Lipsa unui acord privind bugetul UE ar fi fost „o problema imensa pentru Romania“, spune ambasadorul Quinton Quayle. Marea Britanie a devenit unul dintre sponsorii principali ai extinderii, iar cine plateste lautarii, comanda si muzica. De la Quayle aflam ce muzica vrea sa asculte Londra la Bucuresti.

Marea Britanie a renuntat la 10,5 miliarde de euro din rabatul sau pentru reconstructia statelor est-europene. Va justificati astfel postura de "campion al extinderii europene"?

Tony Blair a facut din extindere aproape o cruciada personala. In cazul Romaniei, ea dateaza din mai 1999. Blair crede in extindere, considera ca este buna pentru Europa in general, dar si pentru Marea Britanie. E sub presiune pe plan intern pentru ca a renuntat la o parte din rabat, dar a subliniat ca rabatul ramine in vigoare in ceea ce priveste politica agricola comuna si toate celelalte cheltuieli, in afara de extindere.

E foarte corect ca Marea Britanie, ca lider al extinderii, sa contribuie cu partea ce-i revine. Platim peste 60 de miliarde de euro in perioada 2007-2013. PIB-ul Romaniei este de 58,9 miliarde. Banii pe care-i punem jos, banii contribuabilului britanic, depasesc PIB-ul Romaniei. Se folosesc cuvinte de genul "solidaritate", au fost tot felul de critici inainte de summit in ceea ce priveste contributia Marii Britanii. Dar cred ca e o afacere buna pentru Romania, in primul rind pentru ca va primi aproximativ 40 de miliarde de euro, poate chiar mai mult decit in propunerea luxemburgheza.

Ce s-ar fi intimplat daca nu se ajungea la un acord?

Intregul proces al extinderii era in joc. Nu poti avea extindere fara bani. Ar fi fost o criza reala daca nu se ajungea la nici un acord in timpul presedintiei britanice, pentru ca san-sele ca presedintia austriaca sa reali-zeze acest acord ar fi fost si mai mici. Fara acord, nu am fi avut un buget, l-am fi folosit pe cel existent, care e mult mai redus, format inainte ca Romania si Bulgaria sa fie luate in calcul. Ar fi fost o problema imensa pentru Romania si Bulgaria. Asa ca sint incintat ca s-a ajuns la un acord care ofera o baza clara continuarii procesului de extindere. Si cred ca premierul are dreptate in a atrage atentia ca ipoteza de lucru de la care s-a pornit e ca Romania si Bulgaria vor adera in 2007. E un semnal foarte pozitiv.

Jocul de poker

In ce sens lipsa unui acord ar fi fost o "problema imensa" pentru Romania?

Cred ca presedintia austriaca ar fi fost nevoita sa ia doua decizii dificile - una privind bugetul, cealalta privind aderarea Romaniei in 2007 sau 2008. Puteti vedea usor cum aceste doua chestiuni puteau fi asociate sau confundate. In mod evident, daca amini aderarea Romaniei, economisesti niste bani. Ar fi putut fi un moment neplacut pentru Romania. Asa ca e foarte bine ca am evitat acest pericol.

Marea Britanie a venit initial cu o propunere bugetara care a socat statele est-europene, pentru ca le reducea masiv fondurile structurale. Apoi, Tony Blair a renuntat la o parte din rabat tocmai pentru aceste fonduri. De ce aceasta schimbare?

La inceput, acestea au fost ofertele statelor membre. Atit era, atit pu-team oferi. Cind a fost clar ca banii nu vor ajunge, deoarece cheltuim o suma imensa pe Politica Agricola Comuna, 40% din buget, o suma de care nu ne puteam atinge, in situatia asta ce puteam taia? Cealalta mare felie din buget, cam o treime, care reprezinta fondurile structurale. Cum banii erau insuficienti, a trebuit sa taiem de acolo. E destul de dramatic pentru Romania, dar cam asa decurg toate negocierile pentru buget. Este putin ca un joc de poker, niciodata nu se aproba prima propunere, cu doua saptamini inainte de summit.

Sigiliul Reginei

Marea Britanie a sustinut constant aderarea Romaniei, si cu toate acestea nu a ratificat inca Tratatul de aderare...

Marea Britanie a fost una dintre primele tari care au initiat procesul de ratificare inainte de raportul Comisiei. Dar, prin traditie, avem o procedura foarte complicata a ratificarii, prin Camera Comunelor si Camera Lorzilor. Practic, pasul-cheie este a doua lectura in Camera Comunelor - atunci este dezbatut in plen. Iar acest lucru s-a intimplat deja cu citeva saptamini in urma, chiar fara sa fie supus la vot.

A fost una dintre rarele situatii in care liberalii, scotienii, irlandezii, conservatorii si laburistii au fost de acord. In acea dezbatere din Camera Comunelor, cuvintul coruptie, mita, frauda, a fost folosit de peste 50 de ori in legatura cu Romania si Bulgaria. Ca ne place sau nu, acest lucru demonstreaza ca alesii nostri sint ingrijorati de aceste probleme si ca ele trebuie solutionate. Odata ce a trecut de Camera Comunelor, din punct de vedere politic, hopul a fost trecut. Mai sint trei lecturi in Camera Lorzilor inainte de a fi inaintat Reginei pentru promulgare. Speram ca acest lucru sa se intimple undeva la inceputul lui 2006.

Ce mai poate impiedica aderarea in 2007?

Sentimentul automultumirii, sentimentul ca "am facut deja treaba grea, Raportul din octombrie a fost favorabil, avem un buget urias - ne putem relaxa si astepta sa cheltuim banii". Mai sint niste probleme serioase - coruptia e una dintre ele, securizarea frontierelor alta, de fapt, reforma in ansamblu, in toate cele 30 de capitole de negociere, trebuie sa fie accelerata. Poti avansa, dar poti si regresa.

Si este nevoie sa se mentina presiunea, mai ales in ceea ce priveste reforma in administratie, combaterea coruptiei la nivel inalt, dar si a coruptiei mici. Unele progrese au fost facute - ministrii Macovei si Blaga au luat masuri curajoase in domeniile lor. Dar in perceptia populatiei, coruptia ramine o problema serioasa in viata de zi cu zi. Asa ca mai e de lucru, iar Romania trebuie sa fie severa cu sine, pentru a obtine un Raport bun. Aceste probleme trebuie rezolvate nu doar pentru aderarea la UE, ci pentru Romania insasi, iar mesajul meu este sa nu incetiniti ritmul.

Romania nu trebuie sa intre in UE ca un atlet care ajunge la finis, se prabuseste si spune: "Doamne, bine ca am ajuns!", ci ca un atlet care continua cursa alaturi de ceilalti. De fapt, intrebarea este daca Romania va fi competitiva, daca va avea capacitatea institutionala de a gestiona fondurile structurale, daca va avea structurile necesare pentru a transmite informatiile la Bruxelles, daca va exista coordonarea necesara intre diferitele ministere.

Avem o vorba: cine plateste lautarii, comanda si muzica. Londra contribuie semnificativ la extindere, veti comanda si muzica?

Nu cred ca e cazul. Cred ca felul in care se cinta muzica se va reflecta si asupra noastra, pentru ca noi am facut aceasta judecata politica. De aceea vrem ca acest lucru sa fie un succes, de aceea ajutam si sprijinim Romania, dar nu putem sa ne incredem orbeste. Si nici Romania nu trebuie sa se increada orbeste, de aceea continuam sa presam pentru continuarea reformelor. Asa ca nu cred ca cineva controleaza pe altcineva, ci lucram ca o echipa.

Romania - locul sapte din UE 27

Odata intrata in Uniunea Europeana, Romania va putea fi o voce importanta, fiind a saptea tara dintre cele 27 de state membre ca numar de voturi in Parlamentul si in Consiliul European, subliniaza Quinton Quayle. "Important este ca Romania sa adere in 2007 intr-o forma buna. Reprezentantul Romaniei la Bruxelles este acum obsedat de un singur lucru: aderarea la UE. La acest summit, Romania a participat la o dezbatere mai larga decit aderarea: bugetul.

De la 1 ianuarie 2007, Romania va fi un jucator deplin in toate problemele: de la banane la Organizatia Mondiala a Comertului, de la politicile noastre privind Africa de Sud sau Bangladesh la reforma zaharului, iar reprezentantul de la Bruxelles va trebui sa primeasca instructiuni de la Bucuresti in toate chestiunile, pentru ca voturile romanesti sa poata fi acordate - altminteri va sta cu miinile in sin si nu va putea participa la dezbateri."


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.