Virusul campaniilor desfasurate de marile retele de retail pentru promovarea consumului pe credit, cu rambursarea intarziata a ratelor, a atins si bancile.

Cu o luna inainte de punctul culminant al freneziei cumparaturilor de Sarbatori, bancile incep sa arunce pe piata produse cu specific promotional puternic, dupa un model care tinde sa devina traditie: banci si societati de credit de consum incearca acum la unison sa atraga clienti cu credite acordate imediat, dar cu plata peste mai multe luni.

Generosii finantatori uita insa sa pomeneasca si dobanda practicata, insistand doar asupra perioadei de gratie extinse de care ar urma sa beneficieze clientela.

Lozinca "consuma acum, platesti mai tarziu" acapareaza practic toti finantatorii, in timp ce banca centrala tot incearca sa lupte cu cererea agregata in crestere constanta, alimentata acum si de finantarile in lei la dobanzi scazute, care se pregatesc sa le substituie pe cele in valuta, pe care BNR le-a blocat in mare masura. Oricum, nici in acest sezon societatile financiare non-bancare nu vor fi reglementate, in conditiile in care legea care ar trebui sa le organizeze activitatea nu a fost inca trimisa in Parlament.

O miscare spectaculoasa vine de la BRD-SocGen, a doua banca de pe piata, care s-a folosit de lansarea unui card de credit Mastercard in lei pentru a initia propria campanie de sfarsit de an: 100 de zile perioada de gratie pentru sumele trase in aceasta perioada si rambursate pana la 28 februarie 2006. Banca pluseaza si nu cere dobanda nici pentru sumele retrase de pe card la ATM-uri, pe langa platile la comercianti. Mai mult, in aceasta perioada nu trebuie rambursat nici principalul (suma de credit utilizata). Dupa aceasta data clientii beneficiaza de perioada de gratie standard pentru acest card, de 55 de zile in care nu platesc dobanda pentru platile efectuate la comercianti. Dobanda la linia de credit acordata pe card este insa de 27% pe an, nementionata in anuntul bancii.

La sfarsitul saptamanii trecute Raiffeisen Bank, al treilea jucator din sistemul bancar, a anuntat de asemenea o promotie de Sarbatori: dobanda 0% pe an, in primele trei luni, pentru creditele de consum contractate in aceasta perioada, ceea ce se traduce prin rate mai mici. Dobanzile pe care clientul trebuie sa le plateasca dupa terminarea acestei perioade sunt de 21,9% sau 28,9% pe an (in functie de optiunea clientului pentru o dobanda fixa sau variabila). Banca are restrictii majore la finantarile in valuta, sub incidenta reglementarilor BNR.

BCR, liderul pietei, are deocamdata doar o promotie traditionala, prin care ofera un bonus de 2% pentru cumparaturile platite cu cardul. Bancile insista astfel pe caracterul practic al cardului, care permite accesul la o linie de creditare in orice moment, care i-a inspirat pe unii jucatori sa-l denumeasca "credit la purtator". Costul ridicat este insa contrapartida accesului rapid la aceste finantari.

Pana la sfaraitul anului mai este insa timp ca si alti jucatori sa lanseze astfel de oferte. De altfel, experienta lui 2004 arata ca bancherii sunt atenti sa capitalizeze apetitul marit pentru consum al populatiei in perioada Sarbatorilor.

Bancile dispun in prezent de lichiditati excedentare in lei pe care nu le pot plasa decat la facilitatea de depozit a bancii centrale, care ofera insa o dobanda de numai 1% pe an. Alternativa plasarii acestor fonduri in credite este singura care poate asigura o profitabilitate mai buna. De altfel, creditul in lei a luat deja avant, ceea ce i-a determinat pe expertii FMI sa spuna ca imprumuturile in moneda locala risca sa se substituie rapid celor in valuta, fara sa se creeze un efect vizibil de relaxare la nivelul cererii agregate.

BNR nu pare insa prea ingrijorata de aceasta perspectiva si continua sa forteze bancile sa plaseze leii in facilitatea de depozit. Ultima data BNR a intervenit in piata monetara la jumatatea saptamanii trecute, la mai bine de o luna de la actiunea precedenta. In cadrul licitatiei, banca centrala a atras de pe piata 3 miliarde de lei (echivalentul a 0,8 miliarde de euro), la o dobanda de 7,5% pe an. Dealerii spun insa ca aceasta reprezinta doar o cincime din totalul ofertelor inaintate, astfel ca in piata se mentine un surplus semnificativ de lei.


Despre autor:

Ziarul Financiar

Sursa: Ziarul Financiar


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.