Considerandu-se lucrat de "fosti si actuali oficiali guvernamentali, fostul sef al securitatii interne si reporteri senzationalisti", Cross Lander, groparul ARO, a anuntat ca va actiona in instanta statul roman

Totul pe fondul anuntului facut de AVAS, in urma cu doua saptamani, care preciza ca a dat in judecata firma Cross Lander, cerand penalitati de 2,7 milioane $. Perez a uitat probabil ca a incalcat cel putin cinci clauze ale contractului de privatizare.

Compania Cross Lander USA Inc., proprietarul Aro Campulung, a anuntat ca va actiona in instanta statul roman. Motivul: atacuri continue inca de la inceputul prezentei in Romania, oponentii ferventi fiind "fosti si actuali oficiali guvernamentali, fostul sef al securitatii interne, oficiali ai Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) si reporteri senzationalisti".

Compania Cross Lander USA Inc., proprietarul Aro Campulung, a anuntat ca va actiona in instanta statul roman in baza unor clauze din tratatul bilateral Romania-SUA privind protejarea reciproca a investitiilor. Motivul: actionarul majoritar al Aro afirma, intr-un comunicat, ca ar fi fost supus unor atacuri continue inca de la inceputul prezentei in Romania, oponentii ferventi fiind "fosti si actuali oficiali guvernamentali, fostul sef al securitatii interne, oficiali ai Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) si reporteri senzationalisti".

De asemenea, Cross Lander USA Inc. a anuntat ca intentioneaza sa isi schimbe numele in Global Vehicles USA Incorporated si ca isi muta sediul in Atlanta, statul Georgia, in vara acestui an. Schimbarea de nume este, de fapt, o procedura extrem de simpla, pentru ca investitorul "strategic" de la Aro, Cross Lander USA Inc, nu are nici o legatura cu celebrul producator american de autovehicule, Cross Lander of North America.

Aro, vandut pentru 150.000 de dolari

Totul vine pe fondul anuntului facut de AVAS, in urma cu doua saptamani, care preciza ca a dat in judecata firma Cross Lander, solicitand penalitati estimate provizoriu la 2,7 milioane dolari.
Aceasta dupa ce societatea americana a vandut Fabrica de Scule si Matrite, unul dintre activele Aro estimat la 2,7 milioane de dolari, incalcand astfel o clauza din contractul de privatizare.

Potrivit AVAS, vanzarea de catre noul proprietar a fabricii era interzisa timp de cinci ani de la privatizare pentru ca respectivul activ concura la realizarea activitatii principale a ARO. Conform oficialilor institutiei, conducerea AVAS s-a intalnit cu reprezentantii Cross Lander la 20 februarie, pentru identificarea unor solutii de conciliere pe cale amiabila, insa discutiile au esuat.

APAPS (fosta denumire a AVAS) a vandut uzina Aro Campulung in septembrie 2003, cand Cross Lander - o societate mixta formata din grupul brazilian Samambaia si firma americana Lacaro Auto Distributors - a cumparat de la stat un pachet de actiuni reprezentand 68,7% din capitalul societatii. Cumparatorul s-a angajat sa plateasca 15,8 milioane de dolari pentru pachetul de actiuni si investitii, suma la care se adauga alte 11,4 milioane de dolari in contul datoriilor si creditelor comerciale ale uzinei, insa pana acum a platit doar 150.000 de dolari.

Relatie tensionata

Privatizarea ARO a fost verificata si de Curtea de Conturi, care a gasit o serie de grave nereguli, atat in derularea contractului, cat si in procedura prin care fosta APAPS a vandut societatea firmei americane.
Una dintre principalele probleme intampinate la privatizarea ARO Campulung Muscel a fost, potrivit Curtii de Conturi, "lipsa totala a mediului concurential", derularea procesului de privatizare realizandu-se inainte de restructurarea societatii, care ar fi asigurat cresterea atractivitatii acesteia si ar fi creat premisele vanzarii intr-un mediu concurential adecvat.

De asemenea, pentru a putea participa la negocieri, ofertantul trebuia sa probeze indeplinirea criteriilor de precalificare cu documente obligatorii, ceea ce nu a facut, incheierea contractului pentru privatizarea Aro fiind acceptata de APAPS fara ca firma Cross Lander sa prezinte scrisoarea de bonitate obligatorie. Mai mult, din datele puse la dispozitie de Cross Lander au reiesit o serie de neconcordante privind denumirea si statutul companiei americane. De asemenea, bilantul contabil depus de producatorul auto pe perioada 2001-2003 nu era avizat de fiscul american si nici nu fusese autentificat de un expert autorizat.

Firma cu grad inalt de risc

Dosarul privatizarii Aro a ajuns si la procurorii Parchetului Instantei Supreme si ai DNA, dupa ce anchetatorii au ajuns la concluzia ca preluarea societatii muscelene nu a fost realizata transparent. Concluziile verificarilor arata ca directorul firmei americane, John Perez, a prezentat acte false din care reiesea ca firma lui, notata de autoritatile americane cu grad de risc 5 pentru afaceri, este una puternica.

Mai mult, nimeni nu l-a verificat, astfel ca s-a reusit inducerea in eroare a autoritatilor romane, prin incheierea contractului de vanzare-cumparare de actiuni, prejudiciul in acest dosar ridicandu-se la peste 282 de miliarde de lei vechi. Investitorul "strategic" despre care vorbeau autoritatile romane in 2003, Cross Lander USA Inc. provine dintr-o firma cu un singur angajat, Lacaro Auto Distributors Inc.

Datorita unor "reporteri senzationalisti", cum ii numeste John Perez, a iesit la iveala faptul ca firma a fost inregistrata la data de 19 septembrie 2003, cu doar o saptamana inainte de semnarea contractului de privatizare a ARO cu APAPS. Mai mult, a reiesit ca firma are cel mai ridicat grad de risc posibil in SUA, iar cel mai mare credit pe care l-a obtinut vreodata de la o banca este de 5.000 de dolari. De asemenea, numele acestei firme, Cross Lander SUA Inc., nu are nici o legatura cu prestigioasa companie Cross Lander of North America, care cerea, anul trecut, daune de 10 milioane de dolari societatii ARO Campulung, pentru folosirea neautorizata, pe teritoriul SUA, a marcii Cross Lander.

Obligatii contractuale nerespectate de Cross Lander SUA Inc.

- Lansarea in productie a unui nou autoturism de teren. Promisesera ca o vor face in 2004. Dupa indelungi presiuni, Administratia Nationala pentru siguranta circulatiei pe soselele din SUA (NHTSA) a aprobat comercializarea, pana in mai 2008, a autovehiculului ARO 244 X, fara ca acesta sa fie dotat cu air-bag-uri, in caz contrar existand posibilitatea ajungerii la faliment.
- Interdictia vanzarii unor active ce concura la realizarea obiectului principal de activitate al societatii. Cross Lander SUA Inc. a vandut Fabrica de Scule si Matrite a ARO cu 2,7 milioane de dolari, bani pe care trebuia sa-i returneze statului.
- Realizarea unei infuzii de capital de 3 milioane de dolari pana la data de 5 ianuarie 2005.
- Realizarea de investitii pentru protectia mediului in suma de 600.000 de dolari pana la data de 5 ianuarie 2005.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.