Coincidenta sau nu, multe dintre firmele-sponsori in campania electorala din 2004 au obtinut ulterior contracte de milioane de euro

Cea mai eficienta reteta de castig financiar este investitia in campania electorala a unui partid cu structuri care nu mor niciodata. De preferat sa aveti firme in constructii. La o cotizatie de 30.000 de lei puteti beneficia de contracte de 30 de milioane de euro. Este evident si normal in Romania ca firmele ce au cotizat la campania partidelor politice sa fie cei mai importanti clienti ai banului public. �Saptamana Financiara� a realizat o investigatie privind evolutia firmelor care au donat bani partidelor in campania electorala din 2004.

Pentru cei care credeau ca partidele traiesc din donatii dezinteresate avem o veste proasta: nu e deloc asa! Firmele, asociatiile si diferitele persoane fizice care sponsorizeaza partidele au interese financiare si nu dau doi bani pe ideologii. Goana dupa putere este maxima inaintea campaniei electorale, iar agentii economici se impart brusc in doua categorii: membri de partid si agenti care doresc sa-si pastreze afacerile intacte sau macar pe un trend crescator. Asta chiar daca se va schimba conducerea politica. Este clar ca rapoartele privind cheltuielile din campaniile electorale si sursele de provenienta sunt doar partial adevarate.

Concret, se vede cum banii din contractele cu fonduri publice se intorc in donatii la partid. Mai mult, patronii au mai multe afinitati politice sau interese atat de puternice, incat fac donatii la doua sau chiar trei partide politice. Evident, rezultatele nu intarzie sa apara.

Exista totusi un segment pe care l-am omis intentionat si care ne-ar fi luat, probabil, mai mult decat spatiul aferent acestei editii - cel reprezentat de oamenii de afaceri si politicienii care au preferat sa faca donatii in nume propriu, si nu in cel al firmelor pe care le detin.

Diferenta de la uniune la partid e de... cateva firme

Pentru a lasa ce-i mai bun la urma, incepem cu clientela politica �abonata� la grupurile de interese ale formatiunilor etnice. Cele mai cunoscute sunt Uniunea Democrata a Maghiarilor din Romania (UDMR) si Forumul Democrat al Germanilor din Romania (FDGR). Pentru FDGR, societatea Wilhelm Geiger Romania a cotizat cu 20.000 lei in anul 2004. Sigur, este doar o coincidenta ca ulterior a primit contracte grase atat in Sibiu, cat si in tara. Valoarea totala a afacerilor derulate pe raza judetului Sibiu este estimata la 10 milioane euro, iar in toata tara la aproximativ 30 milioane euro. Si daca tot am amintit de Sibiu, putem adauga contributia societatii Concefa, un client fidel al contractelor PSD, care dupa alegeri s-a reorientat spre PD. Concefa a cotizat cu 2.775 lei, dar, comparate, contractele de reabilitare derulate cu banii Primariei Sibiu au acoperit din plin cotizatia. Numai reabilitarea sediului primariei a adus societatii aproape doua milioane euro. Contractele cu bani publici ale societatii Concefa sunt de peste cinci milioane euro, cele mai mari sume venind de la Ministerul Transporturilor - lucrari derulate pe Valea Oltului.

Firmele care au dat bani au stiut ca n-o fac de pomana, ci pentru a-si intoarce �investitia�. Societatea Roseal SA a cotizat la UDMR cu 2.750 lei si a derulat contracte cu fonduri publice cu o valoare aproximativa de trei milioane euro. Principalele contracte se deruleaza cu societatea Nuclearelectrica SA. O alta societate cotizanta la UDMR este Viaduct SRL. La cei 5.000 de lei sponzorizare, contractele cu bani publici au curs bine si la ANL-uri in Odorheiul Secuiesc, dar si la construirea de poduri cum este cel de pe Tarnava Mare. Contractele totale s-au ridicat la aproape 2,5 milioane euro.


Despre autor:

Saptamana Finaciara

Sursa: Saptamana Finaciara


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.