Pe piata lactatelor sint rulate anual 800 de milioane de euro. Anul trecut, din productia de 6 miliarde de litri au fost procesati doar 1,2 miliarde de litri de lapte. Un roman consuma anual 233 de litri de lapte sau produse lactate. Laptele de consum este liderul de piata, dar vin tare din urma sana si iaurtul.

Romanii beau din ce in ce mai mult lapte, iar productia interna creste in fiecare an. Incet, dar sigur: in 1999, in Romania se produceau cinci miliarde de litri de lapte, iar in 2005 cifra a ajuns la sase miliarde. Insa, din totalul productiei, doar 1,2 miliarde de litri sint procesati in industria de profil, alte circa 1,3 miliarde de litri fiind vinduti direct in piete fara sa fie pasteurizati, iar restul este autoconsum. Mai avem de recuperat pentru a ajunge la nivelul de consum al unui vest- european. Daca un roman bea anual 6,7 litri de lapte procesat, restul europenilor ajung la 65-70 de litri. In total, un roman consuma anual 233 de litri echivalent lapte (0,65 litri/zilnic), iar un occidental ajunge la 450 de litri.

300 de milioane de euro investiti

Reprezentantii patronatului in domeniu spun ca industria romaneasca a laptelui este in plina dezvoltare, tara noastra fiind intre primele trei state europene din punct de vedere al ritmului de crestere a cifrei de afaceri, anual majorarea fiind de aproximativ 5%. Aceasta mai ales ca, in ultimii sase ani, in industrializarea laptelui s-au investit peste 300 de milioane de euro. "Piata produselor industrializate din domeniu se ridica anual la peste 800 de milioane de euro", ne-a precizat Valeriu Steriu, presedintele Asociatiei Patronale Romane din Industria Laptelui (APRIL).

El spune ca la aceasta se adauga piata libera, care nu intra in circuitul fabricilor de procesare si care este dubla ca valoare. Specialistii prevad o crestere a pietei si mai accentuata in perioada urmatoare, intrucit foarte multe firme si-au dat seama de potentialul pietei romanesti si sint dispuse sa investeasca sume foarte mari pentru extinderea activitatii.

Laptele de consum - lider incontestabil

Suprematia pe piata lactatelor o detine laptele de consum, urmat de produsele proaspete si brinzeturile, care au inregistrat cresteri semnificative de vinzari. "Laptele de consum este lider incontestabil si impreuna cu brinzeturile detine 70% din piata. Produse precum sana, iaurt, kefir vin insa tare din urma", spun reprezentantii firmei Dorna Lactate. De altfel, anul trecut a fost unul foarte bun pentru produsele de acest fel. "In 2005 a continuat evolutia dinamica si pozitiva a pietei produselor lactate proaspete, inregistrindu-se o crestere in volum de 10-15% fata de 2004", ne-a declarat Jacques Ponty, director general Danone Romania.

Patru firme detin trei sferturi din piata

Dincolo de laptele de consum, pe piata romaneasca a lactatelor exista putini jucatori capabili sa se impuna in mai mult de o categorie de produse. "Patru firme s-au impus cu adevarat pe piata lactatelor. Cea mai mare cota de piata o are Friesland, iar celelate sint Dorna Lactate, Danone si Hochland. Impreuna detin o mare parte din piata, dar din ce in ce mai importante sint firme precum Covalact, ProdLacta Brasov, Raraul Cimpulung", a precizat presedintele APRIL.

Fiecare companie are un produs preferat

Pentru a fi sigura de succes, fiecare mare companie a incercat sa se dezvolte pe un anumit segment de piata. Daca Hochland s-a concentrat pe brinzeturi proaspete si impreuna cu Dorna detine suprematia pe zona de brinza topita, Danone s-a orientat catre iaurt, sana si lapte batut. Firma Covalact a reusit sa se impuna pe piata cu Brinzica de casa. Iaurtul este un produs care duce cu gindul la Danone, dar si la Milli sau Oke (marci ale gigantului Friesland).

Totusi, intrarea foarte tare pe piata a iaurturilor cu fructe a adus firmei Danone o cota foarte mare pe acest segment. "Pe piata produselor proaspete am atins o cota de piata de 50% prin politica de inovare in domeniul iaurturilor cu fructe", a precizat Jacques Ponty. Altii s-au orientat catre produse destinate unui public-tinta. De exemplu, Dorna are Lapticul destinat copiilor si Lady Milk pentru femei.

Laptele pentru cafea - succes sigur

Laptele si frisca pentru cafea, la caserole de 10 ml, pot fi produse de succes. Diferenta dintre preturile de vinzare si costurile de productie este foarte mare si numarul clientilor creste. Acum piata este dominata aproape suta la suta de importuri, o singura firma autohtona riscind sa incerce. Si a avut succes. "Sintem singurii producatori de lapte pentru cafea si in ciuda zecilor de marci de import care au invadat magazinele, vinzarile noastre sint din ce in ce mai mari. Daca in 2000, cind am pornit aceasta serie, am vindut patru milioane de caserole, anul trecut am ajuns la 17 milioane, iar piata cere mai mult", ne-a declarat Ioan Balan, directorul general Covalact.

UE ne lasa cu 100 de procesatori

In afara celor aproximativ zece firme care s-au impus pe piata, mai sint alte 60 care produc cu respectarea normelor impuse de Uniunea Europeana. "La momentul 2007 vom avea ceva peste 100 de firme pe piata lactatelor. Alaturi de cele 70 de firme deja agreate, alti 40 de producatori care investesc in modernizare vor putea face fata cerintelor pietei comune", a precizat Valeriu Steriu. Solutia pentru ca sectorul romanesc al lactatelor sa devina competitiv pe piata europeana este de a dezvolta sectorul de productie a materiei prime, spun specialistii. In acest sens, foarte important este ca Romania sa realizeze cota de lapte destinat procesarii ce i-a fost alocata, adica circa trei milioane de litri.


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.