Analiza traficului web pe site-urile romanesti, cu alte cuvinte stabilirea „ratingului“ sau audientei fiecaruia, se realizeaza de catre o companie ce apartine unui grup care cheltuieste si incaseaza bani in si din publicitatea online

Aceasta contradictie - sa fii si analist al pietei, dar si concurent pentru ceilalti - a dat nastere la numeroase zvonuri, barfe si rautati la adresa Netbridge, companie care detine Trafic.ro, Statistici.ro, T3.ro, dar si Boom.ro (si multe alte site-uri).

Miscarile recente din piata au dat startul discutiilor, mai ales dupa ce omul care a dezvoltat piata de publicitate online din Romania, Orlando Nicoara, a parasit Netbridge, asta-vara. Practic, acuzatiile din industrie se refera la Trafic.ro, devenit punct de referinta pentru analiza site-urilor romanesti si deci sursa numarul unu de informatii pentru companiile care vor sa investeasca pe Internet.

"In prezent, fiind unul dintre cele mai utilizate instrumente de analiza a traficului web, Trafic.ro reprezinta un factor important in stabilirea bugetelor de publicitate", a declarat pentru SFin Adrian Patarlageanu, media manager Romtelecom.
Iar cand datele oferite de Trafic au inceput sa nu corespunda cu informatiile date de alte sisteme (Google Analytics, de pilda) sau in topuri au aparut cresteri nefiresti ale unor site-uri aflate in relatie cu firma Netbridge, unii antreprenori de pe Net au acuzat fraudarea sistemului. In special in ultimele doua luni, site-uri cunoscute au inregistrat salturi spectaculoase in statisticile Trafic.ro, care par suspecte, iar argumentatia celor de la Netbridge, scartaie. Cu toate acestea, majoritatea investitorilor continua sa aiba incredere in Trafic.ro.

Ce spun agentiile

In general, oamenii din industria publicitatii online sunt de acord ca Trafic.ro este un punct important de referinta pentru companiile care investesc in publicitatea online. Reprezentantii agentiilor de publicitate online sunt de acord ca "aproape orice tehnologie se poate trisa", dar spun ca nu au dubii in privinta Trafic.ro. "Intr-o lume ideala, alegerea site-urilor pentru publicitate ar trebui sa se faca in functie de calitatea audientei, obtinuta dintr-un studiu socio-demografic, dupa care bugetul sa se imparta intre site-urile alese in functie de publicul lor. (...)

Neexistand date de audienta pentru site-uri, se folosesc datele de trafic. Trafic.ro este cel mai folosit contor de acest fel din Romania", a declarat, pentru SFin, Calin Rotarus, directorul de vanzari online al ARBOmedia. Compania a ramas un jucator major in industrie dupa "cutremurul" produs de plecarea lui Orlando Nicoara de la Boom, urmata de retragerea lui Val Voicu de la iMedia pentru a forma AdEvolution, precum si intrarea in joc a Splendid Media Zece, care si-a creat agentia de publicitate online Splendid Media Interactive.

Dupa parerea oficialului ARBOmedia, discutiile despre credibilitatea Trafic.ro pornesc din doua motive: faptul ca apartine unei companii care concureaza pe piata vanzarii de publicitate online si pe piata regiilor sau brokerilor de media online si faptul ca nu exista transparenta la nivelul companiei.

Aproximativ aceleasi lucruri le reproseaza companiei si ceilalti jucatori din domeniu. "Nu mi se pare normal ca o companie care vinde publicitate online sa detina si instrumentul de masurare a audientei site-urilor. Ba, mai mult, sa vanda si publicitate prin acel instrument", ne-a declarat Val Voicu, fondatorul AdEvolution.

Mult mai ferm se pronunta Val Dragu, de la Elite.ro, manager al retelei Clickmedia, una dintre primele initiative in Internetul romanesc legate de publicitatea online. "Bineinteles ca algoritmii pot fi ajustati in orice directie. Iar faptul ca acest lucru se si intampla este deja cunoscut. Exista site-uri care isi fac diverse campanii publicitare, iar sursa vizitelor este raportata in mod fals in Trafic.ro ca fiind vizita directa", a declarat pentru SFin Val Dragu.

Ce spun proprietarii de site-uri

Proprietarii de site-uri, care castiga bani din publicitatea online, sunt si ei nemultumiti de situatia Trafic.ro. "Faptul ca Trafic.ro, Statistici.ro si T3.ro sunt detinute de un publisher ridica semne de intrebare in privinta corectitudinii cifrelor prezentate", afirma Calin Fusu, director general al Neogen, companie care detine cel mai popular portal din Romania in acest moment (evident, conform datelor Trafic.ro). "Sigur ca datele Trafic.ro pot fi modificate. Nu stiu sigur daca sunt modificate acum, pentru ca miza pietei este inca mica", a spus el.

"Nici agentiile, nici clientii nu au in acest moment nicio alta sursa de informare publica pentru a afla detalii despre traficul unui site", precizeaza Alina Mihaela Nemes, director general ROL.ro. "Marea problema ramane faptul ca apartine unei companii care concureaza pe piata de publicitate online. Insa aceasta problema este a pietei, si nu a Netbridge", a adaugat ea.

Criza de credibilitate a Trafic.ro si implicit a Boom.ro pleaca insa de la cazuri concrete: site-uri cunoscute, ale unor magazine online sau ale unor posturi de stiri, au cunos-cut brusc cresteri de audienta in statistici. Un astfel de lucru nu este imposibil, ci doar greu de explicat. In cel putin doua cazuri oficialii companiei au recunoscut ca vizite provenite de pe alte site-uri au fost inregistrate eronat, sau fraudulos, ca fiind vizite directe si intr-un caz chiar s-a luat masura suspendarii unui site din clasament (de fapt statisticile au ramas publice, dar site-ul nu mai aparea pe locul X in top).

"Dau un singur exemplu in care Trafic.ro nu a stiut sa gestioneze sau macar sa explice o crestere spectaculoasa a unui site", ne spune Romulus Coman, director de marketing al postului TV Antena 3. "Pana in urma cu o luna, pagina de Internet a unei televiziuni de stiri era accesata de 35.000-40.000 de vizitatori unici pe luna. Desi au schimbat formatul, au umblat la design, la conceptul editorial, traficul a crescut foarte putin. Apoi au incheiat un contract de colaborare cu Netbridge si, brusc, statisticile lor de trafic au ajuns la peste 200.000 de vizitatori pe saptamana, iar intr-o zi au facut in medie pe ora peste 6.000 de vizitatori unici, cat aveau cu o saptamana inainte intr-o o zi intreaga".

In ciuda faptului ca s-au solicitat, pe cale normala, informatii despre aceste cifre spectaculoase, raspunsul Trafic.ro a fost cel putin necorespunzator. "A fost un raspuns neconvingator si neprofesionist, iar solicitarilor noastre de verificare ale IP-urilor nu li s-a acordat nicio importanta", explica Romulus Coman. "Si mai interesant este ca dupa sesizarea noastra site-ul cu cresterea spectaculoasa a inceput sa coboare... Nu cred ca e doar o coincidenta", adauga oficialul Antena 3.

In apararea Trafic.ro

Exista insa si opinii contrare. "Nu cred ca poate fi vorba de asa ceva. Sunt tentative de fraudare prin diverse artificii ale proprietarilor de site-uri inscrise in Trafic.ro. Insa acestea sunt detectate imediat si site-urile sunt excluse", sustine Ciprian Stavar, fost director de marketing al Vodanet Media, devenit intre timp consultant independent pe piata online din Romania.

"Trafic.ro este un punct important de referinta al advertiserilor, insa nu noi suntem cei care decid acest lucru, ci chiar advertiserii", a explicat situatia Sorin Tudor, director de comunicare Netbridge. "Informatiile intrate in Trafic.ro nu pot fi modificate. Au existat (si mai exista) unele cazuri in care se incearca, asa cum spuneti, trisarea sistemului, dar sunt depistate in timp util, atat datorita Serviciului Tehnic al Trafic.ro, cat si datorita sesizarilor pe care le fac utilizatorii nostri", a spus el. "Anumiti utilizatori au incercat sa ascunda 'locul>> din care s-a ajuns pe pagina lor de Internet. Tentativele au atras excluderea site-urilor din Trafic.ro", a mai spus Sorin Tudor.

"Mai ales cand e vorba de tehnologie, orice fel de informatie prezentata publicului poate fi modificata sau alterata. Cu toate acestea, Netbridge este o companie respectabila, cu un management si un actionariat de exceptie, eu unul fiind convins ca nu s-a folosit niciodata de astfel de tertipuri pentru a castiga vreun avantaj competitiv", a declarat, la randul sau, Mihai Seceleanu, managing partner al Internet Corp.

Solutia exista

Singura solutie in acest moment pare crearea unui organism independent care sa analizeze audientele web fara a putea fi acuzat ca a masluit vreo cifra. Se vorbeste despre o initiativa BRAT (Biroul Romanesc de Auditare a Tirajelor), care face acelasi lucru pentru publicatiile pe hartie. Unii spun insa ca va fi un concurent pentru Trafic.ro, altii spun ca va fi un studiu general de audienta web, care sa ajute agentiile si clientii sa cunoasca mai bine "consumatorul" de Internet.


Despre autor:

Saptamana Finaciara

Sursa: Saptamana Finaciara


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.