Sute de mii de bucuresteni pot fi filati pas cu pas in urma introducerii cartelei unice de catre RATB si METROREX

Regia Autonoma de Transport Bucuresti (RATB) a introdus la mijlocul lunii decembrie a anului trecut Sistemul Automat de Taxare (SAT). Sistemul, in care sunt implicati aproximativ cinci mii de salariati RATB (conducatori vehicule, casieri, controlori, dispeceri), precum si aproape o suta de mii de calatori zilnic, a demarat la 12.12.2006, cu trei linii de autobuze. In prezent, Sistemul Automat de Taxare functioneaza in toata reteaua METROREX, pe 47 linii de autobuze si pe 14 linii de troleibuze. In cursul acestui an, SAT va functiona pe intreaga retea de suprafata (autobuze, troleibuze, tramvaie). In functie de inlocuirea unor vehicule (prin casare, achizitie) s-ar putea sa mai ramana catre sfarsitul anului 2007 doar cateva linii in care sa se foloseasca biletele si nu cardurile ACTIV.

Mai important este ca, prin introducerea cartelei unice ACTIV, autoritatile vor putea urmari si supraveghea pas cu pas calatorii, asa cum vom demonstra in continuare. Exact ca la Big Brother.

Calatorul in direct

Pentru acest sistem au fost alocate 14.000.000 de euro de catre Banca Europeana de Investitii si Consiliul General al Municipiului Bucuresti. Licitatia a fost castigata de un consortiu format din UTI (Italia) - AP TRANS (Brazilia) - APB PRODATA (Belgia) - UTI RETAIL SOLUTIONS (Romania), cu suma de 12.378.000 euro. Pana in prezent au fost vandute 80.000 de carduri. "Prin implementarea Sistemului Automat de Taxare se urmareste, in primul rand, crearea unui mijloc de comunicare direct si in timp real cu publicul calator.

Pentru realizarea acestui obiectiv este nevoie, insa, de sprijinul si efortul calatorilor, posesori ai cardului ACTIV, care sunt indrumati sa valideze cardul la fiecare urcare in vehicul. Practic, prin operatiunea de validare a cardurilor de transport, RATB intra in posesia unor date statistice cu privire la gradul de incarcare a retelei de transport pe linii, zone, intervale de timp si portiuni de traseu. Analiza obiectiva si precisa a acestor date va facilita adaptarea rapida a programelor de circulatie la situatia din teren. Data fiind ponderea relativ redusa a utilizatorilor noului sistem in comparatie cu numarul total de utilizatori, nu au fost luate masuri de redistribuire a parcului de vehicule pe linii, tinand cont de datele acumulate pana in prezent", ne-a spus Mihai Vladarau, seful Serviciului Relatii Publice al RATB.

Ingrijorare in randul calatorilor

Introducerea Sistemului Automat de Taxare de catre RATB a starnit insa in randul calatorilor ingrijorarea ca pot fi urmariti. Totul a pornit de la obligativitatea impusa de catre Regia Aurtonoma de Transport Bucuresti ca posesorii de card sa isi autentifice calatoriile de fiecare data cand urca intr-un vehicul ori cand merg cu metroul. Aceasta teama este argumentata prin faptul ca eliberarea cardului RATB se face in schimbul Codului Numeric Personal. Astfel, sistemul central care proceseaza autentificarile facute de catre posesorii cardurilor RATB poate afla, in anumite conditii, ce Cod Numeric Personal a validat o calatorie in transportul public. Practic, sistemul este un adevarat Big Brother, calatorii putand fi astfel urmariti pas cu pas.

Cum sa "vezi" CNP-ul

Oricine vrea sa cumpere un card ACTIV trebuie sa prezinte, asa cum spuneam mai sus, Codul Numeric Personal. RATB ofera la inceput gratuit acest card. In caz de pierdere, costul unui card nou este de 3 RON. RATB se apara impotriva celor care cred ca CNP-ul este solicitat pentru a face din regie un Big Brother afirmand ca datele personale sunt utile doar in momentul in care posesorul unui card solicita recuperarea sumei platite in avans, in caz de pierdere sau furt. Singurul moment, sustin specialistii de la RATB, in care poate fi vizualizat CNP-ul cuiva se petrece atunci cand un operator al Regiei face un "proces de translatare" in urma caruia clientul poate primi un nou card. Acest "proces de translatare" genereaza resurse informatice pentru ca posesorilor de card sa le fie aflata identitatea.

Constructia informatica a Sistemului Automat de Taxare este proiectata pe doua niveluri. Pe un nivel de baza sunt toate legaturile intre CNP si cardul RATB. La un nivel superior, pe care au fost scrise operatiunile si aplicatiile principale ale Sistemului Automat de Taxare, utilizatorii RATB care au acces la acest nivel superior de informatie nu pot sa extraga CNP-ul corespunzator unui card RATB. Datele prelucrate la acest nivel superior (preluate de la validatoarele din vehicule si incarcate in sistemul central) sunt la indemana salariatilor diferitelor compartimente ale RATB, al caror obiect de activitate este legat de scopul notificat Autoritatii Nationale de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal. Acesti salariati nu pot accesa baza de date in vederea reconstituirii legaturii intre persoana si CNP. Doar in situatia reconstituirii soldului de pe un card pierdut (procesul de translatare) se acceseaza cardul prin intermediul CNP si, astfel, se "vede" care este soldul disponibil in acel moment pe acel card (pierdut, furat, deteriorat).

Prevenirea terorismului

Conform specialistilor RATB si ai UTI Group, cea care a castigat proiectul Sistemului Automat de Taxare, la nivelul de baza al SAT, unde exista relatia dintre CNP si card, se poate acorda acces numai in conditiile speciale prevazute de lege.

Astfel, in conditii speciale, pot lua date din aceasta baza primara a sistemului Politia, Procuratura si SRI care ancheteaza acte de terorism sau fapte penale extrem de grave. Cei care au validat carduri intr-un vehicul victima virtuala a unui act de terorism pot fi vizualizati cu CNP-ul scris pe card prin accesarea acestei baze primare de date. Conform legii, datele Sistemului Automat de Taxare se arhiveaza la sase luni. Din nefericire, nu exista la ora actuala un control riguros pentru aceste arhive pentru ca, ne-au spus specialistii de la UTI Group, in Romania nu exista o Lege a Arhivei Electronice care sa prevada clar pentru diferitele tipuri de date cat anume si in ce conditii trebuie arhivate.

RATB sustine ca poate face fata hackerilor

Datele din validatoarele aflate in vehiculele RATB nu sunt transmise in sistem on-line. Ele se descarca la retragerea vehiculelor, in calculatoarele aflate in cele 22 de depouri si autobaze ale RATB. De aici, informatiile sunt transmise catre serverul central RATB prin comunicatii wireless.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.