Romanii au preferat sa astepte Salonul pentru a-si cumpara masini mai noi si mai ieftine

Linistea dinaintea furtunii. Asa ar putea fi caracterizata luna septembrie in materie de vanzari de automobile. Datele oficiale privind inmatricularile de autoturisme, singurele care pot oferi o imagine corecta asupra pietei, arata o scadere de circa 30% fata de august. Urmeaza apoi octombrie, luna in care Targul de Masini Otopeni, cunoscut si sub denumirea de SIAB, a dublat brusc vanzarile.

Romanii s-au intors din concedii usurati la portofel din cauza cheltuielilor ineren-te de peste vara. Romanii au intrat in asteptare, inainte de SIAB. Romanii au cumparat in consecinta mult mai putine autoturisme in septembrie, astfel ca datele Directiei de Inmatriculari din Ministerul de Interne consemneaza o scadere de aproximativ 11.000 de unitati fata de august. Cea mai mare pierdere apartine marcii autohtone Dacia, cu 59,3% mai putine autoturisme noi inmatriculate, Renault avand, de asemenea, o scadere de 40%. In general, aproape toti competitorii au pierdut teren, unii mai mult (Skoda 33%, Volkswagen, Ford, Peugeot - peste 20%), iar altii mai putin. Exista si cateva marci, foarte putine, care au reusit sa-si tina in priza clientii, volumul inregistrat pe septembrie fiind mai mare decat cel din august (Opel 5%, Toyota 8,8%, Kia 7,3%). La acestea din urma au avut efect campaniile de promovare derulate in perioada monitorizata, modelele noi aparute in oferta sau preturile accesibile unor categorii mari de cumparatori.

Pe ansamblu, cel mai important criteriu ce a influentat piata a fost cu siguranta iminenta deschiderii SIAB, romanii stiind ca Salonul este o ocazie excelenta de a cumpara modele noi si, mai ales, de a beneficia de promotii atat din partea dealerilor, cat si din partea companiilor de leasing si credit.

Romania ramane in Top 10 Europa

Europa a scazut usor in septembrie, comparativ cu valorile din aceeasi luna a anului trecut, insa analiza intregului an 2007 arata un trend usor crescator la majoritatea producatorilor. Chiar si Renault, aflat de mai multa vreme in regres in materie de volume, a inregistrat o usoara stabilizare pe unele segmente, principalul catalizator fiind noul Twingo. Romania ramane in top 10 al Europei (un top dominat de „big 5”, Marea Britanie, Germania, Italia, Franta si Spania, cu vanzari intre 100.000 si 400.000 lunar), la concurenta cu Polonia, tara cu o piata comparabila ca dimensiuni, dar cu venituri ale cumparatorilor mult mai mari si cu obiceiuri de consum total diferite de ale romanilor. Pe marci, lideri raman cei de la Volkswagen, care tin sus steagul producatorilor europeni, in fata americanilor de la General Motors (cu Opel/Vauxhall) si Ford, ocupanti ai locurilor 2 si 3. Marcile franceze domina in acelasi timp partea de sus a clasamentului, chiar daca Renault inca isi cauta echilibrul, Toyota fiind singura reprezentanta a Asiei in aceasta parte a clasamentului, iar la final Mercedes si BMW, reprezentantele traditionale ale segmentului premium. Si, daca tot am vorbit despre Toyota, sa remarcam ca, desi cota sa de piata este in crestere, marca japoneza nu impresioneaza inca europenii cu statutul sau de cel mai mare producator mondial.

SIAB transforma octombrie intr-un moment istoric

Abia incheiat, SIAB a declansat reactii de satisfactie printre vanzatorii de autoturisme. Desi datele oficiale vor fi centralizate si facute publice abia luna viitoare, multi importatori si distribuitori au anuntat cresteri masive ale volumelor vandute, „saptamana“ 5-14 octombrie aducand cu sine valori apropiate de cele dintr-o luna obisnuita si, in unele cazuri, chiar de cele dintr-un an (vezi Maserati, care a anuntat un total vandut egal cu cel din tot anul 2006). Cu toate acestea, unii comentatori considera ca satisfactia ar trebui sa fie mai moderata, intrucat multe dintre contactele si contractele demarate la SIAB nu se vor materializa printr-o vanzare. Cert este ca luna octombrie ar putea duce totalul vanzarilor dintr-o luna la o valoare-record de aproape 40.000 de unitati, comparabila cu ceea ce se vinde in mod curent in tari precum Olanda sau Belgia si echivalenta cu ceea ce se vindea in Romania in anii '90 pe parcursul a 12 luni.


Despre autor:

Saptamana Finaciara

Sursa: Saptamana Finaciara


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.