Se ia directorul unei case de filme si se pune in fruntea companiei care are cea mai mare audienta de Internet din lume. In pregatirea acestei decizii bizare, nimeni nu baga in seama zvonurile ca persoana in cauza nu ar fi atins prea des tastele unui computer in ultimii 20 de ani. Nu conteaza nici faptul ca noul conducator este un necunoscut pentru lumea influenta din Sillicon Valley. Asa ar putea arata reteta unui dezastru iminent. In 2001, Yahoo! si-a pus viitorul sub un mare semn de intrebare.

Iata varianta scurta a unei povesti despre un lider mondial pe care toata lumea il vede prea firav ca sa reziste singur presiunilor pietei.

Servicii de succes

Yahoo.com a devenit in ultimii ani website-ul cu audienta cea mai mare la nivelul Internetului mondial. In acest moment, numarul utilizatorilor inregistrati se pare ca a depasit 450 de milioane. Lunar, peste 120 de milioane de utilizatori unici aleg sa viziteze Yahoo! ori sa foloseasca serviciile de cautare ale companiei. Sistemul de e-mail de la Yahoo! (mail.yahoo.com) este, de departe, cel mai folosit din lume. La fel si clientul de mesagerie instant Yahoo Messenger.

Prin achizitiile din ultimii ani, compania a devenit unul dintre jucatorii importanti si pe piata retelelor sociale si a partajarii fisierelor video. Flickr si Yahoo Video sunt lideri de piata in domeniile lor de activitate. Mai mult de 106,5 milioane de utilizatori americani de Internet, aproape trei din cinci, au vizualizat sau au descarcat videoclipuri in septembrie 2006. Dintre website-urile vizitate in acest scop, cele detinute de Yahoo! au inregistrat cel mai mare trafic. Toate aceste cifre definesc un adevar imposibil de contestat: Yahoo! stie sa atraga audienta. Si acest lucru i se dato-reaza lui Terry S. Semel, liderul excentric care a adus compania la un nivel de recunoastere pe care nu-l spera nimeni acum cativa ani.

Un presedinte contestat

Atunci cand Yahoo! a anuntat, cu aproape cinci ani in urma, ca Terry S. Semel va deveni presedintele Consiliului de Administratie al companiei, multi au prevazut un viitor sumbru. Lucrurile pareau pecetluite odata cu acest anunt. Cu doar doi ani in urma, caderea Internetului coborase valoarea companiei de la incredibila suma de 127 miliarde dolari la doar 12,6 miliarde. Terry Semel, atunci in varsta de 58 de ani, nu avea nimic din conducatorii charismatici ai marilor start-up-uri americane. Nu avea cum sa reuseasca, spuneau chiar surse din interiorul Yahoo!. La acel moment, portalul yahoo.com incerca sa dezvolte un numar extrem de mare de servicii media si isi propusese sa ofere continut pentru orice tip de utilizator. "The Economist" spunea, intr-un articol din acei ani, ca Yahoo! isi ofera continutul intr-o aranjare schizofrenica.

Acum, lucrurile arata cu totul altfel pentru Yahoo!. In primul an de cand a preluat compania, fostul om de Hollywood a trebuit sa-si anunte investitorii despre o reducere a profiturilor cu aproape 100 milioane dolari. De atunci, profiturile au inceput sa creasca constant, iar in 2005 au fost de cel putin 1,2 miliarde dolari din totalul de vanzari de 5,3 miliarde pe care l-a generat compania. Capitalizarea bursiera a Yahoo! se apropie de 35 miliarde dolari in acest moment.

Dincolo de situatia financiara a Yahoo!, Semel este responsabil si pentru directia investitiilor din ultimii ani. In media traditionala, raspandirea virala a recomandarilor privind un anumit film de cinema ori serial de televiziune este definitorie pentru succesul acestora. Sa ne gandim, spre exemplu, la "Star Trek" si la comunitatile impresionante pe care serialul le-a adunat in jurul sau. O astfel de comunitate descopera ulterior ca afinitatile cinematografice pot fi expresia unui anumit status social. Nu mai e nevoie decat de un advertiser care sa ghiceasca preferintele de achizitii ale comunitatii in cauza. Apoi lucrurile merg de la sine.

Avem astfel o explicatie care creioneaza mult mai bine cauzele deciziei Yahoo! din 2001. Terry Semel traia in lumea retelelor sociale dinainte ca acestea sa devina o moda in Internet. Intr-un fel, decizia Yahoo! ar putea fi chiar sursa exploziei conceptului de social networking virtual in lume.

Miza pe retele sociale

De cativa ani, advertiserii se intereseaza din ce in ce mai des de website-urile care ofera facilitati de social networking. Un studiu sMarketer spune ca, pana in 2010, sumele cheltuite de advertiserii din SUA pentru campanii publicitare pe website-uri precum Flickr.com sau MySpace.com vor creste de la 280 milioane dolari in 2006 la 1,9 miliarde dolari. eMarketer mai previzioneaza, in acelasi studiu, ca piata publicitatii online va creste de la 15,9 miliarde dolari pana la 25,2 miliarde in 2010, tocmai datorita interesului pentru social networking.

Prin achizitiile sale, Yahoo! dovedeste ca este foarte constienta de acest aspect. De la momentul achizitionarii Flickr.com, in martie 2005, acesta a devenit unul dintre primele 10 website-uri de social networking din lume, potrivit unui studiu dezvoltat in iunie 2006 de compania comScore Media Metrix. Del.icio.us a crescut, dupa momentul achizitiei sale de catre Yahoo! (in decembrie 2005), de la 300.000 de utilizatori inregistrati pana la un milion in septembrie 2006.

Lista achizitiilor Yahoo! din ultimii ani este impresionanta. Aproape de fiecare data au urmarit achizitionarea de tehnologie care poate fi folosita pentru conectarea unui numar cat mai mare de utilizatori. In 2005, compania a preluat, pentru diferite sume: Blo.gs (platforma rss dedicata urmaririi blogurilor favorite), Alibaba.com (Yahoo! a achizitionat aproape 46% din compania chineza, pentru un miliard de dolari), Upcoming.org (platforma-calendar de evenimente sociale), del.icio.us (platforma de partajare a paginilor web favorite din Internet) si multe altele.

In 2006, intalnim o singura achizitie importanta. JumpCut.com este un website extrem de complex, care permite editarea online a unor videoclipuri incarcate de utilizatori. Multi vorbesc despre tehnologia utilizata de JumpCut.com ca fiind viitoarea moda care o sa explodeze printre adolescentii din SUA. Daca alegerile Yahoo! sunt vizionare, iar compania pare a alege drumul cel mai bun spre succes, cum s-ar explica totusi ritmul incetinit de crestere a profitului, de care se plang tot mai multi investitori? In primul rand, o mare parte din vina o are "efectul Google". Ritmul extraordinar de crestere impus de compania din Mountain View, care eclipseaza orice crestere normala, a modificat asteptarile investitorilor.


Despre autor:

Saptamana Finaciara

Sursa: Saptamana Finaciara


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.