Ticluita pe vremea cand Miron Mitrea conducea Transporturile

Afacerea "Autostrada Soarelui" a fost pusa la cale de fosta echipa de conducere a Ministerului Transporturilor. La sfarsitul anului trecut, mai marii institutiei au pregatit o licitatie pentru stabilirea operatorului de intretinere al A2. Mai multe paragrafe din caietul de sarcini demonstreaza, insa, ca afacerea avea iz de frauda. Practic, in "mostenirea" lasata la Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) orice firma straina, care nu are nici macar o lopata ar putea primi sute de milioane de euro cadou de la Ministerul Transporturilor. Suma oferita provine de la bugetul de stat si din contractele semnate de Romania cu BEI si BIRD.

Fiindca amatorii de plocoane au dat navala, licitatia a trebuit sa fie amanata. In acel moment, insa, actuala conducere ar fi putut observa "curiozitatile" inserate in caietul de sarcini. Numai ca nimeni nu a verificat "mostenirea", iar licitatia pentru intretinerea Autostrazii Soarelui a fost fixata pentru data de 7 februarie. Printre prevederile la limita legii aflate in caietul de sarcini al licitatiei se numara si capitolul "stabilirea punctajului si modul de evaluare a ofertelor".

Aici se precizeaza ca "ponderile punctajului sunt de 60 la suta pentru propunerea tehnica si 40 la suta pentru propunerea financiara". Adica, cel care vine cu o oferta mai avantajoasa din punct de vedere tehnic are mai multe sanse de a castiga licitatia si, implicit, contractul de sute de milioane de euro, indiferent de pretul oferit. Conform caietului de sarcini, oferta tehnica inseamna un Curriculum Vitae al personalului (!), o descriere a experientei generale a companiei si o prezentare tehnica. Cea din urma - care ar trebui sa fie importanta - este punctata cel mai putin. Da bine, insa, CV-ul angajatilor, pe care se pot obtine chiar si 20 de puncte! Numai ca in Legea Achizitiilor Publice, la articolul 61, se mentioneaza ca "in cazul alegerii ofertei tehnice, algoritmul de calcul se stabileste prin luarea in consideratie, alaturi de pret, a unor variante cum ar fi termenul de livrare sau executie (...) costuri curente sau angajamente privind livrarea pe termen lung de piese de schimb subansambluri sau furnituri! In plus, caietul de sarcini naste contradictii. Pe de-o parte, se mentioneaza ca ponderea punctajului la licitatie este mai mare pentru ofertele tehnice. Pe de alta parte, in "mostenire" se precizeaza clar ca operatorul care va castiga contractul de sute de milioane de euro pentru intretinerea A2 va lucra cu utilajele statului.

La capitolul "operare, echipament si unelte de intretinere" se mentioneaza ca societatea de exploatare a Autostrazii Soarelui - CNANDR - "va verifica lista echipamentului si a uneltelor incluse in strategia de intretinere si va furniza echipamentele si uneltele. In plus, aceeasi companie va instala - pe cheltuiala proprie - echipamentele si uneltele de intretinere". Iar bugetul de aprovizionare cu unelte pentru operator "este finantat de BEI cu 10 milioane de euro, fara TVA". Astfel, castigatorul celor 21 de ani de intretinere a autostrazii (care in prezent are doar doua tronsoane finalizate) va reusi sa castige bani buni fara prea multe eforturi si investitii. Desi s-a afirmat ca regulile pentru aceasta licitatie au fost facute pentru atragerea firmelor serioase, tot in caietul de sarcini se face posibil ca acest contract important sa fie castigat de srl-uri de apartament. Astfel, cifra de afaceri a castigatorului trebuie sa fie de 100 de milioane de euro pe an. Numai ca in caietul de sarcini se arata ca sunt acceptate si asocieri ale mai multor firme ale caror bugete adunate sa faca suma solicitata!


Despre autor:

Adevarul

Sursa: Adevarul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.