Micile companii romanesti au mari probleme din cauza mediului neprietenos de afaceri din Romania. Impozitatea excesiva, blocajul financiar, accesul extrem de dificil la credite, coruptia si birocratia inhiba spiritul antreprenorial. Daca nu se vor remedia rapid aceste probleme riscam sa intram in Uniunea Europeana cu intreprinderi falimentare.

Potrivit unei anchete realizate de catre Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania, principala dificultate a micilor oameni de afaceri a fost blocajul financiar (24,19%), determinat in principal de incasarea dificila si cu intarziere a creantelor. Ancheta a avut la baza un esantion format din 153 intreprinzatori, provenind din toate cele opt regiuni de dezvoltare.

Lipsa comenzilor (20,97%) si fluctuatia cursului de schimb (17,74%), care au afectat mai ales firmele exportatoare, au fost alte pietre de moara pentru IMM-uri. Interesant este faptul ca firmele romanesti sufera datorita lipsei comenzilor, in conditiile cresterii fara precedent a importurilor. Urmeaza instabilitatea legislativa (14,52%); cresterea pretului la utilitati (9,68%); accesul dificil la sursele de finantare (8,06%) si birocratia (4,84%).

Alte dificultati care au fost mentionate de intreprinzatori se refera la: lipsa personalului calificat, concurenta exercitata de produsele importate si la coruptie.

In ciuda problemelor, 51,76% din micii oameni de afaceri sunt optimisti

Un alt sondaj realizat de CNIPMMR, dar pe un pe un esantion mai larg, de 1399 IMM-uri, a relevat ca 44,64% dintre intreprinzatori au apreciat evolutia de ansamblu a mediului economic din Romania ca fiind stanjenitoare dezvoltarii. Numai 25,50% dintre acestia au considerat ca este favorabila afacerilor. Aceasta situatie ilustreaza faptul ca, in ciuda progreselor evidente facute de Romania in vederea crearii unei economii de piata functionale, o buna parte dintre intreprinzatori este nemultumita de mediul in care isi desfasoara activitatea.

Intreprinzatorii au fost de asemenea chestionati si in legatura cu modul in care apreciaza evolutia viitoare a mediului de afaceri din Romania: cei mai multi dintre acestia s-au dovedit a fi optimisti, 51,76% considerand ca in viitor mediul economic va fi favorabil dezvoltarii afacerilor.

In ceea ce priveste dificultatile pe care IMM-urile le-au intampinat in anul 2004, cele mai multe firme chestionate au semnalat: fiscalitatea excesiva (66,26%), birocratia (64,81%), accesul dificil la credite (40,53%), intarzieri in incasarea facturilor (39,74%), scaderea cererii interne (38,58%) si coruptia (37,64%).

Din totalul intreprinderilor care au facut parte din esantionul studiat, cele mai multe (64,74%) au considerat cresterea vanzarilor pe piata interna ca fiind principala oportunitate de afaceri pentru anul in curs. Celelalte oportunitati antreprenoriale importante identificate sunt: asimilarea de noi produse (50,43%), penetrarea pe noi piete (44,51%), realizarea unui parteneriat de afaceri (43,21%) si folosirea de noi tehnologii (38,01%).

Dintre factorii contextuali care se considera ca vor influenta negativ activitatea si performantele firmelor in anul 2005, cel mai frecvent intalnit factor este reprezentat de birocratia excesiva, 63,59% dintre intreprinzatorii chestionati manifestandu-si nemultumirea fata de aceasta. Urmeaza: evolutia cadrului legislativ (45,49%), coruptia (42,85%) si climatul si tensiunile sociale (18,60%)

Razboi intre micii comercianti de piese auto si Dacia

Presedintele Patronatul Comerciantilor si Producatorilor de Piese Auto din Romania (PCPAR), Ion Glisca, a declarat, ieri, ca societatea Automobile Dacia incearca sa monopolizeze piata de piese auto pentru vehicule Dacia, prin campaniile publicitare anticontrafacere.

El a anuntat ca va cere Consiliului Concurentei sa verifice daca "publicitatea agresiva a Dacia Renault", este legala si va solicita Consiliului National al Audiovizualului sa modifice spotul publicitar care "induce in eroare cumparatorul, sugerand ca doar piesele produse de uzina Dacia sunt omologate de Registrul Auto Roman". Totodata, Glisca s-a plans ca in primele cinci luni ale acestui an, cifra de afaceri a membrilor asociatiei s-a redus cu 20% fata de perioada similara a anului trecut, datorita contrafacerilor de pe piata pieselor auto si a sistemului de innoire a parcului auto. "Sunt piese auto importate din Turcia, China sau Taiwan, care sunt cu 75% mai ieftine". Presedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorului, Catalin Florin Teodorescu a promis ca, impreuna cu Registrul Roman Auto, va face "curatenie" pe piata pieselor auto. RAR a realizat, in luna mai, o serie de controale la producatorii de piese auto, acordand amenzi de 1,8 miliarde de lei


Despre autor:

Sursa: Click.ro


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.