Suma pe care grupul Rompetrol a cheltuit-o pe achizitia Dyneff, cel mai mare distribuitor independent de carburanti din Franta, se ridica la sute de milioane de euro. Surse autorizate ne-au declarat ca pe "ordinul de plata" au fost scrise 9 cifre.
Valoarea exacta a tranzactiei pe care a facut-o la sfarsitul saptamanii trecute Rompetrol va fi cunoscuta abia la inceputul primaverii, odata cu intrarea efectiva in proprietate.

Pana la urma, nici nu are importanta suma, avand in vedere ca grupul romanesc a ajuns sa se bata, pe piata franceza, de la egal la egal, cu monstri sacri in domeniul petrolier, cum ar fi British Petroleum, Total, Exxon, Shell sau Amoco.

Tranzactia a fost resimtita din plin la Bursa din Bucuresti, in sedinta de tranzactionare de vineri, prima dupa anuntul companiei. Sesiunea bursiera s-a deschis la pretul de 0,121 RON/actiune, ceea ce reprezinta o crestere cu 10% fata de cotatia titlurilor RRC inaintea anuntarii preluarii companiei franceze. In primele 15 minute de tranzactionare, pretul a continuat sa urce, atingand un maxim de 0,1240 RON/ actiune, dupa care s-a stabilizat, ultima tranzactie fiind incheiata la 0,1180 RON/actiune. Pe langa majorarea semnificativa a cursului (+7,2%), vineri s-a consemnat si o crestere a lichiditatii. In sedinta de vineri au fost realizate transferuri cu 227,4 milioane de actiuni Rompetrol, cu o valoare totala de 27,27 milioane RON. De asemenea, au ramas ordine foarte mari de cumparare (peste 11 milioane de actiuni) la pretul de 0,117 RON/actiune.

Romånii, "fondatorii" Air France

Ca prestigiu, afacerea incheiata de Rompetrol nu este prima din istoria economica a Romaniei. In 1920, bancherul roman Aristide Blank infiinta Compania Aeriana Franco-Romana. Romanii au venit cu finantarea, francezii, mai saraci pesemne la vremea respectiva, cu oamenii. Doi ani mai tarziu, devenea realitate prima linie comerciala intercontinentala Paris (Europa)-Istanbul (Asia), cu escala pe Aeroportul Baneasa. Ce este insa cel mai important, in 1932 societatea in cauza fuziona cu alti patru operatori aerieni francezi, iar noua companie va purta numele de Air France, acum unul dintre gigantii mondiali in domeniul transportului aerian. Decizia de fuziune a fost una politica, luata de parlamentarii francezi, fiind vorba, de fapt, despre o nationalizare mascata!

Noul Rompetrol

Revenind in zilele noastre, acesta este un pas extrem de important pe care Rompetrol il face spre pozitionarea pe o piata energetica regionala ce se intinde din Georgia pana in Albania. Investitiile pe care grupul Rompetrol le-a facut in Bulgaria si statele din fosta Iugoslavie arata clar intentiile companiei romanesti de a se dezvolta pe piata europeana a carburantilor.

Ca urmare a preluarii Dyneff, grupul Rompetrol isi va dubla cifra de afaceri de la 2,5 miliarde de dolari (in 2005) la 5 miliarde de dolari (in 2006). Preluarea companiei franceze va duce, de asemenea, la triplarea capacitatilor de depo-zitare la 643.000 metri cubi, cresterea cu 70% a numarului de statii, dar si cresterea profitului operational al Rompetrol cu 20-25% si a profitului net cu 10-12%. In plus, din luna martie a anului 2006, statiile Dyneff vor functiona sub sigla Rompetrol. Dinu Patriciu, presedintele si directorul general al Rompetrol Group, a declarat ca "achizitionarea grupului Dyneff de catre Rompetrol va crea o societate de rafinare si comercializare de produse petroliere paneuropeana si integrata total, cu o baza importanta de active atat in Europa de Est, cat si in cea de Vest".

Dyneff, date tehnice

Dyneff, cel mai mare grup petrolier de distributie independent din Franta, detine 4% din piata locala. Grupul acopera in prezent 20% din piata sudului Frantei si 1,5% din piata spaniola, detinand depozite amplasate strategic pe tarmurile Marii Mediterane si ale Oceanului Atlantic. Dyneff are, totodata, acces la conducta care leaga piata mediterana de cea nord-europeana. In 2004, Dyneff a vandut peste 3,2 milioane metri cubi de produse in Franta si Spania, ceea ce reprezinta 60% din piata de carburanti a Romaniei. Capacitatile de stocare sunt de peste 446.500 metri cubi, detinand peste 200 de benzinarii (in franciza sau proprietate) numai in Franta.
Vanzarile Dyneff in acest an au avut o valoare de peste 2,4 miliarde de dolari, cu un profit operational de 20 milioane de dolari. Valoarea activelor detinute de Dyneff se ridica la peste 280 milioane de dolari.

Reactii in presa franceza

Afacerea Rompetrol-Dyneff a trecut aproape neobservata in presa franceza de saptamana trecuta. Cu exceptia "Liberation", nici unul dintre marile cotidiene nu a relatat despre aceasta achizitie, iar cel mentionat urmeaza calea aleasa de publicatiile economice. Respectiv preluarea unei relatari neutre a agentiei Reuters, de la conferinta de presa a lui Dinu Patriciu. Singurul care a indraznit sa mearga ceva mai departe este blog-ul (jurnal-portal de opinii online) www.leblogfinance.com. Pe 9 decembrie, sub titlul "Vant din Est, vant NATO", acesta punea afacerea in contextul apartenentei Romaniei la NATO si o lega de recentul acord de instalare a unor baze americane in Romania, fara a explica insa care ar fi legatura dintre cele doua chestiuni.


Despre autor:

Saptamana Finaciara

Sursa: Saptamana Finaciara


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.