Business15 Iunie 2006

Lectura de 2 minute

Gelu Tofan, romanul care a construit cel mai mare holding privat din domeniul productiei de anvelope, a inchis portile Danubiana, ultima fabrica pe care o mai controla, pentru a se lansa in afaceri imobiliare.

Adresa de internet www.tofan.ro este in reconstructie. Suntem anuntati ca va fi lansata in curand, dar ca acum se lucreaza. Primul om de afaceri care a avut in mana o intreaga industrie in Romania postrevolutionara a intrat intr-o criza de lichiditati care ar putea sa-l coste scump, poate chiar sa-l scoata din afaceri. In anii ‘90 a fost unul dintre cei mai respectati oameni de afaceri romani. Amabil si binefacator al societatii romanesti, Gelu Tofan reusise sa transforme in realitate visul de marire al unui tanar venit la Bucuresti din Moldova.

Revista Capital l-a premiat, de altfel, ca fiind antreprenorul anului. Acum, parasit de colaboratorii apropiati si tradat de un fost partener care l-a lasat fara jumatate din avere, Gelu Tofan a pus lacat afacerii care l-a facut celebru: productia si comertul cu anvelope. "In orice afacere, din cand in cand, apar probleme. Eu mi-am propus sa restructurez din temelii grupul pe care il conduc. Asa ca am inceput prin a inchide, pentru un an de zile, fabrica de anvelope Danubiana", sustine Tofan. Danubiana pierdea 500.000 de dolari pe luna, si acumulase, deja, datorii de peste 12 milioane de dolari la banci si furnizori.

In 2001, grupul francez Michelin a preluat de la Gelu Tofan si grupul financiar Nomura 88% din capitalul social al Victoria Prahova, 99% din actiunile Silvania Zalau si 100% din actiunile Tofan Recap. O afacere de 92 de milioane de dolari, care i-a adus domnului Tofan in buzunar cateva milioane de dolari bune. La fel si celorlalti actionari, care au castigat in jur de jumatate de milion de dolari fiecare. Tofan anunta, la acel moment, ca va continua sa ramana in afacerile cu anvelope prin Rotras Drobeta-Turnu Severin, cel mai mare producator de anvelope gigant din Romania, si Danubiana, producatorul de anvelope pentru tractoare si alte vehicule industriale.

Numai ca, un an mai tarziu, afacerile evaluate de Tofan la 70 de milioane de dolari, adica Tofan Trans si Rotras, i-au fost "preluate" de fostul partener stefan Radulescu. Un amplu razboi a izbucnit intre cei doi, iar Gelu Tofan a sfarsit prin a fi si batut si cu banii luati. Cel putin pana in acest moment. Visul de marire a devenit o poveste dramatica a decaderii, pe care Tofan o pune pe seama increderii in oameni. "Am acordat credit imens de incredere unor oameni care m-au tradat. Radulescu si-a pregatit minutios planul de furt. Practic, cea mai mare greseala a vietii mele a fost aceea prin care i-am acordat putere deplina la Tofan Trans", spune Tofan.

Capital

Sursa: Capital



Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.