Ridicarea unui bloc nou pentru a fi vindut ulterior poate fi o afacere foarte buna pentru persoanele care au sume mari de investit. Cererea este mare, iar singura taxa care se va plati este impozitul pe tranzactie.

Marii developeri si proprietarii de apartamente din blocurile construite inainte de 1989 au un concurent redutabil: investitorii persoane fizice. Acestia ridica blocuri in regie proprie pe care ulterior le vind. Pot sa practice un pret mai mic deoarece la acesta nu se adauga TVA si nici nu platesc impozit pe profitul obtinut, ci doar impozitul pe tranzactia imobiliara. Investitia este destul de mare, dar cei care au deja o suma consistenta o pot completa printr-un credit bancar.

Profitul obtinut intr-un timp relativ scurt este un stimulent chiar si pentru alegerea unei astfel de variante. Interes exista deja. "Sint persoane fizice care tatoneaza aceasta piata. S-au facut deja oferte pentru persoane fizice care au un capital si vor sa construiasca", spune Octavian Ungurean, arhitect la compania Trilitica. "Exista astfel de proiecte. Este vorba, de regula, despre cladirile de talie mica, S+P+4-5 etaje, cu doua-patru apartamente pe nivel, in general cu doua-patru camere", spune Alexandru Petrescu, Managing Partner la compania Esop.

Etape necesare

Inainte de achizitionarea terenului este indicat sa se stabileasca dimensiunile viitorului bloc. De aceea, este indicat sa se consulte un arhitect pentru a se contura o solutie preliminara. Urmeaza primul pas din punct de vedere legal, si anume solicitarea certificatului de urbanism pentru terenul ales. Este indicat ca acesta sa fie solicitat inainte de achizitionarea suprafetei respective, deoarece este posibil ca reglementarile urbanistice sa nu permita ridicarea unui imobil cu un astfel de regim de inaltime in acea zona.

Prin acest act, autoritatile locale fac cunoscute solicitantului elementele privind regimul juridic, economic si tehnic al terenurilor si constructiilor existente la data solicitarii si stabilesc cerintele urbanistice care urmeaza sa fie indeplinite in functie de specificul amplasamentului, precum si lista cuprinzind avizele si acordurile legale, necesare in vederea autorizarii. Acesta se va elabora in cel mult 30 de zile de la data depunerii.

Pentru certificatul de urbanism se va plati o taxa de 40-100 de lei, in functie de suprafata terenului. Pentru suprafetele de peste 1.000 mp, aceasta va creste. Abia dupa obtinerea certificatului de urbanism se poate achizitiona terenul. Trebuie aleasa o zona in care se afla constructii de aceeasi inaltime. Planul Urbanistic General ofera informatii cu privire la zona potrivita pentru o astfel de investitie. Principala optiune o reprezinta un teren intr-un cartier bucurestean: pretul este de 400-450 de euro metrul patrat. Totusi, inainte de achizitionarea terenului este indicata si o investigatie geotehnica. Prin aceasta se vor determina litologia solului, nivelul apei subterane si se va aprecia daca terenul este bun sau nu pentru ridicarea constructiei pe care o doreste viitorul proprietar.

"Teoretic, astfel de proiecte se pot face in toate zonele, pastrind echilibrat raportul valoarea veniturilor pe zona/valoarea apartamentului, adica sa nu faci blocuri de lux in Berceni si cartiere economice in Pipera. Practic, se constata ca zona de nord este cea mai eficienta din acest punct de vedere pe termen scurt si mediu, iar pe termen lung zonele «mai sarace» pentru ca acestea, judecind procentual, au mari sanse de a creste", spune George Ivan, consilier in cadrul Departamentului rezidential al DTZ Echinox.

Proiectul si autorizatia

De realizarea proiectului se va ocupa arhitectul. "Vom lua in calcul realizarea unei cladiri pe structura de beton armat, cu pereti din caramida. In ceea ce priveste finisajele, acestea sint de calitate medie: gresie, faianta, geamuri termopan si altele", spune Octavian Ungureanu.

Conform calculelor realizate, o astfel de cladire are o amprenta la sol de 225 de metri patrati, iar in conditiile in care coeficientul de utilizare a terenului (POT) va fi de 50%, rezulta ca este necesar un teren de 450 mp. Cladirea va avea o suprafata construita de 1.350 mp, in care intra si subsolul, unde vor fi spatii tehnice si locuri de parcare. Un apartament va avea o suprafata utila de 78 mp. Odata realizat proiectul, se poate solicita autorizatia de constructie. In cazul autorizatiei de constructie, procedura este ceva mai complicata, deoarece dosarul este mai complex.

Pe linga certificatul de urbanism mai este nevoie de actul de proprietate (copie legalizata), de proiectul pentru autorizarea executarii lucrarilor de constructii, de avizele si acordurile legale necesare, stabilite prin certificatul de urbanism, si de dovada privind achitarea taxelor legale. In certificatul de urbanism se mentioneaza si avizele care sint necesare. Aproape sigur va avea nevoie de astfel de documente de la furnizorii de electricitate, gaz, apa si canalizare si de la Romtelecom. Lista poate fi mai lunga, de la caz la caz. La alegerea firmei cu care se va construi nu trebuie sa se aiba in vederea numai pretul, ci si termenii contractului si experienta acesteia. Este recomandat ca incheierea contractului sa se realizeze doar dupa consultarea cu un avocat.


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.