Conditiile de calificare impuse de Compania de Austostrazi fac imposibila participarea firmelor autohtone la constructia a trei autostrazi, afacere valorind o jumatate de miliard de euro.

Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR) a demarat procedurile de licitatie pentru construirea a trei autostrazi, respectiv Arad-Timisoara, Cernavoda-Constanta si centura ocolitoare Constanta, pe baza unor imprumuturi luate de la Banca Europeana de Investitii (primul proiect) si de la Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare (urmatoarele doua). Valoarea estimata pentru construirea celor trei tronsoane in lungime totala de 100 de kilometri este de 500 de milioane de euro.

Cerintele formulate de CNADNR prevad ca la construirea autostrazii Timisoara-Arad pot participa doar firme care au construit anual, in ultimii sase ani, cite 20.000 de metri patrati de poduri. Potrivit documentatiei de licitatie, constructorul va avea de realizat anual aici doar 7.000 de metri patrati de poduri. Alta conditie de participare este efectuarea anuala a unor lucrari de excavare de 5 milioane de metri cubi pe an, desi proiectul presupune un volum de doar 2,15 milioane. O cerinta ciudata este cea care prevede ca participantii sa fi lucrat in fiecare dintre ultimii opt ani cel putin zece luni, desi clima din Romania nu permite activitatea in constructii mai mult de opt-noua luni, an de an. Firmele sa aiba o cifra de afaceri anuala de cel putin 210 milioane de euro, chiar daca, luind in calcul un pret de 5 milioane de euro pe kilometru, se vor face lucrari anuale de 75 de milioane.

Asocierea mai multor constructori nu va ajuta deoarece liderul acesteia trebuie sa aiba o cifra de afaceri de cel putin 70% din cea solicitata si o experienta care sa acopere 70% din cerintele aplicabile in cazul unei singure firme. Cerinta este contrara OUG 34 privind achizitiile publice, care precizeaza ca, „atunci cind un grup de operatori economici depune oferta/candidatura comuna, capacitatea tehnica si profesionala se demonstreaza prin luarea in considerare a resurselor tuturor membrilor grupului“. Ordonanta mentionata impune ca aceste cerinte sa fie proportionale cu volumul efectiv al lucrarilor de realizat si ca ele nu trebuie sa restrictioneze participarea firmelor. Nici centura ocolitoare Constanta nu este mai accesibila. Desi cei 22 de kilometri costa anual 60 de milioane de euro (doi ani termen de efectuare a lucrarilor), CNADNR cere o cifra de afaceri anuala de 120 de milioane de euro.

Introducerea unor criterii exagerate a fost posibila deoarece Guvernul a dat o derogare CNADNR de la respectarea OUG 34, actul normativ care impune transparenta achizitiilor publice. „Derogarea a fost necesara deoarece documentatia era realizata de un an, iar banca finantatoare a solicitat, pentru confortul ei, o confirmare expres ca la licitatie nu vor trebui respectate termenele lungi prevazute in OUG 34“, spune Septimiu Buzasu, secretar de stat in Ministerul Transporturilor. Acesta adauga ca cei care s-au ocupat de proiecte nu cunosc prevederile OUG 34 si ca principala prioritate a sa este urgentarea proiectelor si nu accesul egal al firmelor la licitatii. „Criteriile trebuiau sa fie chiar mai dure“, spune acesta. Firmele impiedicate sa se califice nu vor avea unde sa reclame situatia deoarece, dupa derogarea data de la OUG 34, Autoritatea pentru Achizitii Publice nu va avea nici un control asupra selectiei, spune Codrin Vulcu, purtator de cuvint al autoritatii. Din perspectiva acestei ordonante, „multe dintre criteriile de calificare sint disproportionate“, afirma acesta.


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.