Fermierii n-au de gind sa obtina fonduri europene si folosesc majoritatea produselor obtinute in gospodarii pentru consumul propriu.

Peste trei sferturi dintre agricultori (78%) nu sint interesati sa inceapa o afacere si nici sa obtina fonduri europene, deoarece nu cunosc procedurile si nu au incredere ca vor fi finantati, preferind sa foloseasca in totalitate produsele pentru consum propriu, fara sa incheie polite de asigurare. Concluziile rezulta din cea de-a doua editie a studiului sociologic intitulat "Barometrul Rural", realizat de institutul Totem Communication pentru Agentia de Strategii Guvernamentale, in perioada noiembrie-decembrie 2007. Studiul a fost realizat pe baza unui sondaj la nivelul a 1.511 persoane din mediul rural, cu o eroare tolerata de 2,52% la un nivel de incredere de 95%.

Trei sferturi dintre respondenti detin in proprietate sau in folosinta un teren agricol (74,9%), cu un numar mediu de trei parcele arabile, dar majoritatea nu au intentia de a dezvolta in urmatorii doi ani o exploatatie agricola sau sa inceapa o afacere proprie. Suma medie investita in ultimul an pentru achizitionarea de materii prime si derularea lucrarilor agricole a fost de 2.000 de lei, preturile mari fiind printre principalele motive pentru care terenurile ramin nelucrate. Majoritatea respondentilor nu si-au asigurat locuintele (88,7%) sau productia agricola (83,7%).

Mai mult de doua treimi dintre produsele obtinute in ultimul an au fost consumate in totalitate in gospodarie (68,2%), iar aproape doua treimi dintre respondenti (57,9%) declara ca nu au oferit deloc copiilor, parintilor sau rudelor din aceste produse. Doar 4,6% au vindut din produse, suma medie astfel obtinuta fiind de 2.400 de lei. Nici unul dintre respondenti nu a vindut sau schimbat produsele in alte tari. Marfurile sint vindute direct in piata (20,4%) sau la persoane acasa (14,8%) ori prin intermediari, comercianti individuali (8,7%) si catre firme prelucratoare (5,9%). Pentru 23,6% dintre respondenti, preturile mici reprezinta principala dificultate in vinzarea produselor.


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.