ANAF doreste sa reglementeze cat mai repede situatia contribuabililor inactivi, emitand in acest sens un nou act normativ, publicat in Monitorul Oficial 701/16 august. Practic, administratiile finantelor publice vor transmite listele contribuabililor cuprinsi in evidenta speciala, intocmita in baza unor ordine anterioare ale presedintelui ANAF, catre un organism intitulat Activitatea de inspectie fiscala, din cadrul fiecarei directii generale a finantelor publice judetene sau a municipiului Bucuresti, care, impreuna cu Garda Financiara, cand se solicita acest lucru, va demara controale inopinate la sediile declarate ale acestor contribuabili.

Potrivit noului act normativ, echipele de control se vor deplasa la sediile sociale sau la domiciliile fiscale declarate ale contribuabililor in cauza pentru verificarea activitatii acestora. Dar un contribuabil din aceasta categorie se poate afla in trei situatii tipice, pentru fiecare existand prevazute proceduri distincte.

Lista se actualizeaza lunar

O prima categorie este cea a contribuabililor care nu mai functioneaza la sediul social sau la domiciliul fiscal declarat. Daca autoritatea de control nu poate lua legatura cu reprezentantul legal al contribuabilului, sau acesta nu desfasoara activitate la sediul social sau la domiciliul fiscal declarat, atunci echipa de control va solicita in scris prezenta acestuia la sediul organului de control, stabilind data si ora de prezentare. Daca cel somat nu se prezinta la sediul organului de control, se va incheia un act de control in care se vor preciza actiunile si toate demersurile intreprinse de organele de control pentru identificarea acestuia.

Apoi, la finalizarea controlului, echipa de control va intocmi un dosar care va cuprinde o serie intreaga de documente prevazute de lege, printre care se numara si lista declaratiilor lipsa si perioada pentru care aceste declaratii nu au fost depuse la organul fiscal la care contribuabilul este inregistrat ca platitor de impozite, taxe si contributii catre bugetul statului si referatul privind propunerea echipei de control, avizat de conducatorul ierarhic superior, de includere pe lista contribuabililor declarati inactivi.

A doua categorie este cea a contribuabililor cu domiciliul fiscal declarat la o adresa inexistenta. Odata constatat acest lucru, echipa de control va intocmi un proces-verbal prin care se va consemna aceasta situatie, care va fi depus la dosarul deschis potrivit legii in astfel de cazuri. si in acest dosar se vor depune lista declaratiilor fiscale nedepuse la sediul organismului teritorial fiscal.

In ultimul caz, cel al contribuabililor care-si desfasoara activitate la sediul social declarat, procedura de control aplicata este cea prevazuta in Codul de procedura fiscala.

Listele contribuabililor propusi a fi declarati inactivi, precum si cele cu propunerile de reactivare vor fi transmise la Directia de metodologie si proceduri pentru inspectia fiscala din cadrul ANAF in vederea centralizarii, lunar, pana la data de 15 a lunii urmatoare, care, dupa centralizare, va elabora si proiectul de ordin pentru declararea contribuabililor inactivi, respectiv proiectul de ordin de reactivare a contribuabililor, dupa caz.


Despre autor:

Sursa: Curentul.ro


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.