Ponderea supermarketurilor in preferintele romanilor la cumparaturi in ultimii ani a crescut de la 2 la suta la 16 la suta, in detrimentul, mai ales, al pietelor si tarabelor, care au inregistrat cea mai mare scadere, ca loc obisnuit pentru cumparaturile romanilor, de la 19 la suta la 5 la suta, intre 1998 si 2005, potrivit unui studiu GfK Romania.

In aceeasi perioada, ponderea buticurilor a ramas aproape aceeasi, in preferintele romanilor, ca loc prioritar de unde sa isi faca aprovizionarea cu bunuri de consum, in jurul valorii de 43 la suta, scrie Rompres.

In acelasi timp, ponderea totala a hypermarketurilor si supermarketurilor variaza in tarile integrate in UE, de la 35 la suta in Polonia, la 46 la suta in Cehia, in timp ce aceasta este de 12 la suta in Rusia si 13 la suta in Ucraina.

In Romania si Bulgaria situatia este la mijloc: comert traditional - 71 la suta in Romania, 79 la suta in Bulgaria, supermarketuri si hypermarketuri - 20 la suta in Romania si 17 la suta in Bulgaria.

Pentru 2010, prognoza GfK indica o crestere masiva, de pana la 50 la suta, a ponderii marilor lanturi de magazine, in preferintele romanilor. O alta constatare in tarile integrate recent in UE este ca in topul vanzarilor au avut loc cresteri aproape generalizate ale importantei marcilor proprii ("private label").

Privind distributia bugetului familiei in Europa Centrala si de Est, se constata ca in Romania continua sa se mentina o pondere insemnata a cheltuielilor pentru mancare si bauturi, de 49 la suta (in scadere, totusi, de la 56 la suta in 2002 ), in timp ce la transporturi si comunicatii, divertisment si cheltuieli personale se inregistreaza ponderi ale cheltuielilor vizibil sub cele din majoritatea tarilor integrate in UE.

Europa Centrala si de Est se imparte in doua mari grupuri, din punctul de vedere al structurii comertului. Daca in tari deja integrate in Uniunea Europeana ponderea comertului traditional este de numai 37 la suta - in Cehia, sau de 42 la suta, in Ungaria, in tari ca Ucraina sau Serbia si Muntenegru comertul traditional are o pondere de 85 la suta.

Dupa integrarea in UE, comertul in tarile Europei Centrale si de Est isi continua tendintele, mai accelerat, dar fara socuri majore. Preturile continua sa scada, ca urmare a unei competitii tot mai acerbe intre detailisti. Consumatorii devin tot mai puternici si pretentiosi, in relatia lor cu micii si marii comercianti.

Odata cu presiunea pe preturi, va exploda, in anii urmatori si intensitatea promotiilor, iar in piata vor fi doar doua categorii de castigatori: produsele "Premium" si cele cu preturi foarte scazute. Acesti castigatori mai pot fi numiti si supravietuitori, deoarece produsele de mijloc aproape vor disparea, in aceste conditii.

GfK Romania este cel mai mare institut de cercetare de piata din tara cu o cifra de afaceri in 2005 de 2,460 milioane euro si face parte din grupul GfK, care este numarul cinci in lume, avand in 2005 o cifra de afaceri de 935 milioane euro.

Grupul GfK are mai mult de 130 de reprezentante, birouri si participari active si peste 7.600 de angajati, in 63 de tari.


Despre autor:

Wall-Street

Sursa: Wall-Street


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.