se duc spre ajutoare de stat in 2007

Statele membre au alocat cu aproape 2 miliarde de euro mai putine ajutoare de stat in anul 2007 decat in anul precedent.

Romania, cu cele 1,42 miliarde euro, aloca 1,17% din PIB ajutoarelor de stat (mai putin cele pentru cai ferate) - de peste doua ori mai mult decat media europeana (0,53%). Doar Ungaria, Bulgaria si Portugalia ne depasesc.

In schimb, daca exceptam ajutoarele acordate agriculturii, pescuitului si transporturilor, obtinem o pondere in PIB a ajutoarelor pentru industrie si servicii de 0,24% in Romania, de aproape doua ori mai putin decat in UE-27 (0,4%).

La fel de notabil este si faptul ca Romania reduce ponderea ajutoarelor de stat in PIB intre 2002 - 2007 cu cea mai mare viteza din statele membre, cu exceptia Cehiei si a Ciprului.

Mediu si CDI dominante in UE, dar nu si in Romania

80% din ajutoarele de stat europene pentru industrie si servicii au fost acordate catre obiective orizontale – in special catre mediu si cercetare-dezvoltare -, comparativ cu aproximativ 50% la mijlocul anilor 1990. Cu exceptia Maltei (4%) si a Portugaliei (10%), Romania prioritizeaza cel mai putin aceste obiective orizontale (36%).

Un nou beneficiar: sectorul financiar

Mecanismele ajutorului de stat au fost mai nou mobilizate si pentru sprijinirea sectorului financiar. Asadar, nu este exclus ca in conditiile crizei financiare sa asistam la cresterea semnificativa a ponderii ajutorului pentru salvare si restructurare in anul 2008.

Cresterea solicitarilor in acest sens nu scuza Comisia in a le aloca corect si rapid – s-au atins chiar recorduri de 24 de ore pentru solutionarea unei notificari (vezi cazul bancii ipotecare britanice Bradford & Bingley, 1 octombrie 2008, sau cel al unui pachet de scheme nationale de salvare si garantare), asigurandu-se ca masurile notificate sunt proportionale cu problema invocata si nu conduc la discriminari intre companii.

Ajutoare ilegale recuperate in proportie de aproape 90%

Numarul deciziilor de recuperare a ajutoarelor ilegale si incompatabile s-a injumatatit in ultimii patru ani. Mai mult decat atat gradul lor de recuperare a crescut de la 25% la sfarsitul anului 2004 la aproape 90% la sfarsitul lunii iunie 2008. Romania apare inregistrata doar cu o decizie de recuperare a unui ajutor incompatibil cu regulile europene.

Odata cu libertatea de decizie extinsa la nivelul statelor membre, evident ca asigurarea interna a aplicarii legislatiei in materie de ajutor de stat capata o importanta mult mai mare in sistemul general de control.

Or, in Romania nu avem tribunale concurentiale si comerciale specializate. Implicit, nu avem prea multe cai de atac in justitie a unui caz de administrare proasta a unui ajutor de stat compatibil cu regulamentele europene (exceptat sau notificat si acceptat).


Despre autor:

blog.fabricadebani.ro

Sursa: blog.fabricadebani.ro


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.