Cu burtile pline, romanii se plimbau ieri relaxati prin supermarketuri privind la electrocasnice. Impatimitilor cumparatului cu privirea li se spunea „clienti-turisti“. Au dat o raita si prin piete, pescuind brazii abandonati

In zilele dinainte de Craciun, magazinele au fost luate cu asalt de cohortele de consumatori aflati in cursa umplerii frigiderelor. "Acum au terminat cu stresul mincarii. Vin la electrocasnice!", ne explica un sef de raion de la un supermarket azvirlit tocmai la iesirea din Bucuresti, spre mare. Doua sint motivele pentru care romanii isteti mai gasesc resurse de shopping chiar si imediat dupa Craciun: nu e aglomerat si au timp sa-i exploateze la maximum pe vinzatori cu intrebari de genul "da’ butonul ala ce face?".

Clientii-turisti, in supermarket

La raionul de televizoare si alte electronice, principiul dominant de Craciun a fost "ieftin, deci bun". S-au vindut televizoarele la trei milioane si aparatele dvd la 1.500.000 de lei vechi. "Astia pe care-i vezi acum sint turisti, nu cumpara, doar se uita. Romanii, cind cumpara o masina de spalat, nu zic ce fel de haine poarta sau daca au copii, ca sa stii pentru ce pete sau materiale le vor folosi mai mult. Sint price-oriented! Vin si zic: uite, astia-s banii, da-mi ceva de ei!", ne lamureste seful de la raionul de masini de spalat. Putini cumparatori au cautat calitatea garantata de marca, Craciunul acesta. Cei mai multi au luat frigidere sau masini de spalat romanesti, in ideea ca gasesc piese de schimb ieftine. "Habar n-au ca trei sferturi din frigiderul asta e facut in Turcia", ii compatimeste vinzatorul de la electrocasnice pe clientii care nu se informeaza.

Gabriela Petre, director adjunct la un alt mare supermarket din zona Pantelimon, face rezumatul meniului de Craciun. Carne, lactate, cozonaci si "prapad" la fructe si legume. Dintre produsele "non-food", adica pe care nu le bagi in gura, s-au vindut din greu televizoare, dvd-uri, casetofoane, jucarii si masini de tocat la pretul psihologic de un milion de lei. Din categoria "delicatese", salamurile, cirnaciorii si brinza au mers cel mai bine. O noua febra a cumparaturilor va avea loc in zilele de 30 si 31 decembrie, cind romanii vor da iama in supermarketuri pentru a nu tinji dupa te miri ce de Revelion.

Trotuare verzi de brazi

Lupta cu preturile prea mari pentru niste buzunare atit de mici a facut sa curga multa rasina degeaba. Fie ca-s romanesti sau "de la Danemarca", sute de brazi nevinduti au fost parasiti prin pietele din Capitala. Cei care n-au avut bani, veneau chiar si ieri si se serveau dupa bunul plac, pe gratis. Brazi inalti, cu ramuri stufoase, stateau azvirliti in noroi, de-a valma. "O sa vina sa-i ia astia de la firma. Ii arunca! Eu am luat un toporas si mi-am facut araci pentru rosii din ei!", se arata gospodar un angajat al pietei Obor.

"E o bataie de joc ce se intimpla! Poate o sa le dea de gindit la anul, sa nu mai ceara un milion pe un brad. Eu iau pentru parintii mei, care n-au avut brad anul asta", spune un barbat cu ditamai exemplarul de rasinos pe umar. "Nu pot sa cred! Numai la noi se putea intimpla asta! Stii cit ii ia unui brad din asta sa creasca mare?", aproape ca sufera o doamna la vederea "aurului verde" irosit.

De la masacrul brazilor, nu lipsesc "hienele" gata sa faca un ban pe circa trecatorilor neavizati. In Obor, te iau direct: "Ia zi, sefu’, cit de mare il vrei? La 100.000 iti dau unul de un metru. Ti-l pun deoparte, daca n-ai bani acum!, stie sa negocieze un paznic al pietei mai bine ca un turc.


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.