Pentru urmatorii 2-3 ani, o avalansa de marci de lux internationale vor patrunde pe piata autohtona in sistem de franciza. Totul ca urmare a dezvoltarii centrelor comerciale dedicate persoanelor bogate. In 2007 se va construi prima galerie comerciala de lux din Bucuresti, iar in 2006 vor aparea primele centre comerciale de cartier.

Prima galerie de lux din Bucuresti ce urmeaza a fi construita de compania franceza Proxim Group va aduce si un aflux important de marci internationale. 80% din acestea sint nume care nu exista la ora actuala in magazinele romanesti si vor patrunde pe piata prin retele de franciza. Galeria, destinata romanilor cu venituri lunare de peste 1.000 de euro, va fi amplasata in centrul Bucurestiului si va gazdui 25 de magazine.

"Piata explodeaza si stim clar ca exista o clasa a populatiei care are foarte multi bani, care stie exact ceea ce cauta, care a calatorit foarte mult si cunoaste adevarata valoare a lucrurilor. Astazi acesti oameni nu au centre de cumparaturi destinate lor, pentru ca acestia sint oameni care nu vor merge niciodata la un supermarket", explica Christian Hiver, director general in cadrul companiei si membru fondator a Asociatiei Retelelor de Franciza din Romania. Potrivit acestuia, exista foarte multi producatori de marci renumite care doresc sa ajunga si in Romania.

Compania se afla in negocieri pentru achizitionarea unui teren in centrul Bucurestiului, pe care va fi construita galeria, cu o suprafata de 2.000-3.000 de metri patrati. Constructia va cuprinde 25 de magazine, care vor gazdui mari marci de blanuri, ceasuri si bijuterii.

Investitia va fi de aproximativ 10 milioane de euro si se va finaliza in urmatorii 2-3 ani. Lipsa spatiilor comerciale - piedica francizorilor Inainte sa decida daca este avantajos sau nu sa intre pe piata romaneasca dezvoltind o retea de franciza, companiile internationale vin sa prospecteze piata. In functie de ce constata, ramin sau pleaca. "Doar vreo 10% dintre cei care au avut intentia sa vina in Romania au renuntat", a mai afirmat Hiver.

Principala problema care ii face pe detinatorii de licenta sa se gindeasca de doua ori inainte sa vina in Romania se refera la lipsa unor spatii comerciale adecvate. De asemenea, acestia se pling ca gasesc greu parteneri de afaceri in tara noastra.

Francizele romanesti cistiga teren

Fie ca isi au originile in cele mai dezvoltate economii ale lumii, fie ca sint de sorginte romaneasca, re- telele de francize se bucura in ultimii ani de un succes in crestere. Mai mult, specialistii estimeaza o crestere a numarului de retele de franciza care isi au bazele in tara noastra. Pentru 2004, piata de profil a fost estimata la 730-750.000 de euro. "Consideram ca in urma promovarii de care s-a bucurat acest sistem, se va ajunge la o mai mare ocupare a pietei de franciza. De asemenea, se poate observa cresterea numarului de francize romanesti", apreciaza Adriana Caplan, reprezentantul Asociatiei Retelelor de Franciza din Romania (ARFR). Potrivit datelor Asociatiei, in Romania exista aproximativ 170 de francize, dintre care 43 sint de origine autohtona. De asemenea, exista peste 1.000 de francizati.

Principalele avantaje oferite de acest sistem se refera la siguranta afacerii in conditiile in care marca pe care un francizat doreste sa o produca sau sa o comercializeze se bucura deja de o anumita notorietate pe piata.

Centre comerciale de cartier

Cel mai probabil la finele anului viitor, compania Proxim Group va inaugura si primele centre de cumparaturi de cartier de pe piata romaneasca. Aici, bucurestenii vor gasi pe linga produse alimentare si o gama larga de servicii - de la cele bancare pina la reparatii de incaltaminte sau croitorie. Orasele vizate de companie sint cele cu o populatie de peste 100.000 de locuitori, primele localitati de pe lista fiind Bucurestiul si Iasiul.

"Marile cartiere si orasele din Romania duc lipsa de comert de proximitate, nu ma refer la mici magazine si piete, ci la centre comerciale adevarate, in genul supermarketurilor, dar care au si o galerie comerciala. Vrem sa oferim un echilibru cartierelor, sa cream un centru de viata in aceste perimetre, apreciaza Christian Hiver. Potrivit acestuia, tara noastra are un potential imens pentru dezvoltarea comertului astfel incit un centru comercial de proximitate ar fi o afacere viabila aproximativ in toate regiunile.

1.500 de metri patrati de cumparaturi

Magazinele se adreseaza unui public cu venituri medii si vor cuprinde spatii specializate pentru comertul alimentar, de 2-4.000 de metri patrati la care se vor adauga galerii comerciale de 500 sau chiar 1.000 de metri patrati. Totul depinde insa de necesitatile si dezvoltarea economica a fiecarei zone.

Investitia necesara edificarii unui astfel de centru comercial este estimata la 5-10 milioane de euro. Momentan, compania se afla in stadiul de analiza a unor oportunitati de achizitionare a terenurilor. "Cum inca in Romania finantarea proiectelor imobiliare este dificila, noi vom cumpara terenurile cu fonduri proprii si tot cu fondurile proprii vom incepe sa dezvoltam practic centrele", a mai spus directorul Proxim Group. In paralel, conducerea firmei discuta si cu Primaria municipiului pentru a primi aprobarile de constructie.

Bloc de lux la Sinaia

Un alt proiect pe care Proxim Group il va dezvolta pentru piata imobiliara romaneasca se refera la constructia unui imobil de locuinte cu 12 apartamente, in Sinaia. "Constructia va incepe peste citeva luni si analizam, de asemenea, si alte posibilitati pentru a dezvolta si alte proiecte de acest gen, tot in Sinaia", a mentionat Hiver. El a explicat ca apartamentele vor avea trei sau patru camere si intre 100 si 120 metri patrati fiecare. Imobilul va fi construit in ideea de a deservi romanilor care doresc sa isi achizitioneze o a doua casa unde sa isi petreaca concediile si timpul liber.


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.