In 2006, compania a inregistrat cu 50% mai mult fata de 2005

Naivitatea romanilor le-ar putea aduce inca 25% in 2 luni
UE interzice practicile inselatoare si agresive

Pentru ca, in Romania, nu exista o lege care sa interzica practicile comerciale incorecte, aceasta fiind inca in faza de proiect, mari companii internationale gasesc "oportunitati de afaceri" in tara noastra, in urma carora sa le creasca cifra de afaceri. Este si cazul companiei americane Amway, care a anuntat ieri ca a inregistrat in 2006 "o cifra de afaceri de 102,8 milioane lei, cu 50% mai mult fata de anul precedent".

In opinia lor, explicatia acestui castig este simpla: datorita diversificarii gamei de produse si a investitiilor in cercetare si dezvoltare. Anuntand ca primele doua luni ale acestui an indica o noua crestere de 25%, oficialii companiei sustin ca rezultatele se datoreaza "atat interesului sporit al consumatorilor romani pentru produsele noastre, cat si dezvoltarii portofoliului de produse din gamele Frumusete si Sanatate".

Sistem multi-level-marketing...

Dupa cum sustine comunicatul Amway Romania Marketing SRL, compania comercializeaza "in sistem multi-level-marketing produse pe diverse segmente: suplimente alimentare cu continut de vitamine si minerale, produse de uz casnic, produse cosmetice pentru ingrijirea tenului si machiaj, produse de ingrijire personala si parfumuri".

Asa sustin ei: "In sistem multi-level-marketing". Adica nu este nimic ilegal, nu folosesc practici comerciale incorecte (si este normal avand in vedere ca, in tara noastra, nu exista nicio lege care sa reglementeze aceste practici incorecte) si nu este vorba despre un sistem piramidal.
E adevarat ca exista un proiect de lege, dar acesta a fost respins in luna octombrie a anului trecut de catre Consiliul Superior al Magistraturii, fiind retrimis Agentiei Nationale pentru Protectia Consumatorului pentru a fi refacut, urmand sa fie sau nu aprobat de Guvern luna aceasta.
Proiectul prevede, printre altele, si interdictia operarii sau promovarii "unui sistem promotional piramidal, pe care un consumator il ia in considerare datorita posibilitatii de a primi remuneratie ce provine in special ca urmare a introducerii unui alt consumator in sistem decat ca urmare a vanzarii sau consumului produselor".

Secretul succesului

O astfel de strategie foloseste, de exemplu, firma americana "Amway". Sustinand ca instruirea este gratuita, desi cel interesat trebuie sa-si cumpere bilete la diverse seminarii la preturi cuprinse intre 100 si 300 de dolari, reprezentantii societatii isi racoleaza viitorii "Intreprinzatori Independenti" in randul clientilor actuali.

Reteta e simpla. Cu cat ai mai multi clienti finali (consumatori), cu atat esti ridicat mai sus pe treptele piramidei. In plus, pentru fiecare produs vandut de subordonatii intreprinzatorilor, primesti un bonus ajungand astfel sa ai "propria afacere".

"Planul Amway de Vanzari si Marketing" se bazeaza pe realizarea unui echilibru intre vanzarea directa a produselor si serviciilor catre clienti si indrumarea noilor intreprinzatori (clientii racolati - n.n.) pentru a-si dezvolta propria afacere.

"Planul nu prevede acordarea de compensatii doar pentru introducerea altor persoane in afacere - o afacere Amway de succes este intemeiata pe realizarea unui echilibru intre comercializarea produselor si indrumarea altor intreprinzatori", noteaza Amway pe site-ul sau (http://www.amway.ro/cms/opportunity/own_business/sales_plan).
"In cadrul afacerii Amway, exista doua modalitati prin care intreprinzatorii pot obtine venit. Mai intai, prin vanzarea de produse catre clienti (adaos comercial). Apoi, prin intermediul bonusurilor care se platesc in functie de volumul vanzarilor, in functie de numarul si valoarea produselor vandute catre clienti finali.

Calculul acestui bonus ia in considerare si vanzarile realizate de intreprinzatorii pe care i-ati introdus direct sau indirect in afacere, i-ati pregatit si i-ati ajutat sa isi construiasca propria lor linie de indrumare", se arata pe site-ul Amway.

Si pentru ca exista destui romani naivi, afacerea are succes, in pofida preturilor uriase ale produselor.

Sistemul promotional piramidal, interzis in UE

Potrivit normelor europene, practicile comerciale incorecte in orice situatie sunt impartite in practici inselatoare si practici agresive. Practicile inselatoare privesc si promovarea, cu intentia de a induce in eroare consumatorul, a unui produs care se aseamana cu un altul fabricat de o alta persoana, precum si crearea, operarea sau promovarea unui sistem promotional piramidal, pe care un consumator il ia in considerare, datorita posibilitatii de a primi remuneratie ce provine in special ca urmare a introducerii unui alt consumator in sistem decat ca urmare a vanzarii sau consumului produselor.

Afirmarea de catre un comerciant ca isi inceteaza activitatea sau se stabileste in alta parte, atunci cand nu este adevarat, ca un produs poate facilita castiguri la jocurile de noroc, ca produsul poate vindeca boli, disfunctii sau malformatii, ca se organizeaza un concurs sau se ofera un premiu, in scopuri promotionale, fara insa a acorda premiul promis sau un echivalent rezonabil sunt de asemenea considerate practici inselatoare.

Alte situatii similare privesc si transmiterea de informatii inexacte cu privire la conditiile oferite de piata sau la posibilitatea achizitionarii produsului cu intentia de a determina consumatorul sa cumpere produsul in conditii mai putin favorabile decat cele normale ale pietei sau descrierea unui produs ca fiind "gratis" in conditiile in care trebuie sa platesti in plus in afara de costurile inevitabile ce rezulta din raspunsul la practica comerciala si din plata pentru livrarea produsului.

Inselatoare este si includerea in materialele publicitare a unei facturi sau alt document similar cerand plata si prin care se da consumatorului impresia ca acesta deja a comandat produsul pentru care se face publicitate, precum si afirmatia falsa sau crearea impresiei ca actiunile comerciantului nu sunt legate de comertul sau, afacerea sa, meseria sau profesiunea sa, sau falsa prezentare a sa ca si consumator.

Crearea impresiei false ca service-ul postvanzare cu privire la un produs este disponibil intr-un stat membru, altul decat cel in care produsul este vandut poate fi de asemenea pedepsita de lege ca practica inselatoare.
Dintre practicile agresive amintim "crearea falsei impresii consumatorului ca a castigat deja, va castiga sau va castiga facand un anumit lucru, un premiu sau alt beneficiu echivalent, cand, in realitate, fie nu exista niciun premiu sau alt beneficiu echivalent, fie intrarea in posesia premiului sau a altui beneficiu echivalent este conditionata de plata unei sume de bani sau de suportarea unui cost de catre consumator".


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.