Lipsa unei politici coerente in ceea ce priveste turismul si promovarea externa ineficienta isi arata efectele. Turismul balnear poate fi un exemplu.

Imediat dupa evenimentele din 1989 se considera ca turismul este o activitate care trebuie sa mearga deoarece avem Delta, avem munte, avem mare. Ultimii ani au aratat ca nu este asa de simplu, iar raportul realizat de World Tourism&Travel Council spune ca litoralul nu trebuie sa constituie un punct central al politicii turistice din Romania, deoarece turismul de litoral are un caracter sezonier. Mai mult, se recomanda o valorificare a potentialului cultural si a turismului balnear, carora pina acum nu li s-a acordat o foarte mare atentie.

Politica deficitara

In general, atentia autoritatilor din turism s-a concentrat pe litoral si pe zona de schi, in vreme ce turismul balnear a fost privit ca un produs destinat pensionarilor sau celor care au probleme de sanatate. Un exemplu poate fi tam-tam-ul creat in jurul statiunilor de pe litoral, care a culminat cu palmierii din Mamaia. In contrapartida, despre Sibiu-capitala europeana in 2007 se vorbeste inca foarte putin. Cei de la WTTC spun insa ca promovarea oraselor precum Sighisoara sau Sibiu, care au obiective istorice si o arhitectura interesanta, este necesara, iar acestea ar putea concura orase din tarile vecine, care au insa un plus la capitolul promovare.

Bani din apa minerala

Turismul balnear reprezinta o alta zona neglijata de autoritati. Studiul WTTC arata ca in Romania exista aproximativ 1.300 de resurse de ape minerale, adica o treime din totalul apelor din Europa, atit potabile, cit si pentru tratament. Ceea ce au scapat din vedere ani de zile autoritatile este ca, in prezent, turismul balnear nu inseamna numai tratament. In alte tari nu se vizeaza numai tratarea afectiunilor, ci se acorda importanta componentelor de profilaxie si wellness. Evident, intr-o prima faza este nevoie de o repozitionare pe piata a turismului balnear. Pentru a reusi acest lucru, patronii din turismul balnear vor trebui sa investeasca sume importante, deoarece aceia care platesc bani multi doresc si un confort pe masura. "Trebuie sa pastram caracterul social, dar si sa ne orientam spre oamenii sanatosi pentru care stresul reprezinta un pericol foarte mare. Sint necesare investitii de sute de milioane de euro. Apreciez ca numai pentru Baile Herculane ar fi necesare investitii de 100 de milioane de euro", spune Nicu Radulescu, presedintele Organizatiei Patronatelor din Turismul Balnear (OPTBR). Acesta considera ca statul trebui sa investeasca in infrastructura, pentru ca altfel degeaba s-ar investi in hoteluri.

Imaginea conteaza

Totul depinde insa de promovare, deoarece, in prezent, imaginea Romaniei nu este una tentanta pentru turistii straini. "Romania nu se bucura de o buna reputatie pe piata internationala si perceptia sa ca destinatie turistica a fost subminata de imaginile cu saraci, orfani si degradarea mediului. Aceste perceptii se schimba in mod treptat si crearea si promovarea unui brand Romania ar trebui sa fie urgent stabilita ca prioritara", se arata in raportul WTTC. "Stam prost la capitolul harti pentru munte si harti pentru litoral. In Bucuresti nu exista inca un centru de informare turistica. Trebuie sa se faca mai multe pentru promovare. De exemplu, trebuie sa se investeasca puternic in cataloage. De asemenea, trebuie promovata Romania pentru ceva unic, astfel incit turistul sa stie ca acel lucru il poate gasi doar in Romania. Pentru promovare trebuie adusi cei mai buni consultanti", spune Mircea Draghici, secretar general al Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism.


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.