Firmele autohtone puternice au inceput deja sa isi extinda afacerile si peste granite. Deschizatoare de drumuri au fost companiile din industria chimica si petroliera. Acum isi iau avint retailerii, producatorii de mobila si IT-stii.

Istoria investitiilor romanesti in strainatate a inceput in 1998, cind producatorul de lacuri si vopseluri Policolor a cumparat Orgachim din Bulgaria, iar Petrom a deschis primele benzinarii in afara tarii. Acum, numarul firmelor care si-au incercat norocul in strainatate, deschizindu-si fie birouri regionale, fie magazine este mult mai mare si in continua crestere. Este vorba despre Rompetrol, Flamingo, Softwin si, mai nou, Mobexpert.

De asemenea, MediaGalaxy isi aduna fortele si mai ales capitalul pentru a-si lansa magazine in tarile din vecinatatea noastra. Indiferent de domeniul de activitate din care fac parte, investind in strainatate, toate aceste companii au citeva obiective majore: o crestere a vinzarilor, consolidarea imaginii atit pe piata interna, cit si pe cea externa sau o mai buna monitorizare pe piata a produselor lor.

In 1998, anul in care Petrom deschidea primele benzinarii in strainatate, o companie romaneasca a facut prima achizitie de notorietate in afara tarii. Este vorba despre producatorul de lacuri si vopsele Policolor (acum cea mai mare societate de profil din Romania) care a cumparat producatorul de rasini Orgachim din Bulgaria. Producatorul roman, controlat de mai multe fonduri de investitii, si-a asigurat astfel integrarea productiei, dat fiind ca rasinile sintetice sint principala materie prima pentru productia de vopsele. Acum, grupul Policolor-Orgachim, condus de un director bulgar, este lider regional in domeniu.
"Multinationala" romaneasca

Cu ocazia prezentarii rezultatelor financiare ale grupului, Dinu Patriciu a spus ca vrea sa faca din Rompetrol prima companie multinationala cu sediul la Bucuresti. El spunea ca pe o raza de 1.000 de kilometri in jurul Bucurestiului se afla o piata de peste 100 de milioane de consumatori, care trebuie sa fie atacata de companiile romanesti. Si, din datele de bilant ale Rompetrol, Patriciu chiar ataca piata regionala.

Pe linga Romania, grupul lui Patriciu are operatiuni in Moldova, Bulgaria, Turcia, Georgia si Ungaria si exporta in mod constant in Croatia, Bosnia, Albania si chiar in Europa de Vest. Omul de afaceri a spus ca grupul Rompetrol are, in trei tari, lanturi proprii de distributie si are depozite in alte patru. De altfel, insasi structura vinzarilor pe destinatii ale grupului Rompetrol arata orientarea sa zonala. Aproape jumatate (47%) din cantitatea totala de produse petroliere produsa la cele doua rafinarii din Romania ale grupului (Petromidia si Vega) este vinduta pe pietele externe. In plus, Rompetrol are 250 de salariati in strainatate.

Petrom a dat startul extinderii petroliere

Inaintea grupului Rompetrol, prima strategie de extindere a avut-o Petrom, pina acum un an companie de stat. Inca de acum cinci ani, Petrom a obtinut licente de exploatare a unor cimpuri petrolifere din Kazahstan si a cumparat doua companii petroliere locale, la care detine 100% si, respectiv, 95%. Ulterior, compania a mai cumparat si licente de extractie in Tanzania. Asta desi este cel mai mare producator de titei si gaze din Europa Centrala si de Est.

In ceea ce priveste distributia de carburanti, si Petrom a preferat o abordare regionala. Compania detine un lant de 68 de statii in Republica Moldova, prin care a vindut, intr-un an, aproape 100.000 de tone de carburanti obtinuti in rafinariile din Romania. Petrom detine doua statii si un depozit si in Ungaria si 12 statii in Serbia-Muntenegru. In toate cazurile, retelele sint operate de companii locale, detinute 100% de Petrom.

27 de magazine Flamingo, in afara tarii

O alta companie prezenta pe pietele internationale inainte de 2000 este Flamingo. In prezent, compania are subsidiare in Bulgaria, Croatia, Olanda, Ungaria, Macedonia, Moldova, Serbia si Muntenegru, iar planurile de extindere sint ambitioase: unul dintre cele sase programe pe care le va implementa in urmatorii trei ani vizeaza piata externa. In ceea ce priveste largirea lantului de retail, prin extinderea in Serbia, Bulgaria si Croatia, compania estimeaza ca numarul total de magazine care vor fi deschise sa fie de aproximativ 27. Proiectul necesita investitii de 2-4 milioane de euro.

Piata de retail se vrea de notorietate europeana

Mizind pe o mai mare vizibilitate pe piata si pe un plus de vinzari, reprezentantii MediaGalaxi si-au anuntat intentia de a se extinde pe pietele din jurul Romaniei inca de anul trecut. La acea vreme, era vorba in primul rind de Bulgaria si Serbia. In momentul de fata, conducerea nu si-a schimbat planurile, dar sint luate in calcul mai multe variante. Optiunea finala va fi luata in functie de modul in care vor evolua atit pietele din jur, cit si piata autohtona.

"Ne intereseaza tarile din jurul Romaniei. Acum sintem in analize. Totul depinde de evolutia pietei din Romania si a acestor state, dar si de capacitatea financiara a companiei", ne-a declarat Dan Ostahie, CEO MediaGalaxi. Acesta sustine ca o decizie finala se va lua pina cel tirziu la finele acestui an. Pentru a se extinde si in afara granitelor, patronul de la MediaGalaxi sustine ca va trebui sa puna la bataie in jur de 10 milioane de euro doar pentru infiintarea unui start-up. In momentul de fata, compania negociaza cu doua fonduri de investitii straine care urmeaza sa participe cu capital la extindere.

Companiile de mobila si-au trimis magazine in afara

In primavara acestui an, Grupul Mobexpert a ajuns cu lantul de magazine cu mobilier de birou si in afara granitelor, deschizind un magazin in Sofia si unul in Belgrad. "In regiunea balcanica exista un potential foarte mare de dezvoltare", explica Marcela Moss, director de marketing in cadrul companiei, motivul pentru care s-a luat aceasta decizie. Conform propriilor estimari, Mobexpert este liderul pietei de mobilier din Romania. O alta companie care doreste sa-si extinda reteaua de magazine in afara tarii este si Elvila. •

Strainii care lucreaza pentru multinationale nascute in Romania

Softwin are, de aproximativ doi ani, filiale in Germania, Spania, Marea Britanie si SUA, urmind ca anul acesta sa se extinda si in Asia. Pentru birourile de acolo, compania autohtona a angajat peste 30 de specialisti straini. "Pentru cresterea BitDefender-ului ca brand, a aparut necesitatea ca in punctele-cheie sa controlam mai bine prezenta pe piata", ne-a explicat Cosmin Mares, PR manager al companiei, necesitatea de a avea reprezentante si peste granite. Potrivit acestuia, in Germania, dupa deschiderea reprezentantei de acolo, compania a ajuns pe locul trei in topul vinzarilor de antivirusi. "In afara de distributia BitDefender-ului, treptat, competentele filialelor se vor intrepta si spre alte linii de business, ca de exemplu servicii de call-center", a mai spus acesta.

"Moda" reprezentantelor peste hotare a aparut si in domeniul resurselor umane. Tot pe motive de dezvoltare, agentia Professional, lider pe piata de profil, are deja reprezentante si colaboratori permanenti in Serbia, Bulgaria, Republica Moldova, Rusia, UE si SUA si se pregatesc de noi deschideri. Angajatii de acolo sint in mare parte straini.


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.