Masurile prohibitive privind importul de vehicule uzate, gata de a primi unda verde de la Guvern. Piata auto din Romania se afla in pragul unor modificari majore, costul acestora fiind pasat intre comercianti si cumparatori.

Anuntata aderare a Romaniei la Uniunea Europeana in 2007 a fost privita cu mult optimism de doritorii de masini second-hand cu preturi reduse. Asta pana la farsitul anului trecut, cand importatorii autohtoni de automobile au declansat o adevarata ofensiva menita sa atraga atentia asupra pericolului ca tara noastra sa devina "groapa de gunoi a Europei".

Pentru ca situatia in care se afla Polonia, unde piata auto a avut mult de suferit dupa aderarea la UE din cauza lipsei restrictiilor la importul de masini uzate, sa nu se repete si la noi, dealerii romani de autovehicule noi au decis sa ceara Guvernului masuri prohibitive de amploare, dand ca exemplu alte state vecine care si-au protejat piata prin diferite taxe.

Din nefericire pentru cei care se asteptau ca, odata intrati in UE, sa poata achizitiona din Vest masini mai vechi cu preturi extrem de reduse, initiativa importatorilor a inceput sa dea roade. Zilele trecute, Ministerul Mediului a anuntat ca va propune Executivului introducerea unei taxe pentru inmatricularea masinilor de ocazie provenite din statele Uniunii Europene estimata la 1.000-2.000 de euro.

De partea importatorilor sunt si cei de la Ministerul Finantelor. Inca din toamna lui 2005 reprezentantii acestui minister si-au manifestat disponibilitatea de a analiza propunerile membrilor APIA (Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Autovehicule).

Inca in stadiul de proiect

Initiativa Ministerului Mediului de a impune taxe de poluare are toate sansele sa devina in curand o realitate, dar numai dupa ce vor fi identificate clar normele de aplicare. In acest moment, ministrul Sulfina Barbu nu a putut preciza care ar fi vechimea de la care masinile importate ar urma sa faca obiectul acestei taxe, sustinand ca, in acest sens, se poarta deja discutii in cadrul unui grup de lucru constituit la nivel guvernamental.

Cu toate acestea, membrii APIA au inaintat o serie de propuneri care prevad ca masinile uzate aduse din afara tarii sa fie taxate dupa criterii clare. Astfel, doritorii de vehicule de ocazie vor trebui sa achite sume diferentiate in functie de nivelul de poluare, de vechimea masinii si de capacitatea cilindrica.

Importatorii nu sunt inca multumiti

Desi admit ca la baza initiativei Ministrerului Mediului se afla si propunerile inaintate de APIA, unii dintre importatori se declara, conform Mediafax, nemultumiti de masurile propuse.

"Taxa de 1.000-2.000 de euro nu este suficienta pentru a descuraja imprturile de masini de ocazie. Importatorii de astfel de masini ar trebui sa fie obligati, suplimentar, de Oficiul pentru Protectia Consumatorilor sa asigure o garantie de cel putin 18 luni", apreciaza Herbert Stein, presedintele AutoItalia, importatorul general al marcilor Fiat, Alfa Romeo, Lancia si Maserati.

De asemenea, reprezentantii Toyota Romania apreciaza ca nivelul stabilit pentru taxa ecologica nu va descuraja importurile masive de masini second-hand. "Cred ca o suma cuprinsa intre 1.000 si 2.000 de euro este destul de mica. Daca va fi mai aproape de 1.000 de euro, e foarte putin. Ce siguranta poate oferi o masina care costa cat o pereche de pantofi? Care este nivelul de responsabilitate fata de pasageri si parteneri in trafic?", spune directorul de marketing al Toyota Romania, Bogdan Tataru.

Directorul general al Automobile Bavaria, importatorul marcilor BMW, Rolls Royce, Mini si MAN, a afirmat ca sustine introducerea taxei. "In calitate de membru APIA, compania Automobile Bavaria se aliniaza la pozitia asociatiei si sustine in intregime propunerea de introducere a taxei de poluare. Nu ne putem exprima insa nici o opinie pana nu va fi promulgat un act normativ in acest sens", a declarat directorul general al companiei, Michael Schmidt.


Despre autor:

Banii Nostri

Sursa: Banii Nostri


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.