Sectorul bancar este unul dintre domeniile de activitate evidentiate in mod special intr-un raport ce urmeaza sa fie prezentat joi de catre Meglena Kuneva, ce cuprinde ariile economiei europene care exploateaza consumatorul.

"Comisia analizeaza atent mai multe sectoare, precum cel financiar, de energie si telecomunicatii, bancile fiind primul domeniu care va fi investigat in detaliu", a declarat o sursa din cadrul conducerii europene pentru NewsIn. "Kuneva nu va incheia procesul cu o singura investigatie, ci va mai lansa cel putin doua anchete inainte de sfarsitul anului", a declarat alta sursa.
In cazul in care ancheta demonstreaza vinovatia bancilor, Kuneva poate impune autoritatilor nationale sa actioneze impotriva bancilor, solicitand acestora sa ajusteze taxele sau sa acorde compensatii clientilor.
Este necesara implicarea consumatorilor de servicii bancare
Un factor important il constituie si necesitatea depunerii de sesizari din partea consumatorilor nemultumiti, insa in Romania este bine cunoscuta lipsa implicarii populatiei in sesizarea autoritatilor abilitate pentru rezolvarea problemelor pe care le intampina in relatiile cu bancile si alte institutii de credit. Aceasta pentru ca fiecare sesizare primita va avea o rezolvare, insa daca acestea nu sunt cunoscute, nici nu pot fi rezolvate. Pe de alta parte, fiind membri ai Uniunii Europene, cetatenii romani vor avea posibilitatea ca in curand sa contracteze credite nu numai de la bancile din Romania, ci si de la orice banca din Uniunea Europeana.

Taxe ca la primarie, pentru conturile bancare

Potrivit raportului pregatit de Kuneva, taxele medii pentru administrarea unui cont bancar variaza intre 0 si peste 80 de euro la nivelul tarilor blocului comunitar. Actiunea vine sa contracareze confuzia existenta pe piata bancara, unde consumatorii intampina inca dificultati la intelegerea si compararea ofertelor de pe piata, motiv pentru care nu intotdeauna ajung sa ia cele mai corecte decizii.
Conturilor curente puse la dispozitia clientilor bancile le ataseaza servicii si produse aditionale, gen carduri de debit, posibilitate de overdraft, plati directe cu furnizorii de servicii, incasari si transferuri catre alte conturi, schimb valutar, emitere de cecuri in limita disponibilului din cont si lista poate continua.
In aceste cazuri, va trebui clar delimitate cheltuielile cu administrarea contului bancar si cheltuielile pentru administrarea serviciului sau produsului atasat. Pentru conturi curente simple, depozite si economii apar comisioane fanteziste, precum "comision inchidere cont" aplicat numai in situatia in care beneficiarul primeste aviz nefavorabil in urma controlului bancii. Banca sanctioneaza clientul cu acest comision in situatia in care nu a efectuat tranzactii minimum 6 luni consecutiv prin contul respectiv, sau beneficiarul contului nu mai indeplineste conditiile de eligibilitate initiale, sau acestuia i-a crescut riscul reputational. Comisionul de administrare cont nu poate fi nicidecum evitat, acesta este in medie de 0,4% pentru conturile in lei si ceva mai mare, in jur de 0,5% pentru conturile in valuta. Comisioane se percep si la retragerile de numerar, fie ca se realizeaza la banci sau la ATM, variind intre 0,2 si 0,4% din suma retrasa. Desi, tendinta este de eliminare a comisionului de deschidere a contului, sunt inca banci pe piata care il percep. In cazul depozitelor la termen, este adevarat ca dobanda este in crestere, dar proportional cresc si costurile. In aceeasi situatie sunt si conturile curente.

Datorita legislatiei in vigoare, autoritatile de control se calca pe picioare

In prezent, legea nationala este putin ambigua in reglementarea informarii corecte a consumatorilor de catre companiile finantatoare, in sensul ca au drept de control atat ANPC, cat si BNR, insa BNR are o putere mai mare, deoarece controleaza toate institutiile de credit, iar ANPC numai intermediarii. Cu toate acestea, BNR a dat semne in nenumarate randuri ca vrea sa renunte la aceasta responsabilitate.
De aceea, de aproape 2 ani exista intentia de modificare a Legii nr. 504/2002 pentru ca ANPC sa aiba atributii extinse si asupra companiilor de creditare. ANPC in acest moment controleaza si sanctioneaza (prin Legea nr. 21/1992) aspecte privind informarea completa a clientilor asupra clauzelor contractuale, contractele si respectarea lor de catre banci si publicitatea produselor si serviciilor de creditare.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.