O buna idee de afaceri conteaza, probabil, cel mai mult intr-o piata. Cind sint bani, dar ideea nu apare, exista franciza. Taxa initiala de cumparare a francizei este, in medie, de 20.000 de euro. Investitiile ulterioare pot atinge si 700.000 de euro. Investitia intr-o afacere francizata se amortizeaza in circa 3-4 ani.

Cumperi numele si procesul de productie al unei firme deja celebre. Franciza se realizeaza prin reproducerea unei afaceri de succes, in conditiile convenite cu titularul acestei afaceri. Orice persoana fizica sau juridica poate derula afaceri in franciza atita timp cit indeplineste conditiile solicitate de francizor. Pentru o asemenea miscare ai, totusi, nevoie de ceva resurse.

Franciza incepe cu o taxa

Totul pleaca de la o solicitare, urmata de o intelegere cu detinatorul marcii si apoi de taxa de intrare in sistemul de francizare, care este in jur de 20.000 euro (licenta pentru un singur magazin/unitate). Taxa de franciza se plateste o singura data. Rostul taxei de franciza este, in general, acela de a acoperi cheltuielile pentru asigurarea sprijinului pina in ziua deschiderii magazinului. Adica alegerea spatiului, trainingul initial, trainingul si sprijinul la fata locului, cu citeva zile inainte si dupa inaugurare. Totodata, sint decontate partial cheltuielile de promovare initiala si specifica a magazinului in localitatea de desfasurare a activitatii. Exista si francizori care nu percep taxa initiala de franciza. De pilda Matou France, care cere francizatului sa cumpere initial un stoc minim de marfa in valoare de 25-35.000 euro. Dupa aceasta taxa, vine redeventa.

Cota-parte din vinzari

Redeventa poate fi un procent din totalul de vinzari sau o taxa fixa. La un restaurant McDonalds, de exemplu, redeventa poate fi intre 19% - 23% din vinzarile brute ale restaurantului (fara TVA). Pentru multe fast-food-uri romanesti se ridica la 5% din vinzarile nete lunare. Pentru controlul cifrei de afaceri, cei mai multi francizori obliga francizatii sa foloseasca materie prima sau subansamble furnizate de ei, precum ingredientele pentru bauturi racoritoare.

Publicitate cu bani putini

Urmatoarea taxa pe lista ar fi cea de publicitate. Majoritatea francizorilor solicita si o taxa de publicitate, platita francizorului de catre francizat. Ea nu este de obicei mare, dar stringind cite putin de la fiecare francizat se ajunge la bugete de publicitate insemnate. Taxa de publicitate nu este un venit al francizorului, ci este un fond desemnat sa promoveze toate magazinele din toate pietele in care opereaza reteaua. Ocazional, sint solicitate si taxe de pregatire. Majoritatea acestor costuri reprezinta calatoria, cazarea si masa. Costul propriu-zis al pregatirii este, in general, suportat de catre francizor. Un alt cost suplimentar, prezent in anumite organizatii de franciza, consta in taxele de leasing, care pot fi utilizate pentru plata echipamentelor, computerelor sau chiar a terenului si constructiilor.

Aceste taxe pot fi in suma fixa sau un procent din venitul net. Sint si alte taxe pe care trebuie sa le plateasca francizatul pe durata acordului. Acestea pot include taxa de consultanta, de contabilitate, de servicii pe teren sau legale. O alta taxa pe care francizatii o platesc este cea pentru solicitarea vizitei din partea altor francizati, care sa evalueze afacerea si sa ofere sprijin.

Marca se plateste

Exista si o taxa pe drepturile de marca. McDonald’s Romania percepe o taxa pe drepturile de marca de 5% din vinzarile brute lunare, fara TVA, pentru acordarea dreptului de folosinta a marcii, asigurarea permanenta de service si perfectionarea sistemului de restaurante.

Costul initial si profitabilitatea

Taxa de franciza trebuie luata in considerare la stabilirea costurilor initiale, iar redeventa trebuie luata in calcul la estimarea profitabilitatii afacerii si a momentului in care se amortizeaza toate cheltuielile, explica Eugen Driga, senior consultant la IMO Franchising Group.

Investitia intr-o afacere francizata se amortizeaza in circa 3-4 ani, arata un studiu CHR Consulting. Acelasi studiu indica faptul ca 8 din 10 investitori se declara atrasi de acest sistem.

Placinta franceza vine la putere

Fornetti este cea mai dezvoltata franciza din Romania, in prezent depasind 300 de magazine. Franciza Fornetti a intrat pe piata romaneasca in anul 2000, in urma unui studiu de piata realizat de proprietarul licentei, master-francizerul Jozsef Palasti, cel care a dezvoltat reteaua Fornetti in Ungaria. In acest moment, reteaua Fornetti detine magazine in 81 de orase ale Romaniei, a caror populatie insumata este de 9.368.000 locuitori. In 2003, a realizat o cifra de afaceri de 151,65 miliarde lei, de 2,82 ori mai mare decit in anul 2002, iar la sfirsitul lunii iunie 2004 avea o cifra de afaceri de 155,27 miliarde lei, spun reprezentantii Fornetti.

In Romania, cele mai importante si mai rentabile branduri in sistem de franciza sunt McDonald’s, KFC, Intersport, Fornetti, Gogoasa Infuriata si Germanos.

La nivelul anului 2004, cifra de afaceri generata de sistemul in franciza din Romania a fost de 730 de milioane euro, iar numarul de unitati deschise se cifreaza la peste 1000.


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.