Prin lipsa de profesionalism a unora dintre angajatii sai, Banca Transilvania a reusit sa compromita credibilitatea si imaginea publica a catorva clienti ai sai. Pentru lipsa unor sume derizorii dintr-o tranzactie, rezultate din diferente produse de comisioanele bancare, acesti clienti au ajuns in evidenta Centralei Incidentelor de Plati, fapt care le sifoneaza imaginea de comercianti si le compromite credibilitatea de parteneri onesti de afaceri.

Ce este Centrala Incidentelor de Plati ?

Printr-o facilitate de afaceri introdusa destul de recent in sistemul bancar romanesc, inaintea incheierii unei afaceri noi, orice firma isi poate verifica potentialul partener. Oamenii de afaceri pot consulta, prin intermediul unei banci, baza de date a Centralei Incidentelor de Plati (CIP) pentru a vedea daca pe numele potentialului partener sunt inregistrate incidente de plati cu cecuri, cambii sau bilete la ordin. In functie de raspunsul primit de la Centrala, respectiva firma este in masura sa aprecieze daca mai da curs sau nu colaborarii cu acel partener. Potrivit regulamentului Bancii Nationale, informatiile privind incidentele de plata sunt mentinute in baza de date pe o perioada de sapte ani de la data inscrierii. Bancile pot refuza cererea de acordare a unui credit sau de deschidere de cont curent pentru un nou client, daca acesta figureaza in baza de date a CIP.

Cum poti sa dai de necaz fara vina

Acesta este mecanismul CIP. El reprezinta o garantie pentru cei care vor sa faca afaceri fara mari emotii si poate fi, in acelasi timp, o modalitate de asanare a mediului de afaceri autohton. Ce se intampla insa cand acest mecanism este folosit fara profesionalism sau fara lipsa de discernamant? Ca orice arma puternica, el poate produce daune severe cand este lasat pe mana unor amatori. Un astfel de caz a trimis o societate comerciala in baza de date a Centralei Incidentelor de Plati pentru o suma de 130.000 de lei. O firma din Cluj-Napoca, pe care o vom numi C., face o plata prin intermediul unui bilet la ordin, in suma de 25 milioane de lei. Datorita functionarului bancar care a operat tranzactia, suma ajunsa la destinatar a fost cu 130.000 de lei mai micaa decat cea necesara, datorita faptului ca Banca Transilvania, cea care a derulat tranzactia, si-a retinut comisionul bancar fara a verifica daca suma ramasa, cea necesara tranzactiei, ramane intacta.

Regrete tardive

Pentru o societate comerciala care face mai multe astfel de tranzactii intr-o zi, un minus sau un plus de cateva zeci de mii de lei nu poate reprezenta decat un incident minor. In situatia in care banca cu care acesta lucreaza nu il avertizeaza asupra lor, efectul final poate fi dramatic. Ce spun insa responsabilii Bancii Transilvania? "Tranzactia s-a facut dupa ora 18", afirma Catalin Bucsa, director de operatiuni in cadrul sucursalei clujene a Bancii Transilvania. "Fiind atat de tarziu, am fost in imposibilitate de a mai trimite un avertisment asupra incidentului", a mai explicat acesta, exprimandu-si parerea de rau ca nu se mai poate face nimic, avand in vedere procedura stabilita de Banca Nationala a Romaniei (BNR). In aceasta situatie, responsabilii bancii raman cu parerea de rau, iar clientul cu o "pata" la Centrala Incidentelor de Plati, de care nu va putea scapa decat peste sapte ani! "Este ciudata aceasta atitudine a functionarilor Bancii Transilvania", afirma reprezentantul societatii comerciale in cauza, "cu atat mai mult cu cat, timp de doi ani, cat am colaborat cu banca, nu am avut astfel de incidente". "Intrucat consider ca neglijenta functionarilor ne-a produs daune morale, stirbindu-ne credibilitatea in afaceri, cred ca solutia ar fi sa incetam aceasta colaborare", a mai afirmat acesta.

Cum se rezolva astfel de situatii ?

Intr-un caz similar, orice banca avand pretentii de onorabilitate ar fi procedat la creditarea clientului pana la concurenta sumei necesare, fie renuntand pentru moment la comisionul bancar, fie creditand - pur si simplu - contul clientului pana la concurenta sumei necesare tranzactiei. In cazul de fata, bani (foarte) marunti. Or, Banca Transilvania pare sa fie una din acele banci pentru care comisionul este sfant. Intr-o ancheta publicata de o revista de specialitate, BT conducea in topul bancilor cu cele mai mari venituri din comisioane, care reprezentau a sasea parte din totalul incasarilor !


Despre autor:

Sursa: Curentul.ro


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.