In acceptiunea larga a termenului, buy-back cuprinde operatiunea de cumparare a unui automobil rulat de catre o firma specializata in vanzarea de masini. Contravaloarea vehiculului poate constitui apoi avansul pentru o masina noua. In sensul initial, buy-back era, practic, rascumpararea pe care se obliga sa o faca dealerul inca din clipa in care iti vindea o masina noua. Important este insa faptul ca ambele tipuri de operatiuni se extind in Romania, astfel ca proprietarii de masini nu mai trebuie sa umble prin targ pentru a-si vinde automobilul.

Anunturi la ziar, samsari cu priviri alunecoase, zile pierdute prin targ. Aproape orice roman a trecut prin cosmarul provocat de vanzarea masinii. Cresterea pietei second-hand a facut insa ca si acest segment sa atraga interesul marilor dealeri de autovehicule, astfel incat sa dezvolte structuri specializate in cumpararea masinilor uzate de la propriii clienti ori de la alte persoane interesate.

Serviciile de buy-back au aparut cu multi ani in urma, in tarile dezvoltate. Dealerii specializati in anumite marci ofereau clientilor, in momentul cumpararii unei masini noi, garantia rascumpararii acesteia in orice moment in care se dorea acest lucru. Singura conditie pe care masina trebuia sa o indeplineasca era aceea de a fi in stare buna de functionare. Clientul stia in acest fel ca si dupa numai 24 de ore de la cumparare putea returna masina dealerului, evident, la un pret ceva mai mic, pentru a-si cumpara alta noua. De fapt, traducerea termenului inseamna simplu "rascumparare".

Ulterior, termenul a fost preluat si de firmele care comercializeaza doar masini second-hand. Afacerea acestora este bazata pe o simpla cumparare de pe piata a vehiculelor uzate, indiferent de marca si de locul cumpararii, acestea urmand a fi revandute dupa o verificare tehnica si eventuale reparatii. In Romania, acest gen de afacere si-ar putea avea originea in parcurile de masini second-hand in care autoturismul era lasat in consignatie pana era vandut. Primii pasi in buy-back-ul real l-au facut, in anii ’90, dealerii Dacia, care rascumparau de la proprietari modelele vechi, sub forma de avans pentru o Dacie noua.

Astazi, marii importatori isi infiinteaza propriile firme de buy-back sau isi consiliaza dealerii pentru demararea acestui tip de activitate. Motivul este simplu: numarul masinilor noi vandute in ultimii ani a crescut considerabil, iar proprietarii incep deja sa le vanda. Ia nastere astfel o activitate intensa cu masini destul de valoroase si care poate genera profituri importante.

Patru concesionari Renault Nissan implicati in buy-back

Renault Nissan, importatorul celei mai vandute marci de automobile din Romania, este evident implicat si in activitatea de buy-back, prin intermediul concesionarilor sai, carora le acorda consultanta in acest sens. Practic, Renault Nissan vede in buy-back un serviciu adus clientilor, dar si o modalitate prin care acestia pot fi fidelizati. "Buy-back este o activitate de o deosebita importanta pentru orice reprezentant de marca. Este o activitate complexa, chiar complicata, pentru ca, fata de vanzarile de masini noi la un tarif precis, in buy-back intervin vehicule de marci diferite, varste diferite, cu kilometraje diferite si de conditii tehnice diferite. Este deci mult mai greu sa poti sa decizi exact pretul de rascumparare si, ulterior, pretul de vanzare", ne-a declarat Nicolas Ianculescu, director general Renault Nissan Romania.

Acesta stie cu precizie ca activitatea de vanzare a autovehiculelor aduce dupa sine si o intensificare a celei de buy-back: "Cresterea puternica a pietei auto din ultimii cinci ani a facut ca activitatea noastra sa fie in principal indreptata spre vanzarea de vehicule noi. Acestea au acum trei-patru ani, iar proprietarii simt nevoia sa le inlocuiasca. Pentru ca dealerul care a vandut initial masina sa-si pastreze clientul, este absolut necesar ca acesta sa propuna rascumpararea vehiculului. De unde nevoia, ca sa nu spunem obligatia, de a avea o activitate de buy-back".

In acest moment, patru dintre concesionarii Renault Nissan Romania au inceput sa desfasoare activitati de rascumparare a autovehiculelor rulate, celor de la Serus, IPSO, Automarcus si Meridian urmand sa li se alature, treptat, alti dealeri. Important este faptul ca Renault Nissan Romania nu intervine in activitatea concesionarilor pe partea de buy-back, acestia fiind singurii responsabili de metodele si criteriile de evaluare ale masinilor ce urmeaza a fi rascumparate de la clienti. Este asigurata, in schimb, consultanta pentru comercializarea ulterioara a vehiculelor rulate, "cu metode si proceduri dupa model occidental".

Promisiune de rascumparare la Tiriac Auto

In cadrul Tiriac Auto exista posibilitatea de a returna masina rulata prin intermediul a doua firme, Romcar Motors, cel mai important dealer al importatorului Ford in Romania, Rom-car, si Star Forum, divizia de autovehicule rulate din cadrul Tiriac Auto. In cazul Romcar Motors, rascumpararea are in vedere orice marca, daca indeplineste anumite conditii tehnice. "Mecanismul functioneaza astfel: masina rulata, indiferent de marca (model de import cu an de fabricatie cuprins intre 1995 si 2006 sau model indigen produs ulterior anului 2000), este evaluata de catre tehnicieni profesionisti, iar valoarea determinata a acesteia, consemnata in Fisa de evaluare tehnica, se va constitui in avans pentru cumpararea unui autovehicul Ford nou. Clientul achita diferenta pana la concurenta pretului integral al masinii - cash, in rate sau leasing", ne-au precizat reprezentantii Romcar Motors.

Oferta de buy-back este valabila doar cu optiunea de cumparare a unui autovehicul Ford nou.
Star Forum ofera, in schimb, o solutie inexistenta pana acum pe piata auto. In momentul cumpararii prin leasing a unui vehicul nou de la unul dintre dealerii marcilor Tiriac Auto, clientul poate opta pentru obtinerea unei evaluari a valorii de revanzare (pe care masina o va avea peste cativa ani) si a unei "Promisiuni de rascumparare".

Practic, prin intermediul vanzatorului, clientul poate cere din partea Star Forum o oferta de buy-back, in functie de anumiti parametri (de exemplu, numarul mediu de kilometri ce vor fi parcursi lunar), iar daca oferta ii convine (pretul propus si conditiile pe care masina va trebui sa le respecte la data revanzarii) va primi din partea Star Forum "Promisiunea de rascumparare" a masinii.

Weltauto rascumpara masinile vandute de Porsche Romania

Clientii marcilor comercializate de Porsche Romania au la dispozitie serviciile de buy-back oferite de Weltauto, o marca inregistrata Porsche Austria, specializata in vanzarea autovehiculelor de ocazie. Cu o activitate foarte extinsa in Austria si, de cativa ani, si in Europa de Est, Weltauto a deschis, in urma cu un an, primul centru in Bucuresti, al doilea fiind inaugurat de curand la Suceava. Activitatea este axata pe rascumpararea modelelor cumparate prin intermediul Porsche Romania, clientii avand la dispozitie servicii de buy-back si lease-back, consultanta de specialitate pentru finantare si asigurare in momentul cumpararii unui vehicul.
Procedurile de evaluare tehnica si stabilire a pretului pentru rascumparare sunt transparente, Weltauto garantand transparenta acestor etape.

O masina noua sau bani cash, la Automobile Bavaria
Automobile Bavaria este importatorul marcilor BMW si Mini, desfasurand de mai mult timp (din 2003) activitati de buy-back si, implicit, vanzare a masinilor rulate cumparate prin acest sistem. Ca si celelalte firme implicate in sistemul buy-back, Automobile Bavaria rascumpara orice marca de autovehicul de pe piata (inclusiv autohtone), daca acesta indeplineste anumite conditii. Potrivit lui Georg Pfeffer, director de vanzari Automobile Bavaria, "in momentul rascumpararii, masina trebuie sa fie in proprietatea celui care vrea sa o vanda, sa corespunda din punct de vedere tehnic, proprietarul trebuie sa fie in posesia dovezii de origine a masinii si sa detina caietul de service.

Printre criteriile de evaluare putem enumera starea tehnica, vechimea, numarul de kilometri reali, dotarile optionale si atractivitatea marcii pe piata". In principiu, Automobile Bavaria ofera acest serviciu celor care vor sa cumpere un automobil nou, dar nu sunt excluse si alte variante. "Principiul de baza al functionarii sistemului il prezinta achizitionarea masinii clientului ca avans pentru o masina noua. In cazuri exceptionale, Automobile Bavaria ofera posibilitatea clientilor de a primi in schimbul masinii si bani cash, dupa ce masina a fost vanduta", a completat Georg Pfeffer.

Bani gheata de la AAA Auto

Una dintre cele mai mari firme implicate in comertul cu autovehicule second-hand din Romania este AAA Auto, o companie din Cehia care s-a extins treptat in mai multe tari est-europene. Activitatea principala o constituie comercializarea vehiculelor de ocazie, insa mare parte din parcul oferit la vanzare provine din activitati de cumparare de la proprietari din Romania (restul sunt cumparate din alte tari europene).

Chiar daca serviciul de cumparare a masinilor second-hand de pe piata nu este unul de buy-back propriu-zis, pentru persoanele interesate sa vanda o masina rulata este o varianta potrivita, in masura in care pretul oferit este multumitor. Proprietarii pot solicita o evaluare preliminara online, pe site-ul firmei, sau pot merge direct cu automobilul pentru ca tehnicienii sa faca evaluarea si sa stabileasca un pret al automobilului. Odata cu radierea vehiculului de catre fostul proprietar, acesta primeste banii cash si semneaza contractul de vanzare-cumparare, nefiind obligat sa achizitioneze un alt vehicul cu suma primita.


Despre autor:

Saptamana Finaciara

Sursa: Saptamana Finaciara


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.