Temperaturile extreme au efecte majore asupra activitatii operatorilor din economie. Principalii perdanti sint transportatorii rutieri, constructorii, producatorii agricoli si cei din industria alimentara. Ultimii au anuntat deja ca-si vor acoperi pierderile prin scumpiri. Cistigatorii sint producatorii de energie termoelectrica, imbuteliatorii de bere, apa si sucuri, dar si hotelierii.

Agricultura: pierderi de doua miliarde de euro

Producatorii agricoli vor pierde circa doua miliarde de euro din cauza caniculei prelungite. “Pina acum sint deja inregistrate pierderi in agricultura de 1,5 miliarde euro si pina la toamna sigur vor ajunge la doua miliarde”, ne-a spus Adrian Radulescu, presedintele Ligii Asociatiilor Producatorilor Agricoli din Romania.

Toate culturile agricole au fost afectate de caldura si de seceta prelungita. La griu, productia din acest an va scadea, dupa estimarile Ministerului Agriculturii, sub trei milioane tone, ceea ce inseamna aproximativ 50% din productia lui 2006. Prelungirea perioadei cu temperaturi ridicate a adus insa pierderi si producatorilor agricoli care au cultivat in primavara porumb, floarea-soarelui, sfecla de zahar si legume.

Pierderile producatorilor agricoli se vor repercuta asupra populatiei, care va trebui sa suporte majorari de preturi la produsele alimentare. “Materia prima pentru industria alimentara va fi mai scumpa cu 30% daca seceta continua, astfel incit, la toamna, alimentele vor fi mai scumpe cu 30-35%”, a spus Dragos Frumosu, presedintele Federatiei Nationale a Sindicatelor din Industria Alimentara. Primii care au anuntat scumpiri sint patronii din industria de panificatie, pentru ca productia de griu este la limita asigurarii necesarului de consum al tarii.

Transportatorii rutieri pierd cel putin 66 de milioane de euro pe luna

Principala pierdere a transportatorilor rutieri este cauzata de restrictiile de circulatie impuse de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale. Potrivit acestor restrictii, autocamioanele de peste 7,5 tone nu pot circula intre orele 11 dimineata si 8 seara pe majoritatea drumurilor nationale.

Perioada necesara pentru efectuarea unei curse se dubleaza, spune Ioan Lixandru, vicepresedinte al Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR). "Inainte plecam la opt dimineata din Bucuresti si ajungeam in 13-14 ore la Satu Mare, deci la prinz. In prezent, soferul se opreste la 11.00 si mai pleaca la ora 20.00, pentru a mai merge doar citeva ore. Ne mai lungim cu o zi", conchide Lixandru.

In consecinta, veniturile lunare ale unei firme scad cu 20%, deoarece cheltuielile fixe ale transportatorilor (salarii, amortismente etc.) sint aceleasi.

Pe linga aceste pierderi, transportatorii rutieri vor fi nevoiti sa le plateasca penalitati de intirziere clientilor lor, iar pierderile se vor extinde si catre magazinele sau fabricantii carora camionagiii le duc materiile prime necesare.

Potrivit unui studiu efectuat de Compass Consulting la inceputul anului, piata transporturilor rutiere de marfa, inclusiv logistica si expeditii, se cifreaza la 4 miliarde de euro, de unde se poate conchide ca pierderile de 20% mentionate de Ioan Lixandru se traduc intr-o diminuare a incasarilor lunare de 66 milioane de euro, pentru transportatori.

Vicepresedintele Federatiei Operatorilor Romani de Transport, Niculae Cimbrola, are o viziune chiar mai pesimista, apreciind o crestere a pietei transporturilor de marfuri mai mica cu 25% decit cea prognozata initial. “In aceasta perioada de caldura extrema se fac mai putine curse, din cauza cresterii duratei lor de executie. Aceste luni vor insemna diminuari de pina la 20% ale cifrei de afaceri fata de media anuala si eu cred ca va scadea ritmul de crestere a pietei pina la 15%, fata de 40% cit era estimarea la inceputul anului”, spune Cimbrola. Potrivit acestuia, situatia ar putea fi chiar mai grava daca vremea se va mentine caniculara o perioada indelungata de timp.

Constructorii se opresc 5 ore pe zi

In constructii, pierderile tin mai ales de modificarea retetelor tehnologice folosite si de introducerea unui schimb de noapte la unii constructori, spune Laurentiu Plosceanu, presedinte al Asociatiei Romane a Antreprenorilor de Constructii. Caldura determina o prelungire a activitatilor de organizare a santierului, iar la ora 11.00 lucrul se intrerupe, pentru a fi reluat la ora 4.00, afirma Plosceanu. "Unii constructori si-au reorganizat activitatea noaptea, dar tot atit de mult se lucreaza", adauga acesta. Plosceanu nu poate exprima in bani un nivel al pierderilor, acestea urmind sa fie estimate la incheierea perioadei caniculare.

Canicula umple hotelurile

Canicula este benefica insa pentru hotelierii si agentiile de turism care opereaza pe litoralul romanesc. “A crescut numarul de rezervari in ultimele zile. S-a ajuns chiar ca oamenii sa ne ceara camere, iar noi sa nu avem ce sa le dam. S-au epuizat chiar si locurile la hotelurile de doua stele. Mai mult, situatia este valabila pentru toate statiunile, deoarece atunci cind au vazut ca nu mai sint locuri in Mamaia, oamenii s-au orientat catre alte statiuni. Cred ca gradul de ocupare tinde spre 100%. Acest nivel al cererii se mentine pina in jurul datei de 20 august. Anul trecut, in aceeasi perioada, cred ca gradul de ocupare era de 60%, pina in 70%”, spune Nicu Durla, managerul agentiei Oltextur, una dintre cele mai mari agentii de turism specializate pe destinatii interne.


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.