Asociatia Distribuitorilor de Piese Auto din Romania (ADPAR), asociația independenta care are in spate cei mai importanti distribuitori de piese auto din Romania, a luat inițiativa de a clarifica confuziile romanilor cu privire la piata pieselor de schimb.

Iata care sunt prejudecatile si provocarile cu care se confrunta piata pieselor de schimb din Romania:

  • Prejudecata 1: Piesele originale sunt doar cele care poarta insemnele producatorului de masini.
Raspuns 1: Producatorii de masini apeleaza la producatorii independenti in procesul de fabricatie a unei masini. De fapt, peste 75% (sursa CLEPA) din valoarea unei masini noi este data de componentele produse de producatorii independenti. Aceleasi piese originale sunt comercializate si retelei de dealeri a producatorilor de masini, dar si reparatorilor si distribuitorilor independenti. Comisia Europeana le numeste „produse de origine”, CLEPA (Asociatia Europeana a Producatorilor de Piese de Schimb) le numeste OEM si OES, distinctie pe care cea mai mare parte a consumatorilor nu o cunoaște.
  • Prejudecata 2: Toate piesele care nu sunt originale sunt contrafacute.
Raspuns 2: Piesele de calitate echivalenta sunt certificate de autoritatile abilitate. Ele se potrivesc in momentul in care le instalezi, dar nu sunt asamblate pe masini in procesul de productie. Atunci cand sunt alese de catre soferi, acestia iau in calcul diferite criterii, inclusiv bugetul, gradul de utilizare a masinii sau preferintele personale.

  • Prejudecata 3: Piesele originale se gasesc doar la retelele de dealeri ale producatorilor de masini.
Raspuns 3: Distribuitorii independenti comercializeaza doua tipuri de piese: „piese de origine” si „piese de calitate echivalenta”. Dintre ele, „produsele de origine” – piese originale in limbajul de zi cu zi – sunt comercializate atat de catre reprezentantele oficiale ale producatorilor de masini, cat si de catre distribuitorii independenti.

  • • Prejudecata 4: Piesele produse de producatorii independenti sunt nesigure pentru consumator.
Raspuns 5: Legislatia europeana prevede masuri in ceea ce priveste instrumentele care asigura siguranta pieselor de schimb livrate pe piata. Indiferent de tipul ei (IAM, OES, OEM), o piesa de schimb produsa de un producator independent trece printr-un proces de omologare de catre organismele abilitate.

Oportunitati ale pietei locale si europene:

• Valoarea pietei nationale a pieselor auto (comercializate atat de catre reprezentantele oficiale, cat si de catre distribuitorii independenti) este estimata la 950 milioane de euro.

• Cifra de afaceri a membrilor ADPAR pentru anul 2009 este de 325 milioane de euro.

• In anul 2011 ADPAR estimeaza ca piata nationala a pieselor de schimb va inregistra o crestere de 4-5%, care se va baza in special pe dezvoltarea extensiva a segmentului pe care CLEPA il numeste IAM - Independent Aftermarket Manufacturer (piesele produse de catre producatori independenti).

• In 2007-2010 s-a inregistrat o scadere a numarului de masini noi inregistrate in Europa (in 2011 numarul de masini noi inregistrate a fost cu 15% mai mic decat cel din 2007 – sursa ACEA). Acest fapt a dus la o crestere a investitiilor in piesele de schimb.

• In perioada urmatoare vor iesi din garantie masinile care au fost achizitionate in anii dinaintea crizei economice, ani cu vanzari record pentru piata auto. Spre exemplu, in anul 2007 – an cu vanzari record - au fost achizitionate 4.920.628 masini in Europa in lunile ianuarie-martie, in timp ce in 2011 acest numar a scazut la 4.220.901 (sursa ACEA). Aceste masini achizitionate dinaintea crizei au o vechime intre 3 si 6 ani, iar aceasta este o varsta „profitabila” pentru piata pieselor de schimb.

  • Ce are de facut consumatorul?
"Consumatorul trebuie sa stie ca, atunci cand achizitioneaza o piesa de schimb, el are dreptul si optiunea reala de a alege – in funcție de buget si in conditiile legii - piese care sunt sigure. Poate alege intre o piesa de calitate echivalenta si o piesa de origine. In plus, chiar si atunci cand cauta piese de origine, el poate alege intre piesele vandute direct de dealeri si aceleasi piese comercializate de distribuitorii independenti, la un pret mai mic decat cel oferit de dealeri. In calitate de Asociatie a Distribuitorilor Independenti, noi ne dorim sa venim in sprijinul soferilor, ajutandu-i in procesul de informare dinaintea achizitionarii unei piese. In acest sens, ADPAR va publica pe site-ul sau o lista a pieselor de origine si de calitate echivalenta comercializate de distribuitorii independenti care sunt membri ADPAR. De ce sa plateasca mai mult consumatorul de rand, in conditiile in care o informare mult mai buna poate sa-i reduca semnificativ costurile?”, a declarat Haralambie Stanciu, presedintele asociației ADPAR.

Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.