Dupa 1990, padurile romanesti au intrat intr-un proces de distrugere sistematica. Asa ca, in an electoral, legiuitorul a judecat stramb si a decis sa schimbe Codul Silvic adoptat in 1996.

Ca a decis sa-l schimbe si poate sa-l si adapteze noilor nevoi nu ar fi un lucru asa rau, insa de aici si pana la a include in el aberatii hilare este deja prea mult. Spre exemplu, daca in celelalte tari europene oricine poate culege din padure ciuperci comestibile sau fructe de padure, daca este vorba de cantitati mici, destinate strict uzului propriu, in Romania articolul 58 al noului Cod Silvic prevede ca toate acestea sunt declarate proprietatea celui care detine padurea si este nevoie de aviz sau autorizatie pentru orice recoltare, neprevazandu-se exceptii sau limite.

La prima vedere, noul Cod Silvic, publicat deja in Monitorul Oficial nr. 238/27 martie 2008, poate parea o lege moderna si mult mai buna decat vechiul Cod datand din 1996, dar lasa loc la interpretari in privinta administrarii padurilor si atrage critici. La o privire mai atenta, acest Cod arata ca cei care l-au redactat si aprobat nu l-au citit si nu l-au inteles, iar altii au actionat cu buna stiinta cand au inserat multiplele aberatii pe care le contine.

Noul Cod Silvic aduce schimbari in privinta administrarii padurilor, dar lasa loc la interpretari care au creat imediat conflicte. Proiectul de lege al noului Cod Silvic, asa cum a iesit de la Senat, lasa portite deschise pentru a permite distrugerea padurilor, in loc sa le protejeze. Aceasta este concluzia directorului executiv al Asociatiei turistice sportive, civice si ecologiste "Clubul de cicloturism Napoca", Radu Mititean. Acesta ne-a prezentat cateva argumente care nu ascund niciun echivoc. In primul rand, proiectul este permisiv in privinta scoaterii de terenuri din fondul forestier. Astfel, terenurile de pana la un hectar pot fi scoase din fondul forestier foarte usor, doar cu aprobari de la Inspectoratele Silvice. Mititean spune ca aceasta procedura poate naste noi abuzuri, existand riscul ca actuala suprafata impadurita a tarii sa scada si mai mult.

Suntem singurii europeni care permit pasunatul in padure

In al doilea rand, proiectul nu stabileste ca toate padurile, indiferent de forma de proprietate si de marime, trebuie sa fie administrate de un ocol silvic. Asta nu are cum ajuta proprietarii persoane fizice sarace sa-si pastreze padurile, spune Mititean. Noul Cod ar putea permite pasunatul in paduri, atat in cele de productie, cat si in cele de protectie, ceea ce va duce la distrugerea puietilor. Se pare ca Romania este singura tara din Uniunea Europeana care permite acest lucru.

Prin noua lege se consfinteste monopolul administrarii parcurilor nationale si naturale de catre un agent economic interesat, prin definitie, in primul rand de exploatarea padurii, nu de protectia ei. Noul Cod permite scoaterea din circuitul silvic a unor suprafete forestiere si defrisarea lor sau ridicarea de vile/case de vacanta in padure, astfel incat acele paduri pot deveni usor si repede altceva decat padure. De asemenea, prin noul Cod Silvic se forteaza intr-un mod ridicol, inclusiv din punct de vedere al tehnicii legislative, constructia de drumuri forestiere, proclamand textual ca "marirea gradului de accesibilizare a fondului forestier constituie o conditie de baza a gestionarii durabile a padurilor".

Deci asta era: din lipsa de drumuri forestiere, nu s-au putut pana acum gestiona durabil padurile Romaniei. Apoi, noul Cod Silvic, in loc sa inaspreasca normele si conditiile de autorizare si realizare a drumurilor, dezechilibreaza domeniul si acorda o "libertate" greu justificabila logic si legal. Asadar, s-a prevazut ca pentru construirea de noi drumuri forestiere nu mai este nevoie nici macar de autorizatie de construire.


Despre autor:

Sursa: Curentul.ro


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.