Transportatorii din UE ar putea plati, incepand cu 2012, taxe suplimentare pentru congestia traficului, poluarea fonica si poluarea aerului

Parlamentul European a votat azi in favoarea propunerii Comisiei de revizuire a directivei privind Eurovigneta. Noua taxa de drum va include, pe langa costurile de utilizare a infrastructurii, si costuri legate de congestia traficului, poluarea fonica si atmosferica. Decizia Comisiei de a taxa operatorii de transport pentru efectele asupra mediului si societatii, asa-numitele "costuri externe" de transport, ar putea fi aplicata incepand cu 2012 daca se va ajunge la un acord cu Consiliul UE.

Comisia a propus revizuirea regulilor de taxare din domeniul transporturilor deja existente, respectiv Directiva "Eurovigneta", pentru a incuraja transferul catre mijloace de transport mai ecologice, precum si investitiile in infrastructurile rutiere. Exista insa pericolul ca aceasta revizuire sa determine, de fapt, o impovarare fiscala suplimentara pentru companiile de profil, ale carei efecte nu pot fi neglijate in contextul actualei crize financiare.

Eurodeputatii PD-L au votat impotriva propunerii Comisiei Europene deoarece plenul a adoptat si taxa pentru congestie, taxa care nu este sustinuta de Romania.

"Internalizarea costurilor externe in ceea ce priveste poluarea si zgomotul reprezinta o masura pozitiva", a declarat Marian-Jean Marinescu, vice-presedintele PPE-DE (PDL-RO). "In ceea ce priveste instituirea unei taxe pentru utilizatorii infrastructurilor care sa rezolve problema congestiei, consider ca aceasta propunere ar trebui studiata mai aprofundat, avand in vedere ca nu depinde in mod exclusiv de autovehicule, ci mai cu seama de capacitatea Statelor Membre de a-si planifica si realiza eficient infrastructurile teritoriale, la nivel regional si local ".

Eurodeputatul PDL, Alexandru Nazare a atras atentia, la randul sau, asupra faptului ca nu este momentul potrivit pentru o impovarare suplimentara a sectorului rutier iar efectele noilor taxe vor fi amplificate de alte probleme actuale precum scumpirea carburantilor sau majorarea tarifelor de utilizare a infrastructurii. "Nu putem cere companiilor de transport sa plateasca sume stabilite arbitrar pentru costuri externe, cu atat mai mult cu cat aceste sume sunt semnificative. Imi imaginez implicatiile unei viitoare aplicari a costurilor externe in Bucuresti: respectiv congestia traficului, poluarea aerului, poluarea fonica, a apei si a solului sau afectarea peisajelor naturale. Aplicarea unor costuri externe cat mai mici este in interesul Romaniei, pentru ca o mare parte din marfurile romanesti destinate exportului depind de transportul rutier", a adaugat Nazare.

Deputatii europeni au solicitat Comisiei sa sprijine, prin intermediul instrumentelor pe care aceasta le are la dispozitie, initiativele integrate de extindere a retelelor de infrastructuri ale Statelor Membre, in special ale Statelor Membre noi, facand referire in mod deosebit la Romania.

Marian Jean Marinescu a declarat ca va urmari indeaproape evolutia negocierilor dintre Parlament si Consiliu si va sustine, in a doua prezentare a propunerii de Directiva in Parlament, eliminarea taxei de congestie.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.