Fiecare roman are multa bataie de cap cu plata facturilor, cozile la ghisee sint imense, iar functionarii par citeodata mai stresati decit cetatenii

Ne-am obisnuit cu totii cu haosul din institutiile publice, cu facturile stufoase, cu ciudateniile care apar la ghiseele de plati, cu alergatul de la un ghiseu la altul. Ceea ce putini dintre romani stiu insa este faptul ca exista si modalitati mult mai usoare pentru plata unei parti a facturilor. Pentru alta parte a facturilor mai avem de asteptat cu modalitatile de plata alternative, din cauza "vitezei" cu care apare legislatia in domeniu sau sint implementate diversele platforme care sa permita acest lucru.

Ar mai fi de mentionat reticenta companiilor de utilitati fata de sistemele alternative de plata si de tehnologia noua, in general, cea a bancilor fata de comisioanele corecte si cea a cetatenilor fata de utilizarea Internetului sau chiar a mobilului pentru a-si plati facturile, in acest caz principalul motiv fiind neincrederea sau (paradoxal) comoditatea de a invata cum isi pot plati facturile... mai comod. La capitolul "bile negre" pentru companiile de utilitati si pentru banci se numara si inertia fata de semnarea de conventii reciproce, care sa permita clientilor sa-si plateasca facturile mai comod, acestea fiind destul de rare.

"Cotidianul" va prezinta o trecere in revista a acestor modalitati alternative de plata si a problemelor din acest domeniu ramase nerezolvate.

Electricitate

Electrica SA sustine, pe propriul site, ca este extrem de interesata de "dotarea casieriilor cu ghisee moderne, birotica, cititoare de card si personal bine pregatit si amabil". La acest capitol, compania are parti bune si parti proaste. Functionarii de la ghisee sint ceva mai civilizati decit in trecut, insa problema ramine ghiseul de informatii, unde de obicei exista o singura persoana, fapt care determina formarea unor cozi uriase.

In plus, sustine Electrica, este interesata si de "posibilitatea achitarii facturilor de energie electrica atit prin sisteme clasice, cit si prin sisteme moderne de incasare (Internet, card, automate de incasare etc.)".

Compania sustine ca, la ora actuala, clientii au posibilitatea achitarii facturii de energie electrica prin decontarea facturilor prin numerar, prin direct debit (cont bancar), prin sisteme cu plata anticipata, prin automate de incasare Easy Payments, la terminale POS sau ATM si prin Internet.

Decontarea facturilor prin numerar se poate realiza la sediul sau domiciliul clientului, o data cu prezentarea facturii de catre personalul furnizorului, cititorii incasatori sau postasi, sau la casieriile Electrica.

Exista, de asemenea, plata facturilor in numerar, in reteaua UniKasa. Pentru inceput, achitarea facturilor se poate face in benzinariile Agip Romania, urmind ca in viitorul apropiat sa fie extins si in supermarketuri sau hipermarketuri. Factura mai poate fi platita pentru clientii Electrica Muntenia Sud (Bucuresti, Ilfov si Giurgiu) cu bani gheata, la oficiile Postei Romane sau la sediile bancilor BCR si Raiffeisen, cu care Electrica are conventii. Direct debitul presupune existenta unei conventii intre Electrica si banca la care clientul doreste sa plateasca factura.

Banca este autorizata sa efectueze plata automat din contul si in numele clientului, la scadenta. Pentru acest lucru este necesara deschiderea unui cont curent in lei la una dintre banci si trebuie semnat contractul de direct debit cu banca. Clientii pot plati si prin automatele Easy Payments insta-late la bancile Citi Bank din Bucuresti, Brasov si Ploiesti.

Comod, dar scump

Decontarea prin sisteme cu plata anticipata implica utilizarea unei cartele magnetice, cumparata de client din puncte de vinzare specializate si recunoscuta de sistemul de contorizare instalat atit la consumator, cit si in punctul de furnizare a serviciului. Mediul de credit este personalizat, fiind specific unui singur client/contor. Cuprinde deopotriva informatii referitoare la cantitatea de energie ce urmeaza sa fie consumata, tipul de tarif, eventualele taxe suplimentare ce se vor percepe, precum si informatii referitoare la curba de consum a clientului, identificatorii contorului si alte date. Problema ramine cumpararea echipamentelor care permit acest sistem de plati.

Posesorii de card bancar de debit sau de credit au la indemina doua metode de plata a facturii la electricitate. Prima este terminalul electronic de vinzare (POS) instalat in casieriile Electrica. Abonatul trebuie sa se adreseze la casierie, unde se face verificarea facturilor de energie electrica neachitate si i se comunica valoarea lor. Abonatul verifica datele inscrise pe factura si valoarea acesteia, apoi introduce codul PIN. Casierul efectueaza apoi tranzactia prin intermediul POS si emite chitanta, pe care o inmineaza clientului. A doua metoda este plata prin reteaua de bancomate (ATM) a bancilor cu care Electrica a incheiat conventii, acestea fiind, din nefericire, doar BCR si Raiffeisen. Pentru a putea face acest lucru, clientul trebuie sa mearga la banca si sa completeze un formular.

Exista si posibilitatea achitarii facturilor prin Internet, insa doar pentru "clientii unora dintre sucursalele" Electrica.

Din nefericire, datele prezentate de Electrica pe site sint foarte vechi, vorbindu-se despre anul 2005 ca despre "viitor", iar compania nu a reusit sa furnizeze un raspuns referitor la eventualele noutati in sistemele de plati pina la ora inchiderii editiei.


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.