Piata de marketing direct este unul dintre domeniile cu cel mai rapid ritm de crestere in Romania. In ultimii ani a cunoscut o crestere a cifrei de afaceri intre 50% si 100%. In 2004 valoarea acestei piete se situa la 7 milioane de dolari, un an mai tarziu a crescut cu peste 75% fata de anul anterior, pentru ca in 2006, potrivit ARMAD, cifra de afaceri sa ajunga la 20 milioane euro.

Companiile de profil sustin ca marketingul direct va continua si in acest an evolutia ascendenta, dar se asteapta la o sincopa in a doua jumatate a anului, din cauza cresterii bruste a tarifelor postale. Potrivit principalilor jucatori de pe piata de marketing direct, majorarea tarifelor cu 60% anuntata de Posta Romana va duce la diminuarea volumelor de trimiteri care se fac curent prin serviciile postale. "Pretul serviciilor noastre de mailing va creste, ceea ce va face ca unii dintre clientii nostri sa isi limiteze volumul de trimiteri postale. Numarul de trimiteri postale va scadea concomitent cu aceasta crestere de pret pe care, pana la urma, o va suporta consumatorul final", ne-a explicat reprezentantul companiei Mailers, Mihai Petroff.

El a apreciat ca, pentru orice produs achizitionat prin corespondenta, consumatorul va plati o suma mai mare cu 10% pana la 50%.

Un alt efect va fi acela ca piata de marketing direct se va reorienta mai mult catre alte cai de comunicare, "fara hartie". Vom compensa scaderea pe canalul “posta” cu cresteri semnificative pe canalele “e-mail” si “SMS”, care vor creste in mod spectaculos, ne-a spus Marian Seitan,general manager la Hit Mail. Deja circa 15% din piata romaneasca de marketing direct este “fara hartie”, iar in cadrul grupului Hit Mail acest procent este chiar mai mare, de circa 25%, a adaugat Seitan.

Bogdan Nicolae, managing partner la More Results Marketing, ne-a precizat ca s-a gandit deja ca o parte din volumul trimiterilor sa fie orientata catre compania de posta privata care activeaza in cadrul grupului lor logistic.

Reprezentantul Mercury360, AdrianPavelescu, estimeaza ca "multi dintre clienti isi vor redirectiona bugetele de comunicare spre canale alternative, fapt pentru care industria de marketing direct in general va avea de suferit dramatic".

"Deutsche Post are costuri de operare mai mici"

Toate companiile de profil apreciaza ca majorarile taxelor postale sunt nejustificate. Iar cel mai bine se poate vedea acest lucru prin comparatie cu alte servicii similare din UE. Potrivit ARMAD, urmare a noilor majorari de tarife, tarifele in Romania sunt 0.25 EUR pentru trimiterile pana in 20 g si 0.35 EUR pentru cele intre 21-50 g. In Germania, de exemplu, tariful de lista pentru acelasi tip de trimiteri postale este 0.25 EUR pentru trimiteri standard (pana in 20 g) si 0.28 - 0.39 EUR pentru trimiteri intre 21-50 g. In opinia reprezentantului Hit Mail, "Deutsche Post reuseste sa aiba costuri de operare cu peste 20% mai mici decat Posta Romana, in conditiile in care salariul mediu in Germania este de 5-6 ori mai mare decat in Romania, iar costul salarial are o pondere foarte mare in cadrul costurilor serviciilor postale".

"Monopolul de stat trebuie eliminat cat mai repede"

Solutia propusa de companiile de marketing direct este eliminarea cat mai rapid a monopolului de stat, pentru a se crea o concurenta benefica pe piata postei private din Romania. "Astfel, sunt convins ca va exista calitate, performanta si costuri reale, deci speram ca acest lucru sa ajute industria de marketing direct", considera Bogdan Nicolae.

"In prezent, CN Posta Romana incaseaza o renta de monopol limitand cresterea naturala a unui canal de comunicare cu consumatorul final. Intr-o piata concurentiala o astfel de majorare nu s-ar fi produs", afirma Mihai Petroff. "Cu cat va fi eliminat monopolul mai repede, cu atat mai bine. O situatie de monopol, pe orice piata, poate duce la situatii ca cea de fata, cu impact major asupra unei industrii intregi", considera Adrian Pavelescu. Comisia Europeana a propus initial ca statele membre UE sa elimine monopolul detinut la serviciile postale pana la 1 ianuarie 2009.Parlamentul European a votat in schimb o directiva prin care amana aceasta prevedere cu doi ani, pana la 1 ianuarie 2011.

Companiile de marketing direct, in cifre

Grupul Hit Mail a avut anul trecut o cifra de afaceri de peste 4.4 milioane de euro, cu o cota de piata de 22-23%. Pentru 2007 estimeaza o cifra de afaceri de 6-6.5 milioane de euro.Mailers Serv. a avut in 2006 o cifra de afaceri de 4,6 mil euro, iar pentru 2007 estimarile sunt de 5 mil euro.

Cifra de afaceri a More Results, Marketing a fost in 2006 de cca. 500.000 euro, iar anul acesta estimeaza ca vor depasi 1 milion euro. Cota de piata este de cca. 20-25%. Cifra de afaceri realizata de Mercury360 anul trecut este de peste 12.5 mil. euro, insa serviciile din sfera marketingului direct reprezinta sub 10% din portofoliul agentiei. Cota de piata a fost in 2006 de 7%.

ARMAD contrazice Posta Romana

CN Posta Romana afirma ca majorarea tarifelor a fost facuta pentru limitarea pierderilor. Cu doar cateva luni in urma, intr-un comunicat pe care chiar Posta Romana l-a remis presei, Dan Mihai Toader, directorul general al companiei, declara ca "masura luata de guvernanti (mentinerea companiei pe lista societatilor monitorizate de guvern, nn), in 2001, nu mai era de actualitate, pentru ca am reusit sa aducem aceasta companie la un nivel al profitabilitatii foarte interesant. Posta Romana a inregistrat in 2005 un profit brut de peste 12 milioane de euro, iar pentru 2006 profitul brut previzionat este de aproape 14 milioane euro. Pentru anul 2007, estimam un profit cifrat undeva in jurul sumei de 20 de milioane de euro”, precizeaza ARMAD, intr-un comunicat de presa. Asociatia invita public conducerea CN Posta Romana la dialog si transparenta decizionala.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.