2002-2004, perioada "neagra". Scandaluri la ordinea zilei. 28 de persoane urmarite penal

Scandalurile privind practicarea taximetriei in zona aeroporturilor continua sa dea mari batai de cap autoritatilor. Nici dupa ce compania "Fly Taxi" a castigat licitatia pentru asigurarea transportului pasagerilor, soferii particulari nu-si vad de treaba. Zeci de persoane neautorizate pot fi vazute non-stop, acostand pasagerii pentru a-i aduce in Bucuresti. S-a stiut dintotdeauna ca cele mai profitabile curse sunt cele in afara orasului, si mai ales atunci cand ai clienti straini.

O adevarata mana cereasca pentru taximetristi. Adevaratii cunoscatori stiu de ce! Pentru a putea tine cat de cat sub control aceasta situatie, Politia Transporturi din IGPR actioneaza permanent pentru prevenirea si combaterea acestui gen de activitati. De la inceputul anului si pana in prezent, 28 persoane au fost puse sub urmarire penala, deoarece n-au respectat legislatia privind regimul transportului.

Avand in vedere faptul ca, in zona Aeroporturilor Internationale "Henri Coada" si "Aurel Vlaicu", activitatea de taximetrie a cunoscut o dezvoltare semnificativa, oamenii legii coopereaza cu celelalte institutii ale statului pentru eliminarea ilegalitatilor. La intalnirile periodice care au loc se pun la punct diverse masuri impotriva celor care actioneaza ilegal. Raziile si controalele se fac in colaborare cu Autoritatea Rutiera Romana, Oficiul pentru Protectia Consumatorilor Ilfov si Brigada de Politie Rutiera din DGPMB.

Potrivit IGPR, in cursul anului 2005, au fost intocmite dosare de urmarire penala impotriva a 37 persoane, pentru savarsirea infractiunii de "nerespectare a regimului transportului", iar in acest an 28 de persoane au fost anchetate. Totodata, au fost aplicate 69 de sanctiuni contraventionale la Legea nr. 61/1991, 74 la O.U.G. 195/2002 si 39 la Legea nr. 38/2003.

Ilegalitati fara restrictii

Ca urmare a masurilor dispuse impotriva tuturor conducatorilor auto prinsi "pe picior gresit", spun politistii, in prezent, numarul taximetristilor particulari care frecventeaza Aeroportul International "Henri Coanda" Bucuresti s-a redus considerabil.
In schimb, la Aeroportul "Aurel Vlaicu", aceasta activitate se desfasoara fara niciun fel de restrictii. Astfel, pentru ca in fata cladirii aeroportului sunt rezervate 4 locuri pentru taxi, celelalte taximetre, indiferent de firma la care sunt angajate, stau in asteptare in zona cladirii Autoritatii Aeronautice Civile Romane.

In perioada ianuarie 2002 - iulie 2004, aceasta activitate a fost orchestrata de 90 de persoane constituite intr-o asociatie, fara sa existe un contract cu Aeroportul International "Henri Coanda".
In luna iulie 2004, in urma unei licitatii care a declansat un scandal rasunator, s-a incheiat contract cu societatea "Fly Taxi", concesionand activitatea de taximetre pe o perioada de 5 ani, cu posibilitatea de prelungire.

In contract, se mentioneaza ca aeroportul permite accesul autovehiculelor societatii de taxi in zona din fata terminalelor de sosiri si plecari, in vederea preluarii pasagerilor. De la aceasta data, Politia Transporturi Aeriene s-a confruntat cu o serie de scandaluri, generate de cei 90 taximetristi particulari, care au continuat sa frecventeze in special fluxul sosiri internationale. Toti acestia, spun autoritatile, se bazeaza pe faptul ca nu li se poate interzice accesul in zona si continua sa racoleze din aeroport pasagerii sositi din strainatate.

Licitatie cu... cantec

La 10 iulie 2004, serviciile de taximetrie de la Aeroportul "Henri Coanda" au fost atribuite printr-o licitatie organizata de Bursa Romana de Marfuri, firmei "Fly Taxi".

Initial, patru firme de taximetrie au cumparat caietele de sarcini pentru licitatie: Euroconstruct Trading SRL, Fly Taxi (ambele avand actionari comuni), Meridian Taxi si Asociatia Socio-Profesionala Euro Taxi. Dintre acestea, doar Fly Taxi a depus o oferta, care a si fost declarata castigatoare, corespunzand din punct de vedere tehnic cerintelor caietului de sarcini. "Fly Taxi" a propus un pret "maximal si ferm" de oferta de 0,85 euro pe kilometrul parcurs si s-a angajat sa plateasca lunar aeroportului, pentru fiecare masina ce va stationa in parcare, o suma echivalenta cu 20 de euro fara TVA.

Castigarea licitatiei de catre "Fly Taxi" a declansat un val de proteste in randul transportatorilor. "Caietul de sarcini pentru aceasta licitatie a fost conceput cu dedicatie pentru "Fly Taxi". Nicio alta firma nu si-a permis sa intre in aceasta licitatie", este doar una dintre acuzele aduse.

Firma Fly Taxi s-a infiintat in septembrie 2003, iar in noiembrie a cumparat, prin leasing, 60 de autoturisme, tip "utilitara pentru transport persoane" (singurele modele cu portbagaj mai mare de 600 de litri), marca Peugeot Partner, culoare gri-metalizat. O luna mai tarziu, Aeroportul Otopeni a anuntat licitatia pentru serviciile de taximetrie.

Conditiile din caietul de sarcini au trezit atunci primele suspiciuni: ofertantii trebuiau sa aiba un parc de minimum 60 de masini, fabricate in 2003, cu portbagaj mai mare de 600 litri si culoare gri-metalizat.

Radu Berceanu: Contract cu probleme

Licitatia castigata de compania "Fly Taxi" a ridicat multe semne de intrebare, acreditand ideea ca procedura a fost special conceputa pentru o singura firma. La 5 octombrie a.c. si Radu Berceanu, ministrul Transporturilor, s-a declarat nemultumit de contractul incheiat intre Aeroportul International "Henri Coanda" si firma de taximetrie Fly, care are dreptul de a prelua calatorii din apropierea terminalului de sosiri interne si internationale.

"Acel contract incheiat are anumite probleme, despre care nu vreau sa discut acum, dar ma deranjeaza cand ii vad pe acesti baieti care iau turistii si ii plimba prin Bucuresti pentru a le lua mai multi bani decat trebuie", a spus Radu Berceanu, care a constatat ca mai multe masini ale firmei Fly se aflau la intrarea in aeroport.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.