Companiile de telefonie mobila fara retea ar putea sa sparga duopolul Orange-Connex

Operatorii de telefonie mobila au cunoscut un succes deosebit anul trecut si au previziuni favorabile pentru 2005. Mai mult de zece milioane de romani au mobil. La sfarsitul anului 2004, rata de penetrare a telefoniei GSM in Romania era de 47%. Connex si Orange au depasit, fiecare dintre ei, cinci milioane de clienti si estimeaza ca anul acesta vor reusi sa "convinga" cate un milion de clienti suplimentari. Nokia, fabricantul numarul 1 de telefoane mobile, are acelasi optimism pentru 2005. Previziunile sale sunt ca, la sfarsitul anului, rata de penetrare va fi de peste 60%, practic, o crestere de peste doua milioane de clienti. In ce priveste strategiile de atragere a noilor clienti, reprezentantii celor doua companii de telefonie mobila raman destul de vagi, nedorind sa-si dezvaluie secretele.

Intr-o tara cu atat de multi locuitori in mediul rural, 42%, cu putere scazuta de cumparare este oare posibila atingerea acelor obiective optimiste? Razvan Petrescu, account manager la Nokia, nu se sfieste sa spuna: "In Romania, se petrec lucruri disproportionate. Oameni cu venituri de 200 euro pe luna isi cumpara telefoane concepute pentru clienti cu venituri mult mai mari si sunt dispusi sa cheltuiasca, in telefonia mobila, sume mult mai mari, proportional cu veniturile lor, decat in alte tari." Yves Gauthier, director executiv adjunct, spune ca politica Orange este sa aduca si terminale accesibile ca pret si afirma ca un mobil la 400.000-500.000 lei "este la indemana oricui". Pretul terminalelor nu poate fi subventionat mai mult, deoarece un client roman aduce in medie 16 dolari pe luna venituri, in timp ce un elvetian, de pilda, consuma 80 de euro.

Eugen Preotu, consilier in MCTI, crede ca este posibil ca, la sfarsitul anului, serviciile de telefonie mobila sa aiba doua milioane de clienti suplimentari. "De zece ani suntem in urma la telefonia fixa", spune el. Tocmai acest lucru este un argument pentru succesul telefoniei mobile, in opinia lui Razvan Petrescu. Pe termen mediu, rata de penetrare va fi de 70% Parerea lui Nicolae Oaca, analist telecom, este mult mai nuantata. "E plauzibila cifra de doua milioane de clienti suplimentari. Anul trecut, cresterea a fost de trei milioane, peste 30% - iar doua milioane ar insemna o crestere de 20%." Insa, crede el, majoritatea SIM-urilor sunt de tip prepaid.

Oaca estimeaza ca in telefonia mobila s-ar putea pastra paritatea de 1 la 5 pentru clientii din mediul rural fata de cei din urban. El considera ca 70% e rata maxima de penetrare pe termen mediu (trei-cinci ani), si isi justifica afirmatia printr-un calcul simplu si clar: circa 50% din populatia Romaniei este in mediul urban. Considerand ca in acest mediu se ajunge la o penetrare de 100%, aceasta inseamna 11 milioane de utilizatori. In mediul rural, exista in medie un telefon la o familie, iar oamenii asteapta sa fie sunati. Acest lucru poate insemna 3,5 milioane de utilizatori (din cele circa zece milioane de locuitori rurali, cu o medie de numar de membri de familie de trei persoane).

Totalul ne duce la cifra de 14-15 milioane de utilizatori, deci aproximativ 70% rata de penetrare. Mai exista un element: "Este o diferenta intre numarul de SIM-uri si numarul de utilizatori." Exista cartele prepaid facute cadou de providerii de telefonie mobila cu diverse ocazii, iar acelea nu sunt neaparat active, "probabil, dupa ce sunt consumate, nu mai sunt folosite". O alta previziune pe care o face dr. Nicolae Oaca este ca 2005 ar putea fi anul aparitiei in Romania a MVNO (Mobile Virtual Network Operators). Acestia sunt operatori de telefonie mobila fara retele proprii, care cumpara minute si numere de la operatorii clasici si le revand sub marca proprie, exemplul clasic fiind Virgin Mobile. In Europa, sunt multi astfel de operatori (chiar si in Ucraina), rezultatul fiind micsorarea tarifelor cu pana la 25%.

Lucrurile par a se precipita in ultimele luni. Easy Group anunta, la finele anului trecut, planuri pentru lansarea sa in 12 tari europene, care nu includ Romania. La inceputul lui 2005 Irlanda a facut planuri pentru atragerea operatorilor virtuali ComReg. Autoritatea de reglementari va obliga operatorii existenti sa permita accesul la retelele acestora. Guvernul spaniol doreste sa stimuleze intrarea operatorilor virtuali garantand tarife care sa conduca la o activitate rentabila. Nicolae Oaca subliniaza ca lansarea operatorilor virtuali in Romania ar fi in beneficiul atat al clientilor, cat si al Romaniei de a avea competitie in telefonia mobila, intrucat la ora actuala avem un duopol -, operatorii GSM900 detinand 96% din piata.

Zapp mizeaza pe inovatie

Pentru 2005, Zapp vizeaza o crestere a bazei de clienti cu peste 35%. "Am fost inca de la lansarea pe piata adepti ai inovatiei continue. Aceasta s-a reflectat si in strategia de marketing a companiei, care a avut intotdeauna la baza lansarea pe piata a unor produse si promotii inovatoare, evitand angrenarea in "razboaie de preturi", spune Mihaela Lupu, head of Corporate Affair Zapp. Produsele si serviciile au fost mereu bazate pe cele mai revolutionare tehnologii, exemple definitorii in acest sens fiind ZappMe, un serviciu bazat pe platforma BREW, si Zapp Internet Express, cu tehnologia CDMA2000 1xEV-DO.


Despre autor:

Capital

Sursa: Capital


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.