Asa-zisa "desecretizare" a Arhivei fostului Comitet Central al PCR reprezinta o noua incercare a unor �binevoitori� de a agita iarasi, artificial, apele in Romania. In conditiile in care arhiva respectiva, gestionata de Arhivele Nationale, o institutie venerabila care are cei mai buni specialisti din tara, este deja in circuitul public, readucerea in discutie publica a acestei teme vizeaza evident destabilizarea Arhivelor Nationale.

Trebuie spus raspicat ca arhiva respectiva este deja in circuit public si ca numai cineva care nu are nicio idee despre fondul arhivistic national poate vorbi, in termeni atat de inadecvati, despre aceasta actiune. La sala de studiu a Arhivelor Nationale, deci, demult desecretizate, cu acces liber, se afla importante parti din fondul fostului Comitet Central, provenite de la sectiile cancelariei: organizatorica, propaganda-agitatie, economica, gospodarie de partid, agrara, relatii externe, incepand cu fondarea Partidului Comunist, din 1921, pana in perioade ce variaza intre 1976 - pentru propaganda si agitatie, si 1953, pentru relatii externe, asadar, din epoca represiunilor politice si satelizarii moscovite.

Public, arhiva in cauza a fost deja �defrisata� de Comisia prezidentiala pentru analiza dictaturii comuniste, chiar cu documente, care nu implinisera termenul legal de 30 de ani, pentru a fi date in cercetare, ajungandu-se cu studierea lor pana in anul 1989. Situatia devine greu de inteles in contextul in care insusi ministrul de Interne, la acea data, Vasile Blaga, a aprobat la 22 februarie 2007, un memorandum care permite tuturor cercetatorilor sa aiba acces la aceste documente. Mai mult, incercarea de a trece Arhivele Nationale in subordinea Ministerului Culturii si Cultelor si a Consiliilor Judetene este pur si simplu halucinanta pentru Romania mileniului III.

"A vorbi, asadar, despre desecretizare inseamna - iertati cuvantul, chiar neacademic! - o veritabila cacealma, care ii transforma pe unii banali mercenari in veritabili cruciati ai anticomunismului, acolo unde nu exista nicio infruntare si unde normalitatea a fost introdusa de catre colegii nostri arhivisti. Pentru ca am ajuns in acest loc, imi va fi indeajuns sa spun ca Legea nr. 16/1996 a arhivelor, cu termenele pe care le-a stabilit pentru darea in cercetare, este congruenta cu reglementarile din Uniunea Europeana, unde, cu exceptia Olandei, avem pretutindeni acelasi termen de 30 de ani, orice alta propunere teribilista risca sa ne situeze in afara regulilor firesti, stiintifice si internationale. Cer, asadar, autoritatilor competente sa nu induca in eroare opinia publica, sa nu creeze confuzii, voit sau nu, cu asa-zisa desecretizare, din ignoranta sau din alte motive si, mai ales, sa nu strice ceea ce este deja valabil. Arhivele Nationale nu sunt un loc al experimentului, ci unul al profesionalismului ce nu trebuie alterat�, a precizat, intr-o declaratie politica adresata plenului Senatului, senatorul PSD, academicianul Razvan Theodorescu. Va prezentam, in continuare, punctele de vedere ale unor reputati academicieni si istorici fata de situatia creata. (I. Badea)

Dan Berindei, vicepresedinte al Academiei Romane: "Este inadmisibil ca interesele unora sau altora sa afecteze bunul mers al Arhivelor Nationale!"

"Problema este foarte simpla. In primul rand, eu consider ca aceasta arhiva nu este secretizata ca sa se desecretizeze. Dovada in acest sens este faptul ca Arhivele Nationale au publicat pana acum patru volume din lucrarile Biroului Politic, forul suprem din acea vreme al Partidului Comunist Roman. Daca acestea s-au publicat integral este o dovada foarte clara ca nu poate fi vorba de o desecretizare. Este vorba, insa, de o evidenta foarte clara a materialului arhivistic, pentru ca se stie ca acesta nu trebuie scapat de sub control. Acesta trebuie cifrat, inventariat, iar apoi, vorba aceea, cu acte in regula sa poata fi pus la dispozitia cercetarii. Or, lucrul acesta, in ceea ce priveste arhiva fostului PCR, se face de cativa ani de zile de catre Arhivele Nationale. Acest lucru trebuie facut si se face, dar respectand regulile firesti ale acestui proces. Asta este misiunea Arhivelor Nationale, si anume sa detina fondul de documente al natiunii si al poporului roman si sa-l administreze cu toata grija, ca nu cumva sa se iroseasca, sa se deterioreze sau sa se deturneze prin disparitia unor documente. Astfel, Arhivele Nationale, care au profesionisti redutabili, trebuie lasate sa vegheze la desfasurarea acestui proces. Mi-e teama ca interesele sunt individuale si se revarsa institutional. La urma urmei, in Romania exista foarte putine institutii cu vechime. Arhivele Nationale au sarbatorit 175 de ani de existenta si au functionat necontenit, rezistand presiunilor politice din toate partile. Arhivele Nationale reprezinta o institutie respectabila care are un corp de profesionisti si trebuie lasata, repet, sa-si faca treaba. Pentru ca o face foarte bine. Iar interesele unora sau altora este inadmisibil sa afecteze bunul mers al unei institutii de care depinde memoria noastra nationala. Desigur ca masurile care se iau ar trebui sa se adopte consultandu-se, totusi, si Academia Romana, ca forul cel mai inalt de cultura si stiinta al acestei tari, care are si o sectie de Istorie cu cei mai buni specialisti in domeniu si care ar trebui sa-si spuna parerea daca exista intentii de reforma. Dar aceste intentii de reforma trebuie sa reflecte niste realitati, si nu lucruri prefabricate pentru a justifica anumite interese individuale�.

Academician Dinu C. Giurescu: "A schimba legile sub pretextul desecretizarii pune in primejdie un patrimoniu ce cuprinde istoria noastra contemporana!"

�Desecretizarea arhivei P.C.R. este un pas necesar pentru a sti ce a fost cu noi timp de patruzecisicinci de ani. Dar acest fond enorm, lasat de P.C.R., se supune obligatoriu Legii Arhivelor, cu inventarierea, constituirea fondurilor si cu termenele respective pentru consultare. Toate tarile civilizate respecta atari reglementari. A schimba legile sub pretextul desecretizarii inseamna a dezorganiza si, in final, a pune in primejdie un patrimoniu ce cuprinde insasi istoria noastra contemporana. Arhivele Nationale Istorice Centrale cu filialele lor judetene au demonstrat convingator capacitatea de a gospodari acest tezaur si de a-l pune la dispozitia cercetarii si publicului larg. Arhivist si arhivar sunt profesii specializate, dobandite prin scoala pana la nivelul universitar. Am constatat de repetate ori profesionalismul cadrelor Arhivelor Centrale in slujba solicitantilor, indiferent de varsta sau rang.

Permisele se obtin prin completarea unui simplu formular, la fel ca in alte tari. Personal, de ani de zile, am gasit in arhive temeiul principal al lucrarilor mele. Studentii indrumati spre arhive au cercetat cu bune rezultate materialele in cauza. In aprilie 2007, au fost puse la dispozitia cercetarii alte 48 noi fonduri si colectii, iar in iunie 2007, inca 15. Orice om fara ganduri ascunse recunoaste atari realitati. In ultimul timp, se repeta zvonul trecerii Arhivelor Nationale la Ministerul Culturii si Consiliile Judetene. Ceea ce inseamna scoaterea arhivelor dintr-un mecanism care isi dovedeste constant eficacitatea si puterea logistica si trecerea lor la institutii care au cu totul alte indatoriri si rosturi.Te intrebi pentru ce si pentru cine o atare rasturnare? Sa fie oare o chestiune de ambitii, orgolii si interes personal? Ar fi mare pacat�.

Academician Cornelia Bodea: �Arhivele Nationale nu trebuie sa incapa pe mana unui copil!�
�Mai mult decat ceea ce am sustinut in scrisoarea deschisa nu mai pot sa adaug. Cred doar ca Arhivele Nationale trebuie sa ramana acolo unde sunt acum, nu sa incapa pe mana unui < copil >. Spun asta pentru ca aceasta institutie este una cu traditie, cu mari specialisti. Ce facem cu ei, ii aruncam? Imi mentin atitudinea pe care am pus-o in scrisoare si altceva de declarat nu mai am�. (I. Crivat)

Dr. Florin Rotaru, director general al Bibliotecii Metropolitane: "Un melanj intre incompetenta, iresponsabilitate si neprofesionalism"

�Fondul de documente al fostului Comitet Central a fost desecretizat printr-o decizie a fostului ministru de Interne, Vasile Blaga. Exista un act oficial in acest sens si, ca atare, nu se mai poate pune astazi problema desecretizarii fondului de documente. Transferarea acestuia la Ministerul Culturii si Cultelor este ilogica pentru ca, in economia totala a documentelor Arhivelor Nationale ale Romaniei, fondul Ministerului Culturii reprezinta doar 5 la suta. Specialistii in domeniu formati de-a lungul deceniilor si traditia Arhivelor Nationale, care au fost tot timpul in subordinea Ministerului de Interne, ne indreptateste sa spunem ca trecerea acestora in subordinea Ministerului Culturii si Cultelor si a consiilor judetene este aberanta. Sincer sa fiu, nu stiu daca este un plan, o strategie bine gandita.

Dupa parerea mea, este un melanj intre incompetenta, iresponsabilitate, neprofesionalism si, evident, un interes pentru a se crea prin transferarea acestui fond de documente un mediu propice dezorganizarii Arhivelor Nationale. Mai mult, iresponsabilitatea este demonstrata prin faptul ca se incalca Legea functionarului public, ca nu se organizeaza un concurs pentru ocuparea functiilor de director general si director general adjunct al Arhivelor Nationale. Sunt acte care pot fi atacate atat in justitia nationala, cat si la Strasbourg. Sunt propuse persoane care nu au lucrat in domeniu. Pentru functia de director general este propusa, spre exemplu, o persoana care nu a lucrat niciodata in arhive. Nu are nicio experienta in acest sens. Este aproape incredibil ca, pentru o functie atat de inalta, este propusa o astfel de persoana.

Pentru mine, aceasta iresponsabilitate este consecinta neprofesionalismului. Secretarul de stat din cadrul Ministerului de Interne si Reformei Administrative care raspunde de Arhivele Nationale este proaspat numit si nu are nicio experienta. Este fostul secretar al primariei din comuna Greaca, din judetul Giurgiu. Poate ca asta este explicatia tuturor ilegalitatilor care se petrec sau care sunt propuse pentru a se petrece la Arhivele Nationale. Refuz sa cred ca o minte de roman sau ca un reprezentant al unei minoritati nationale poate participa la un plan de organizare care vizeaza distrugerea Arhivelor Nationale. Mintea mea refuza sa creada acest lucru. Sunt propuse variante ca Arhivele Nationale sa ramana in cadrul Ministerului de Interne ca si pana acum, sau sa fie transferate la consiliile judetene. Varianta ramanerii in actuala structura de subordonare este, din punct de vedere al consecintelor negative, cea mai buna. Trecerea la Ministerul Culturii si Cultelor ar avea consecinte incalculabile, in conditiile in care se stie in subordinea Ministerului de Interne exista Agentia Nationala a Cadastrului. In Romania sunt cunoscute cazuri de falsificare de dosare pentru proprietati si va spun ca mintea mea refuza sa creada ca este posibila inlocuirea cu neprofesionalisti a actualei conduceri a Arhivelor Nationale. Ar putea aparea grave masluiri ale unor dosare de proprietate, pentru ca falsul se poate produce si prin ruperea unor file din dosar. Ministerul Culturii si Cultelor nu are traditie in acest domeniu si nu va fi capabil intr-un timp rezonabil sa organizeze aceasta institutie.

In acest moment, numai Arhivele Nationale ale fiecarui stat gestioneaza, organizeaza, prelucreaza si pune la dispozitia cercetarilor cele mai importante fonduri arhivistice. Aceasta institutie, aflata in subordinea Ministerului Administratiei si Internelor, va repet, a dovedit timp de peste 150 de ani ca este singura institutie de specialitate din Romania. Si inca ceva, in functia de director general adjunct al Arhivelor Nationale a fost numita fosta directoare a Arhivelor Giurgiu, fara niciun concurs, cu incalcarea barbara, primitiva, brutala a Legii functionarilor public. Va mai pot adauga o scena care s-a petrecut luni la Arhivele Nationale, unde noua persoana desemnata sa preia functia de director general al Arhivelor Nationale, va repet, fara concurs si fara respectarea Legii functionarului public, s-a prezentat ieri fara niciun fel de document de numire, vreun ordin al ministrului, la orele 9,30, cu speranta ca va sosi un document in acest sens. Nu a ajuns, iar in acest caz activitatea zilnica a celorlalti a fost paralizata. Scena nu apartine vreunui film comic, ci Romaniei anului 2007. Statutul Arhivelor Nationale in perioada tulbure a anilor 1944-1950 si personalitatea directorului general de atunci, marele profesor care a fost Aurelian Sacerdoteanu a fost respectat si de trupele sovietice de ocupatie. Nici macar atunci nu s-a petrecut ce se intampla in aceste zile la Arhivele Nationale."
Iulian Badea

Academician Alexandru Zub, presedintele Sectiei de Stiinte Istorice si Arheologie: �Exista interese!�
�Astfel de demersuri, pe aceasta linie, s-au mai facut inca din �90-�91, dar fara niciun rezultat. S-au facut diverse propuneri, si anume sa se creeze un departament la Guvern, iar cealalta oferta era la Ministerul Culturii. Dar, se pare ca acum intervine decizia politicului. Arhivele beneficieaza de un spirit de ordine din partea Ministerului Internelor si Reformei Administrative si orice trecere la o alta institutie presupune o perturbare. In ceea ce priveste desecretizarea Arhivelor PCR, pana la urma ar trebui sa se faca acest lucru, dar nu sa se faca interesat. Trebuie desecretizate aceste arhive, dar cu anumite restrictii. Pentru acest lucru, este necesara o dezbatere publica, sa fie intrebati specialistii. Noi am intarziat foarte mult si cu lustratia si cu CNSAS, dar asta nu inseamna sa se dea verdicte peste noapte. Repet, s-a intarziat foarte mult, este o exasperare si s-a creat impresia ca acolo exista niste interese�. (I. C.)


Despre autor:

Cronica Romana

Sursa: Cronica Romana


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.